מה יקרה כשגוגל תשלוט באופן מוחלט במערכת החינוך?

מיזם האוטובוסים המקוונים של גוגל הוא נהדר - למעט העובדה שזמן פנוי הופך על פיו למושג ומגונה, ולעובדה שגוגל בדרכה על להשתלט על עוד ועוד נכסים בחיינו

יגאל באום
יגאל באום
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תלמיד בית ספר יסודי משתמש באפליקציית גוגל-דוקס להשלמת מטלה בכיתה
תלמיד בית ספר יסודי בקליפורניה משתמש באפליקציית גוגל-דוקס להשלמת מטלה בכיתה. האם הקשר עם חברה פרטית איננו למעשה כורח?קרדיט: אריק רייסברג / אי-פי
יגאל באום
יגאל באום

המגזין The Verge פירסם לא מזמן כי חברת גוגל הודיעה כי היא מרחיבה את פרויקט Rolling Study Halls. מדובר בפרויקט מיוחד שבו גוגל הופכת אוטובוסים רגילים של הסעות לבית הספר, לאוטובוסים מקוונים בהם מותקנים מכשירי וויייפיי ניידים והתלמידים כולם מקבלים מגוגל "כרומבוקס" שהם למעשה טאבלטים של גוגל, וכך הנסיעה שלהם לבית הספר וממנו הופכת מזמן מבוזבז לזמן מנוצל ללימודים. הפרויקט מתקיים באזור כפרי בצפון קרוליינה בארצות הברית במחוז ברקלי, גוגל אף הקימה באזור זה מרכז פיתוח גדול שבנייתו החלה ב-2007 והושקעו בו עד היום מעל מיליארד דולר. לדברי החברה, הוא מספק כ-150 מקומות עבודה לקהילה בה הוא ממוקם, כך שההשקעה של גוגל בקהילה באזור מתרחשת זמן רב.

מיזם האוטובוסים לא נבחר במקרה. מתברר כי באזור כפרי זה נמצאים התלמידים על אוטובוס בממוצע כשעה וחצי לכל כיוון, ולכן ניצול הזמן נראה אך טבעי ומתאים למיזם. בנוסף לחלוקת הטאבלטים ולהתקנת רשת הווייפיי, האוטובוסים מרושתים גם במצלמות וצוות של מורים מספק לתלמידים סיוע כשהם נזקקים לו. בידיעה שהתפרסמה לפני ימים אחדים הודיעה גוגל כי היא מרחיבה את הפרויקט לעוד 16 בתי ספר הפרושים ב-12 מדינות ברחבי ארצות הברית. הפרויקט של גוגל נעשה בשיתוף CoSN, גוף אמריקאי העוסק בנושא שילוב הטכנולוגיה והחינוך ברחבי ארצות הברית.

מרכז הפיתוח של גוגל בברקלי, דרום קרוליינה
מרכז הפיתוח של גוגל בברקלי, דרום קרוליינהצילום: גוגל

התלמידים שרואיינו לכתבות בנושא, הדגישו את הרצון שלהם להתפתח וללמוד ולהיות עורכי דין, מדענים וכו', ומהפרויקט עולה שהתמונות המוכרות לנו מסרטים אמריקאיים, בהם תלמידים מתפרעים באוטובוסים הצהובים, כנראה מתקרבות לסיומן. רישות המצלמות באוטובוסים הוריד בצורה דרמטית גם את האלימות והתפרעות תלמידים בנסיעות, כך שכולם יוצאים נשכרים.

התיאורים של הפרויקט בתקשורת מראים את הצדדים החיוביים ואת היתרונות עבור הילדים והמערכת החינוכית בה הם לומדים, כולם נראים מרוצים מאוד מהסידור, אלא שלשילוב הזה יש השלכות. התמיכה של גוגל והמעורבות שלה בפרויקטים חינוכיים בארצות הברית ובעולם איננה חדשה וגוגל המובילה בתחום זה מכול חברות האינטרנט הגדולות, גם מערכת החינוך בארץ פועלת רבות עם כלים של חברת גוגל, המערכת האדמיניסטרטיבית כמעט בכול בית ספר פועלת באופן נמרץ בכלים של גוגל: לניהול פרויקטים, ליצירת מסמכים משותפים, ליצירת אתרים ולאינספור פעילויות אחרות. כל זאת מבלי להזכיר את המעבר של בתי ספר להתנהלות כמעט בלעדית אך ורק דרך רשת הוואטסאפ, נושא המעבר לווצאפ הוא כה משמעותי ונרחב והוא מצריך מאמר נפרד שאכתוב בקרוב.

מדוע אם כן גוגל משקיעה משאבים כה גדולים בנושאים חינוכיים ומה המשמעות של ההשקעה הזאת? בתי הספר אינם גופים פרטיים, אלא שייכים בדרך כלל למדינה, למשרדי חינוך שהם גופים ממלכתיים, נשאלת השאלה אם כן - מה המשמעות שחברה כמו גוגל, שהיא חברה פרטית, מנהלת פרויקטים חינוכיים בתוך בתי ספר ממלכתיים? שאלה זו לא עלתה כמובן בסיקור של התקשורת של הפרויקט הזה – נהפוך הוא, הסיקור היה אוהד וחיובי מתחילתו עד סופו.

האם מדינה או גופים ממלכתיים יכולים בכלל להתקדם מהר מספיק וליצור תשתית טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות בעצמן? האם הקשר עם חברה פרטית איננו למעשה כורח? מדוע שלא נתקדם עוד צעד קדימה ונפקיד את כל המערכת החינוכית בידי גוגל? אנחנו נמצאים בתקופה בה כוחם של תאגידי הטכנולוגיה מתעצם וגדל למימדים שאותם לא הכרנו בעבר, כוח זה של התאגידים לא רק יצר שינויים בדרך בה אנחנו מתקשרים עם העולם ועם עצמינו אלא יוצר גם שינויים מבניים בדרך בה מדינות מנהלות את החיים האזרחיים ומיישמות את הפרקטיקות השלטוניות שלהן.

התלמידה לקישה גוברנור משתמשת בכרום-בוק שלה בזמן נסיעת האוטובוס לבית הספר במחוז ברקלי
התלמידה לקישה גוברנור משתמשת במחשב הכרום-בוק שלה בזמן נסיעת האוטובוס לבית הספר במחוז ברקלי. את המכשירים קיבלו התלמידים מגוגלצילום: מג קינארד / אי-פי

תאגידי ענק וחברות בינלאומיות עצומות מימדים איננו דבר חדש, אלא שההבדל נעוץ בכך שאם התאגידים המסורתיים ניהלו תשתיות או מוצרים "פיזיים", הרי שחברות הטכנולוגיה כיום מחזיקות בנכסים רוחניים – בידע שהוא למעשה הון אנושי. לכן אנחנו רואים את ההשקעה המסיבית של גוגל בעולם החינוך. הידע האנושי כולו כבר כיום נמצא כנראה ברובו בשרתים של חברות טכנולוגיה אמריקאיות והוא הולך ונצבר, רישות אוטובוסים ביכולת ווייפיי ובמצלמות הוא רק עוד שלב בכניסה של חברות הטכנולוגיהאל תוך עוד ועוד תחומים של חיינו.

התיאור התמים והפסטורלי שעולה מסרטון שגוגל הפיקו ומהכתבות שהוצגו על המיזם בצפון קרוליינה, בו רואים את התלמידים לומדים בעזרת הטאבלטים שלהם בזמן שהאוטובוסים הצהובים בהם הם נמצאים חוצים שדות ירוקים עם עדרי פרות לועסות עשב בניחותא באחו, מסתיר תחתיו את המציאות האמיתית אליה אנחנו מתקדמים.

אוטובוס של חברת גוגל אוסף נוסעים למטה החברה בקליפורניה
אוטובוס של חברת גוגל אוסף נוסעים למטה החברה בקליפורניה. מדוע גוגל משקיעה משאבים כה גדולים גם בנושאים חינוכיים?צילום: מייקל שורט / בלומברג / גטי אימג'ס

אחד הנושאים שעולים בכתבה הוא נושא הזמן הפנוי, שמבחינת גוגל והתקשורת האוהדת לפרויקט, הוא אסון. הרעיון שהתלמידים ישבו באוטובוס במשך שלוש שעות ביממה ולא יהיו מרוכזים בטאבלט או מחוברים לרשת, לא יעלה על הדעת בתרבות האמריקאית המתהווה לפנינו. הרעיון שתלמידים ינקרו קצת על החלון אחרי יום לימודים ארוך, יצחקו אחד עם השני, ישמעו מוזיקה או סתם יהרהרו הוא כנראה בלתי נסבל ויש למגרו.

אין המדובר בהכרח בלימוד מתמשך ובלתי נגמר ושינון חומרי לימוד בכל דקה פנויה. הרעיון הוא לעודד את אותם בני נוער השואפים להשתלב בתעשיות ההייטק, לעשות זאת כבר בבית הספר התיכון. לא במקרה מרכז הפיתוח הגדול של גוגל נבנה באותו אזור שבו נמצא גם בית הספר שבו מתנהל הניסוי. יתכן שפשוט מדובר במיזם גיוס עובדים ובמודל שאותו גוגל יפתחו ויעתיקו למקומות אחרים במלואו, כלומר בניית מרכז פיתוח, כניסה לתוך בתי ספר, איתור התלמידים הרצויים והעברתם לעבודה במרכז הפיתוח. יתכן שאנחנו עדים למודל עתידי שישווק לכל העולם, יתכן שזהו למעשה העתיד של מערכות החינוך הממלכתיות. אבל השאלה הנשאלת מה יעשו תלמידים שטכנולוגיה פחות מעניינת אותם, או שסתם רוצים לנקר על החלון בדרך הביתה ולבהות בפרות לועסות עשב בשדה.

יגאל באום

יגאל באום | |מחוץ לרשת

מומחה לשיווק, מעצב תקשורת חזותית, בוגר בצלאל, חוקר תקשורת ומחלוצי האינטרנט הראשונים בישראל, לומד לתואר שני בתקשורת מחקרית, מורה ומרצה בתחום.

חוקר את הרשת יותר מ-20 שנה ומלווה את התפתחותה: ההתפתחות הטכנולוגית מהירה עד כדי כך שהיא מציבה את האנושות בפני אתגרים מורכבים מאי פעם, אלא שבני האדם נוהגים להתייחס לטכנולוגיה כפי שדג מתייחס למים.

הבלוג יציג נקודת מבט ביקורתית לאור המצב הזה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ