גוגל קליפס: לצלם את החיים האינטימיים בבית כל הזמן, ולשכוח מזה

מצלמה מתוחכמת שהושקה לא מזמן עברה מתחת לרדאר. איך החיים שלנו עומדים להראות בלי רגע נטול מצלמות?

יגאל באום
יגאל באום
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גוגל קליפס
מצלמת גוגל קליפס. ברור שקהל היעד הוא הורים לילדיםקרדיט: דיוויד פול מוריס / בלומברג
יגאל באום
יגאל באום

באוקטובר האחרון השיקה חברת גוגל כמה גאדג'טים חדשים, בהם עברו כמה מתחת לרדאר ותשומת הלב הציבורית. בין המוצרים האלה גם גוגל קליפס. מדובר בסוג של מוצר חדש, כיוון שהוא מכיל בתוכו מספר יכולות של מוצרים יחדיו: מצלמת מעקב, מצלמה רגילה, יכולות תקשורת של סמארטפון ומה שהכי חשוב: יכולות בינה מלאכותית.

המוצר יצא כבר לפני כמה חודשים אך רק לפני שבועיים התחיל להימכר דרך החנות של גוגל (כרגע ניתן לרכישה רק בכמה מדינות, וישראל לא נמנית עליהן), קצת מוזר שהמצלמה (אם רוצים להמשיך לכנות אותה כך) לא זכתה לתשומת לב. בעת ההשקה אוזכרה בדה-מרקר כאירוע שהשפיע ישירות על ירידת ערך מניית גו פרו – ואולם אין למצלמה זו כל קשר למצלמת האקסטרים הפופולרית.

נתחיל בכך שהמצלמה מיועדת מראש ובאופן ספציפי לקהל יעד מוגדר מראש – הורים לילדים. עצם הרעיון שגוגל מייעדת מוצר לקהל נישה הוא קצת חריג, ואכן החברה לא הצהירה על כך במפורש, אך ברור לגמרי שזהו קהל היעד שלה, להלן תיאור המוצר הזה: מדובר במצלמה שיש לה קליפ פלסטיק, ומכאן שמה הדו משמעי: קליפ-מתפס שניתן לחברו כמעט לכל חפץ, וגם היכולת לייצר קליפים קצרים של עד שבע שניות. המכשיר לא כולל מיקרופון או סאונד - דממת אלחוט. המצלמה יכולה להיות מונחת סתם כך על כל משטח, או להיתפס בו בעזרת המצמד ולהיתלות. כל גודלה של המצלמה הוא פחות מעשרה סנטימטר והיא נראית כקובייה שטוחה לבנה קטנה עם עדשה, העיצוב כולו משדר חוסר חשיבות, כאילו למצלמה עצמה אין נוכחות, אין גודל והיא משדרת משהו שאין לתת לו תשומת לב מיוחדת – ואולי מוטב שפשוט נשכח שהיא שם.. וזאת כנראה המטרה האמיתית.

הדבר היחיד המעיד על כך שהפעלתם את המצלמה הוא אור מהבהב קטנטן. לאחר שממקמים את המצלמה היא יכולה לצלם עד שלוש שעות ברציפות ללא הפסק, אלא שהמצלמה איננה מצלמת כל העת, היא מפעילה את עצמה רק לאחר שהיא מנתחת על ידי טכנולוגיית בינה מלאכותית של למידה עצמית את הפרצופים של בני הבית ורק אז היא נכנסת לפעולה ומייצרת קליפים של עד שבע שניות של בן המשפחה שהיא מצלמת, ושימו לב שהמצלמה גם עושה את אותו הדבר לבעלי החיים בבית. כיוון שהורים לילדים מוטרדים מאוד מנושא הפרטיות, המצלמה איננה מחוברת לשירות ענן כלשהו של גוגל אלא רק לטלפון שעליו האפליקציה של המצלמה שהוגדר מראש, רק המשתמש יכול להחליט אם לשתף או את הסרטונים. אין ספק שאפשר להירגע.

ג'סטון פיין, ממנהלי המוצר של גוגל, בהשקת מצלמת גוגל קליפס באוקטובר האחרון
ג'סטון פיין, ממנהלי המוצר של גוגל, בהשקת מצלמת גוגל קליפס באוקטובר האחרון. עוד צעד למיפוי והעברת כל החיים שלנו למימדים דיגיטליים צילום: דיוויד פול מוריס / בלומברג

איכות המצלמה גבוהה וכמובן שאפשר להוציא ממנה גם תמונות בודדות באיכות גבוהה ולא רק קליפים. מה המשמעות של הכנסת מצלמה שמצלמת ללא ידיעתכם את המרחבים הכי פרטיים שלכם? ברור לנו לגמרי שגוגל ששולטת על חלקים גדולים מחיינו כנראה לא מייצרת את רוב ההון שלה ממכירת גאדג'טים, מה גם שהמחיר של המצלמה איננו זול במיוחד - 249 דולר - כך שמראש מכירות המוניות לא עמדו כנראה לנגד עיניה של גוגל. אם כן, מדוע שגוגל תייצר מצלמה שמצלמת את המרחבים הכי אינטימיים שלנו באופן פאסיבי ללא הפעולה האקטיבית שלנו?

המצלמה מעוצבת באופן שטוח והיא קטנה מאוד וסטטית, ההיפך הגמור ממצלמות המעקב שהן גדולות, מסתובבות וארוכות, כלומר פולשות לסביבה, המצלמה של גוגל קטנה ומעוצבת עם קצוות עגולים ולבנה, כך שהיא מוסווית היטב בסביבה, הרעיון הוא שהיא פשוט כנראה תישכח.

בעת ההשקה של המוצר המציג ציין שני מצבים שהמצלמה אמורה לפתור: הראשון – העובדה שברוב הצילומים המצלם איננו נוכח בצילום; והשני, שהמצולמים, ובייחוד ילדים, מודעים למצלמה ומשנים את התנהגותם ולפיכך צילום הסיטואציה איננו טבעי.

שני המצבים הללו שהמצלמה רוצה לפתור מדגימים יותר מכול את המהפיכה שבתוכה אנחנו נמצאים, אפשר כמובן להתייחס למצלמה כמצלמת מעקב הפולשת אחרי חיינו הפרטיים ומספקת מידע לאח הגדול, אלא שזאת תפיסה מעט פשטנית של מה שאנחנו רואים לנגד עינינו. המצאה זו של גוגל היא עוד צעד למיפוי והעברת כל החיים שלנו למימדים דיגיטליים ולערכים בינאריים, יצירת עוד ועוד מאגרי נתונים של החיים שלנו תאפשר לאלגוריתמים בעלי למידה עצמאית ליצור מערכות שבתוכם (או בעזרתם) אנחנו נחיה ונפעל, אם המחשב מסוגל לקרוא את תווי הפנים שלי ללא כל קשר להחלטות שלי האקטיביות, הוא ממפה חלקים פיסיים בעולם ונותן להם ערכים מתמטיים בינאריים שניתנים לתיעוד ומעקב ללא כל צורך בכך שאני אהיה פעיל.

גיף הסבר איך להשתמש בגוגל קליפס

כמובן שיכולות כאלה כבר קיימות ואנחנו נהיה תמימים לחשוב שמצלמות במרחבים הציבוריים לא מצלמות אותנו כל העת ויודעות היכן אנחנו נמצאים על ידי טכנולוגיות של ניתוח פנים, אלא שמידע זה בדרך כלל מוגבל לשטחים ציבוריים, החדירה הזאת של מצלמה אל תוך המרחבים האינטימיים ביותר של הבית שלנו נותנת לתאגיד מימדים חדשים ומידע נוסף יקר ערך. המחשבה שאיסוף ולמידה אינסופית של חיינו על ידי אלגוריתמים עם אינטליגנציה מלאכותית על ידי תאגידים קשורה אך ורק כדי שהתאגידים יוכלו ליצור פרופיל שלנו כדי למכור מוצרים על ידי צד שלישי – רואה את המציאות באופן חלקי מאוד, אולי אפילו תמים. תאגידי הענק יודעים שכל תחומי החיים שלנו יהפכו להיות דיגיטליים, מי שישלוט ביותר אספקטים של חיינו וימיר אותם למידע דיגיטלי ישלוט בהרבה יותר ממכירת מוצרים – יהיה זה שישלוט בחיים עצמם.

המטרה האולטימטיבית של התאגידים היא ליצור סיטואציה שבה החיים שלנו יתועדו ללא פעולה אקטיבית שלנו, זאת כיוון שאנחנו כבני אדם מפעילים שיקול דעת ושיקול הדעת שלנו הוא פעולה אנושית בעיקר בלתי צפויה, אלגוריתם של בינה מלאכותית פועל בדרכים שניתן לפקח, לשלוט ולקבוע או לצפות מראש ולפיכך הוא כמובן עדיף. אילון מאסק (מישהו שמבין דבר או שניים בנושא) התבטא לא מזמן שבינה מלאכותית היא אולי הסיכון הגדול ביותר על המין האנושי אם לא יתבצע עליה פיקוח, אלא שפיקוח אנושי הוא בדיוק הדבר שהבינה המלאכותית מנסה לעקוף.

תגיות:

יגאל באום

יגאל באום | |מחוץ לרשת

מומחה לשיווק, מעצב תקשורת חזותית, בוגר בצלאל, חוקר תקשורת ומחלוצי האינטרנט הראשונים בישראל, לומד לתואר שני בתקשורת מחקרית, מורה ומרצה בתחום.

חוקר את הרשת יותר מ-20 שנה ומלווה את התפתחותה: ההתפתחות הטכנולוגית מהירה עד כדי כך שהיא מציבה את האנושות בפני אתגרים מורכבים מאי פעם, אלא שבני האדם נוהגים להתייחס לטכנולוגיה כפי שדג מתייחס למים.

הבלוג יציג נקודת מבט ביקורתית לאור המצב הזה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ