בטוויטר מחפשים פתרון - אולי לכם יש משהו להציע?

בעקבות הביקורת על הנעשה ברשתות החברתיות, החליט מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסיי, שהוא מעוניין להפוך את השיח בטוויטר ל"בריא יותר". בינתיים לא ברור מי החולה ומה היא המחלה, אבל אתם מוזמנים לעזור

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אייקונים של רשתות חברתיות
יישום של שיטות שהתוצאה שלהן תהיה יצירת סביבה "בריאה" בספירה הציבורית, שהחברה משמשת לתשתית הטכנולוגית שלהקרדיט: camera / Shutterstock.com
יגאל באום
יגאל באום

ביום חמישי האחרון פרסם מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסיי סדרה של ציוצים בטוויטר בהם הוא מנסה להתמודד עם הביקורת המתגברת והולכת נגד הרשתות החברתיות בנושא מידע שגוי, מידע מוטה, התערבות של גורמים זרים ואקלים חברתי שלילי המתהווה והולך ברשתות. אין ספק כי דורסיי רוצה ליצור שוני בין הגישה שלו כמנכ"ל טוויטר לנושא לבין הגישה של פייסבוק שהציגה קו תגובה שעיקרו בעיקר התחמקות מאחריות להאשמות אלה.

דורסיי טוען כי האווירה ברשתות החברתיות ובטוויטר הפכה להיות בעייתית, כר נרחב לפעילות של גורמים שונים המשתמשים שימוש לרעה בהן כמו העלאת מידע מניפולטיבי או שקרי, מקום בו בוטים וטרולים המתערבים במידע משנים אותו ומטעים את הציבור ועוד רעות חולות אחרות. לפיכך האווירה הכללית הנוצרת היא בעייתית, ודורסיי טוען כי זהו ניצול לרעה של שירות שמטרתו הייתה קירוב בין בני אדם תוך החלפת מידע בין ביניהם באטמוספירה חיובית. חשוב להקשיב לדבריו, שכן הטיעון שלו הוא כשל עורך דין המתייחס להפרה של תנאי שימוש במוצר.

בדיוק כמו בהתבטאויות של פייסבוק בנושא, לא תתפסו את טוויטר לוקחים אחריות על דבר, יחד עם זאת דורסיי מנסה להציג חשיבה חדשה; הוא פונה לעניין כמו כל חברת טכנולוגיה תאגידית המתבססת על מידע אמפירי, כבעיה שיש לה פתרון טכנולוגי (ומדיד) בלבד, כזו שרק אלגוריתמים יכולים לפתור. לשם כך הוא משתמש במונח "בריאות" ואומר את הדברים הבאים: "לאחרונה נשאלנו שאלה פשוטה: 'האם אנחנו יכולים למדוד את מידת ה'בריאות' של השיח בטוויטר? זה היה מוחשי מאוד כיוון שהשאלה עסקה בהבנה של המערכת במובן ההוליסטי שלה...". בציוץ אחר הוא אומר כי "אם רוצים לשפר משהו, מין ההכרח הוא שתהיה האפשרות למדוד אותו, לגוף האנושי יש אינדיקטורים שונים לבדיקת מצבו, אנחנו יודעים למדוד אותם ואם יש בעיה אנחנו יודעים להחזיר את הגוף לשיווי משקל וליציבות".

ג'ק דרסי
דורסיי טוען כי האווירה ברשתות החברתיות ובטוויטר הפכה להיות בעייתית, כר נרחב לפעילות של גורמים שונים המשתמשים שימוש לרעה בהן כמו העלאת מידע מניפולטיבי או שקריצילום: בלומברג

השאלה העולה מאליה היא לבריאות של מי דורסיי מתכוון באנאלוגיה שלו? מי החולה? את מי צריך להבריא? הוא מספר על יוזמה חדשה של טוויטר שמטרתה להוציא את הדיון אל מעבר לגבולות החברה. טוויטר פונה למעשה לציבור הרחב בבקשה להציע הצעות משלו על דרכים למדידה ויישום של שיטות שהתוצאה שלהן תהיה יצירת סביבה "בריאה" בספירה הציבורית, שהחברה משמשת לתשתית הטכנולוגית שלה.

בדבריו מצטט דורסיי מתוך אתר האינטרנט של "קורטיקו" (Cortico), גוף ללא מטרות רווח ששורשיו נעוצים במעבדת המחקר של MIT (טבעי הוא שהפתרון בעיניו יימצא במעבדה טכנולוגית ולא התנהגותית למשל) שקבע מספר אינדיקטורים "בריאותיים" ליצירת אווירה ציבורית בריאה ברשתות חברתיות. בין האינדיקטורים: האם המציאות שאנחנו מתייחסים אליה מבוססת על עובדות? האם אנחנו חשופים למידע של דעות שונות המבוססות במציאות, האם אנחנו מוכנים לקבל דעות חדשות? המטרה של האינדיקטורים הללו היא לקבוע האם כשאנשים מתבטאים ברשת או מנהלים שיח ברשת האם הם מתבססים על מידע עובדתי ומציאות שבני השיח שלהם שותפים אליה? במילים אחרות, אם המידע מבוסס על מידע שהוא "אמיתי" uמקובע ב"עובדות" – השיח סביבו יהיה אמיתי ונכון.

כאמור, טוויטר ודורסי פונים לציבור וממבקשים מכל מי שמעוניין להציע הצעה קונקרטית של פיתוח פרמטרים ואינדיקטורים על מנת למצוא פתרון טכנולוגי לסוגיות הללו, הם מציעים מימון מלא לתהליך כזה ואפילו יש דדליין להגשות – 13 לאפריל 2018, כך שמי שמעוניין' gshhi יכול לפנות לטוויטר.

ב-WIRED מתייחסים לציוציו ולהצעתו של דורסיי לקח את השאלות הללו צעד קדימה והפנה אותן לחוקרים בעלי שם באקדמיה ושאל לדעתם – האם בכלל ניתן ליצור פתרון טכנולוגי לבעיות אלה? חלק מהחוקרים טענו שהבעיות הנדונות קשורות לסוגיות וותיקות ומורכבות בעולם חקר התקשורת ואינן בהכרח בעיות חדשות, אחת החוקרות טענה שהבעיה הקשה מכול תהיה להחליט מהי בכלל מציאות משותפת ומי יכול לקבוע מהן עובדות שניתן להסכים עליהן? לדבריה מדובר באתגר גדול ביותר.

דורסי כמו כל אדם טכנולוגי, מציג לנו תפיסה שאומרת שאת כל הבעיות בעולם כיום יש לפתור על ידי אלגוריתמים ופתרונות טכנולוגיים, מבחינתו הדינמיקה האנושית כולה ברשתות היא מערכת מדידה ולפיכך ניתן למדוד ולכמת אותה בעזרת הכלים של הרשתות החברתיות, כיוון שכך משם יבוא גם הפתרון. אלא שלפני שמגדירים את הפתרון אולי כדאי להגדיר את הבעיה, מה בדיוק הבעיה שאנחנו מנסים לפתור? אווירה שלילית? הפצת מידע שאיננו מעוגן בעובדות? השתלטות של בוטים או טרולים המפיצים מידע? כדי לענות על השאלות הללו צריך לענות בכלל על השאלה מהו מידע שגוי? ואולי לפני כן מי קובע מהן עובדות נכונות? מי קובע מה היא ה"מציאות" הנכונה?

מי קובע כי המידע המגיע ממוסד תקשורת ותיק ומכובד ככל שיהיה משקף מציאות "אובייקטיבית"? לתקשורת אין יכולת לייצר מידע על מציאות אובייקטיבית, אלא רק נקודות מבט סובייקטיביות. אבל לא רק לתקשורת, גם גופים מוסדיים, חברות, עיתונאים ואנשים פרטיים – כולם מציגים פרשנות למציאות סובייקטיבית שלהם. האם טוויטר למעשה מעוניינים להציע פתרון שמתיימר לקבוע מהי המציאות? האם אלגוריתמים יכולים לקבוע מהי המציאות או העובדות המוחלטות הנכונות? האם על סמך ניתוח טכנולוגי מעמיק ככל שיהיה טוויטר יצליחו ליצור פרמטרים שיקבעו מהי המציאות? והאם כשיצליחו בכך זהו הפתרון ה"בריאותי" שלהם? התרופה לגוף החולה? זה שעד עכשיו לא ברור מי הוא ובמה הוא חולה.

האם פתרון כזה, אם יימצא, יעלה בקנה אחד עם המטרות של המפרסמים או בעלי המניות של טוויטר? האם תאגיד מסחרי שמטרתו היא רווחים באמת מעוניין להשקיע משאבים במצב השיח ברשתות החברתיות? מי אמר שדווקא שיח "בריא" הוא רווחי יותר עבור החברות הללו? האם תאגידי ענק כאלה ישקיעו ולו דולר אחד במשהו שאיננו רווחי עבורן?

דומה שדורסי בדיוק כמו צוקרברג או כמו כל אחד אחר לא יכול לפתור בעיה שכנראה כלל אין לה פתרון, אלא שדורסי דואג להיראות הרבה יותר טוב מפייסבוק בעניין זה, עניין של ניסוח, דרך פעולה ויחסי ציבור. בשורה התחתונה, בתוך סבך האינטרסים, תפיסות מציאות שונות שלא לומר הפוכות, גורמים בינלאומיים שבוחשים, ממשלות, בוטים, טרולים, חברות מסחריות ואנשים פרטיים - לנסות למצוא אמות מידה של היגיון "בריא" או בכלל פתרון "בריאותי" כלשהו להסדרת שיח המושתת על "עובדות" או "מציאות" אחת נדון מראש לכישלון. במאבק בין חברה אנושית אנאלוגית רבת סתירות, אמוציונאלית ולא הגיונית, לבין אלגוריתמים דיגיטליים - כרגע האנושות מובילה.

יגאל באום

יגאל באום | |מחוץ לרשת

מומחה לשיווק, מעצב תקשורת חזותית, בוגר בצלאל, חוקר תקשורת ומחלוצי האינטרנט הראשונים בישראל, לומד לתואר שני בתקשורת מחקרית, מורה ומרצה בתחום.

חוקר את הרשת יותר מ-20 שנה ומלווה את התפתחותה: ההתפתחות הטכנולוגית מהירה עד כדי כך שהיא מציבה את האנושות בפני אתגרים מורכבים מאי פעם, אלא שבני האדם נוהגים להתייחס לטכנולוגיה כפי שדג מתייחס למים.

הבלוג יציג נקודת מבט ביקורתית לאור המצב הזה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ