קפיצה קטנה מהפרינג' למיינסטרים בחסות אמזון

מעצבת האופנה רינת ברודץ מחפשת את החריג, המשוגע וחסר ההגדרות. דוגמניות מסוכנויות ליהוק זה ממש לא הקטע שלה. והנה, כמעט משום מקום, היא מקבלת הזדמנות לחשיפה בקנה מידה עולמי

חיים הנדוורקר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רינת ברודץ. "מצאתי אנשים ב-‪craigslist‬‏ אבל הגיעו כל מיני הזויים"
רינת ברודץ. "מצאתי אנשים ב-‪craigslist‬‏ אבל הגיעו כל מיני הזויים"קרדיט: חיים הנדוורקר
חיים הנדוורקר

מעצבת האופנה הישראלית רינת ברודץ פועלת בשנים האחרונות במרחבי הפרינג׳ של עולם האופנה בניו יורק. השוק אמנם נשלט על ידי המעצבים הגדולים, אבל בשולי תעשייה פועלים אינספור מעצבים קטנים, מוכשרים יותר או פחות, אך תמיד מרתקים, צבעוניים ומלאי אקשן. רבים מהם מגיעים לאירועים גדולים כדי להתחכך, מקיימים תצוגות אופנה קטנטנות משלהם, מוכרים בהיקפים קטנים, חיים מהיד אל הפה וחולמים להצליח בגדול. רובם כמובן יישארו איתו.

ברודץ היא אחד המעצבים האלה, אך הכל עשוי להשתנות לטובה מבחינתה בחודש הבא. בסוף מארס תעלה באמזון פריים תחרות ריאליטי בין מעצבי אופנה בראשית דרכם בשם Making the Cut והנחיית הדוגמנית היידי קלום ואיש הטלוויזיה והאופנה טים גאן ובהשתתפות השופטים נעמי קמפבל, ניקול ריצ׳י, ג'וזף אלטורוזארה ועוד. המטרה: לבחור את הכוכבים הבאים של עולם האופנה.

על חשיפה עולמית שכזו, ספק אם ברודץ חלמה אי פעם. "הרצון שלי הוא לגרום לאנשים שוק. אני לא בקטע של מיינסטרים״, היא אומרת, "את התצוגות שלי אני עושה במקומות קצת הזויים, כמו מרתפים למשל. אני לא לוקחת דוגמניות מסוכנויות לא רק משום שאין לי כסף לשלם להן, אלא משום שאני מחפשת אנשים רגילים או כאלה שנתפשים כחריגים בחברה. אני מחפשת אנשים מכל הצבעים והמינים ובכל גדלים. אופנה מיועדת לא רק לעשירים ולא רק לדוגמניות. אני אוהבת כשזה משוגע ונטול הגדרות, לבלבל את הצופה אם מדובר בגבר או אשה, וכן, יש לא מעט עירום בתצוגות שלי".

1
צילום: חיים הנדוורקר
2
צילום: חיים הנדוורקר
3
צילום: חיים הנדוורקר

לפני מספר שנים הובילו נסיבות החיים את ברודץ לעצב בגדים עם הדפסים של גידולים סרטניים. "אמי חלתה. כשהיא היתה עם אחיותיי בימים הקשים של הכימותרפיה, אלה היו ימים מאוד קשים גם בשבילי. נסעתי לבקר אותה אבל הייתי רחוקה. החלטתי לקחת את צילום הגידול הסרטני שלה ויחד עם אמן לעשות ממנו הדפסים. זו היתה הדרך שלי להתפרק ולבטא את תחושותיי. לתצוגה איפרנו דוגמנים ודוגמניות כך שייראו חיוורים, לתת תחושה של אנשים שאיבדו את זהותם. בגלל שאני לא עובדת עם סוכנויות ליהוק, מצאתי אנשים ב-‪craigslist‬‏ (לוח מודעות מקוון). אני כבר לא עושה את זה כי מגיעים כל מיני הזויים. היום מגיעים אלי מפה לאוזן ואנשים שאני פוגשת".

ברודץ חיה בניו יורק כבר שמונה שנים. היא עזבה את ישראל ב-2005 ללימודים בסן פרנסיסקו ואחר כך זכתה במלגה לבית ספר לאופנה עילית בפריז. "עבדתי שם שנה ואז נוצרה בעיה עם האשרה. הייתי צריכה להחליט אם לחזור לארץ או לנסוע לניו יורק. מאז היא שם, עובדת מחוץ לזרם המרכזי. בשבוע האופנה שהסתיים בעיר בשבוע שעבר לא לקחה חלק. "להרים תצוגה בניו יורק כחלק משבוע האופנה זה סיפור של מאות אלפי דולרים. אין לי כסף לזה. התצוגה היקרה ביותר שלי עלתה 11 אלף דולר, אבל היו גם כאלה שעלו 2,000 דולר ואפילו 400 דולר. מצד שני, מעצבים ידועים כמו אלכסנדר וונג, תום פורד ורלף לורן עוזבים כיום את שבוע האופנה לטובת תצוגות עצמאיות. בניו יורק יש יותר תרבות פופולרית. הדברים האמיתיים קורים היום בפריז ומילאנו. פעם פגשתי את השחקן בילי פורטר שביקש שאעצב לו בגדים. הוא עודד אותי ואמר לי שלקח לו 25 שנה להגיע לאן שהגיע. 'שימי זין על כולם ותהיה אותנטית ונאמנה לעצמך', הוא אמר. אני משתדלת ללכת אחרי הלב שלי".

ואיך הגעת לתחרות של אמזון?

4
צילום: חיים הנדוורקר
5
צילום: חיים הנדוורקר

"לפני כשנה פנתה אלי מנהלת ליהוק של אמזון והציעה לי לעשות אודישן אחרי שראתה את הבגדים. הייתי בתקופה לא קלה אחרי שמשקיע שלי עזב. אלה היו ימים שבהם הבנתי שיש בעולם האופנה הרבה חרטא ופוליטיקה ושבשורה התחתונה הכל זה כסף. באודישן האחרון היידי קלום וטים גאן, שהפך ליועץ שלי מאוחר יותר, ראיינו אותי. האמת, זה הלך לא טוב, אבל בסוף התקבלתי. כנראה שהם רצו לראות כמה רחוק אני מוכנה ללכת. יש לי סוג של בלק אאוט על מה שאמרתי להם. הייתי מי שאני, הייתי כנה".

על התחרות שצולמה בניו יורק, פריז וטוקיו - אסור לברודץ לומר מלה. גם לאיזה שלב הגיעה היא מסרבת להתייחס. "כשיצאתי לצילומים בקיץ סיפרתי לחברים שאני נוסעת להודו. אסור היה לי לומר לאף אחד. כל שאני יכולה לומר הוא שיש עשרה פרקים ושהמנצח בכל תוכנית יעצב בגד עבור אמזון והוא יימכר תמורת 55-175 דולר. הזוכה הגדול יזכה בחוזה שמן עם אמזון".

עם אמזון את לא נכנסת למיינסטרים?

"אני לא חושבת. אני לא כזאת וגם לא אהיה. אני מי שאני. גם עם אמזון אני עדיין עושה את הסילואטים שלי, אבל באופן שקל יותר לאנשים ללבוש אותם. לא, לא רוצה להיות סלב. מה שאני באמת רוצה זה להתפרנס בכבוד ולגרום לאנשים להרגיש טוב".

חיים הנדוורקר | |חיים בניו יורק

סיפורים על המתרחש בניו יורק לפני ומאחורי הקלעים, המיועדים לישראלים החיים בה או רוצים לפעול בה. על השחקנים המרכזיים בסצנה הישראלית העסקית, סיפורי הצלחה וכישלון, המגמות בהייטק, בנדל"ן, באמנות ובחיי הלילה והשעשועים. איפה כדאי לאכול, לבלות, להתלבש ומה והיכן לקנות. וכן, גם עצות מבעל ניסיון.

אני חיים הנדוורקר, כתב TheMarker והארץ בניו יורק. מכסה את הסצנה העסקית הישראלית בתפוח הגדול מזה שנים רבות. לפני כן, הייתי כתב הארץ בפריז. בישראל שימשתי בשורה של תפקידים, ובכלל זה כתב לענייני תל אביב, כתב משטרה וכתב למוסף השבועי.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ