יגאל באום
יגאל באום
אפל ווצ'. לקרב את הטכנולוגיה צעד נוסף לגוף
אפל ווצ'. לקרב את הטכנולוגיה צעד נוסף לגוףקרדיט: AFP
יגאל באום
יגאל באום

אירוע ההשקה המסורתי של אפל התקיים בשבוע שעבר וכיאה לאירועים אלה הוא הופק באופן מעורר השתאות. כל פרט ופרט בפרזנטציה המרהיבה מתוכנן מראש. בכירי החברה נעו באלגנטיות על גבי הבמה ומציגים את הפיתוחים האחרונים. כמובן שאף אחד מהם לא לבש חליפה והם התנסחו באופן מושלם. את המסורת של מכונת השיווק המופלאה הזו החל מייסד אפל, סטיב ג'ובס, שנהג בעודו לבוש בג'ינס משופשף ובגולף שחור להסביר באופן ברור עד כמה המוצר החדש הוא מופת של שלמות טכנולוגית (עד אירוע ההשקה הבא כמובן).

האולם המלא מפה לפה - רובו כנראה בעיתונאי טכנולוגיה וגאדג'טים ואולי בעוד כמה מעריצים ברי מזל - ואלה קוטעים מדי פעם בפרץ מחיאות כפיים ותשואות את המנכ"ל טים קוק או את הדוברים האחרים לנוכח "עוד פתרון מושלם" שהצליחה אפל לנפק לבעיה שהאנושות היתה טרודה בה, נניח כמו להפוך את האפל ווצ' למכשיר ווקי טוקי.

לאפל יש שפה מותגית חזותית מאופיינת מאוד וכמעט מושלמת. היא דבקה בה עוד מאמצע שנות השמונים ועיקריה הם: פשטות עיצובית, מינימום מידע בזמן נתון, גרפיקה מינימליסטית ושילוב מהמם בין טיפוגרפיה, תמונות, אנימציה ממוחשבת וסאונד. כל אלה מועברות בהשקה על ידי דובר ששולט בקצב החלפת המידע על מסכי הענק בעזרת שלט רחוק.

להבדיל מחברות טכנולוגיה אחרות אפל פועלת הן במישור המוצר הפיזי והן במישור התוכנה שפועלת עליו. לפיכך, היא רואה עצמה ראשית כל כחברה של מוצרים. הקו העיצובי המינימליסטי והפרקטי שלה קל מאוד להבנה ולהסבר – דבר שמוכיח את עצמו שוב ושוב באספקט השיווקי. האמריקאים בכלל והתקשורת האמריקאית בפרט אוהבים מאוד את אפל ולכן הסיקור של מוצריה חדשים זוכה לתקשורת אוהדת ומחבקת. כל חידוש מוצג מיד כהישג טכנולוגי כביר.

מסיבת העיתונאים של אפל

להתחבר לגוף

אחד המוצרים שהציגה אפל באירוע ההשקה הנוכחי הוא האפל ווצ', וליתר דיוק: גרסה 4 של המוצר. השעון של אפל הוא אבן דרך חשובה בשרשרת מוצרים שעתידים לבשר על המהפכה הבאה: קירובה של הטכנולוגיה לגוף שלנו. גוגל ניסתה להקדים עם "גוגל גלאס", אבל כנראה שאפל מבינה טוב יותר את קהל הצרכנים ושאביזר קטן יחסית על היד משתלב טוב יותר במראה הכללי מאשר משקפים גדולים באמצע הפנים. 

אפל משקיעה בפיתוח השעון אנרגיה רבה ולגרסה 4 שלו כמה תכונות חדשות: מסך גדול בשליש מהמסך הקודם; רמקול בעל עוצמה כפולה; ווקי טוקי; עיצוב מרהיב של ממשק המשתמש ועוד. אלא שהחידושים המעניינים באמת קשורים ליכולות החדשות של המכשיר: למשל, הפיכת השעון למכשיר לניטור פעילות הלב ולמעשה למכשיר א.ק.ג הראשון אי פעם שנמכר כמוצר צריכה לציבור הרחב. המכשיר זכה לאישור מנהל המזון והתרופות (FDA) ומאפשר הוצאת קבצים לשיתוף עם הרופא. פיתוחו נעשה בשיתוף פעולה עם אגודת הלב האמריקאית והוא מסוגל לתעד את כל פעילות הלב וכך לגלות מצבים לא פשוטים לאיתור כמו פרפור חדרים. 

יכולת נוספת של השעון היא ניטור ותיעוד כל הפעילות הגופנית וסוגי הפעילות המועדפים על ידי המשתמשים, תוך כדי מדידות שונות ואספקת כמות גדולה של סטטיסטיקות. כל זאת על מנת שהמשתמשים לא יפסיקו למדוד את עצמם כל העת. אם זה לא מספיק, השעון מאפשר למתאמנים ליצור תחרויות של מספר משתתפים וכך גורם להשתמש בו עוד ועוד. הוא גם יודע שהתחלתם בפעילות (גם אם לא זכרתם להפעיל) מכיוון שהוא מחובר לקצב פעימות הלב שלכם רטרואקטיבית.

מסיבת העיתונאים של אפל. מינימליזם מנצח
מסיבת העיתונאים של אפל. מינימליזם מנצחצילום: AFP

יכולת נוספת - שהיתה לדברי אפל אחת המורכבות ביותר לביצוע - היא התראה על מצב נפילה. בשעון מותקן ג'ירוסקופ המתריע על מצבים של שינוי בזווית ובשינוי המשקל של הגוף וזאת על ידי מעקב אחרי תנועות הידיים שנעות אינסטינקטיבית לצדדים או קדימה בעת נפילה. אם השעון איתר נפילה וחוסר תזוזה למשך יותר מדקה לאחר מכן -  הוא מתקשר אוטומטית לשירותי חירום (או למשפחה, תלוי בהגדרות).

מידע מסוג חדש

פיתוחים שחברות טכנולוגיה מהמרות עליהם לא תמיד שורדים. כבר ציינו את גוגל גלאס. יחד עם זאת, מערכות הניטור של החברות משתכללות כל הזמן וככל שיש להן יותר מידע - כך המוצרים הופכים למדויקים יותר. הבינה המלאכותית והאלגוריתמים שמתקנים את עצמם ילכו וישתכללו ככל שאנחנו וגופינו נזין אותם בנתונים.

כולנו מעבירים לתאגידים באופן וולונטרי מידע אינסופי על עצמינו. החידוש של האפל ווצ' הוא בנושא של ניטור פעולות של הגוף עצמו, לא פעולות רצוניות שלנו, אלא פעולות לא רצוניות של המערכת הגופנית שלנו. אנחנו יכולים לאמץ גישות שונות להתמודדות עם המטרות של חברות הטכנולוגיה להתקרב אל תוך הגוף שלנו, אפשר לצהול משמחה והערצה כמו הצופים באולם ההשקה של אפל, אך אפשר מצד שני גם לשאול שאלות, כמו למשל: האם חברות הטכנולוגיה אכן כל כך דואגות לבריאותינו? האם ניטור הלב נבחר פשוט כיוון שהוא הפשוט ביותר (בשלב הזה) לניטור ללא חדירה לגוף או שיש מניעים אחרים? מה המשמעות של שמירת כל כך הרבה מידע אודות הפעילויות הפיסיולוגיות שלנו על ידי חברות תאגידיות שמין הסתם מחזיקות בעוד מידע על משתמשיהן? אבל היי! למה להטריד את עצמינו בשאלות? - השעון הזה כל כך יפה.

לקריאה נוספת לחצו כאן, כאן, כאן וכאן

יגאל באום

יגאל באום | |מחוץ לרשת

מומחה לשיווק, מעצב תקשורת חזותית, בוגר בצלאל, חוקר תקשורת ומחלוצי האינטרנט הראשונים בישראל, לומד לתואר שני בתקשורת מחקרית, מורה ומרצה בתחום.

חוקר את הרשת יותר מ-20 שנה ומלווה את התפתחותה: ההתפתחות הטכנולוגית מהירה עד כדי כך שהיא מציבה את האנושות בפני אתגרים מורכבים מאי פעם, אלא שבני האדם נוהגים להתייחס לטכנולוגיה כפי שדג מתייחס למים.

הבלוג יציג נקודת מבט ביקורתית לאור המצב הזה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ