מה זה מכשכש, נובח, שומר על הבית ומחובר לאפליקציה

המרחק שעבר הכלב-רובוט של סוני מאז גרסתו הראשונה מסמן את המרחק שעברנו ביחס לטכנולוגיית בינה מלאכותית, בדרך לאיחוד הבלתי נמנע בין אדם למכונה. מה שמפתיע הוא קהל היעד

יגאל באום
יגאל באום
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אייבו בתערוכת סוני בשבוע שעבר
אייבו בתערוכת סוני בשבוע שעברקרדיט: KIM KYUNG-HOON/רויטרס
יגאל באום
יגאל באום

ביום חמישי שעבר השיקה סוני את הדגם החדש של הרובוט כלב: Aibo - הצעצוע(?) החדש של החברה היפנית, שכפי שנראה משנה את ההגדרה של המונח צעצוע. הרובוט הוצג לראשונה כבר ב-1999 וזאת הגרסה השישית שלו, גרסתו הראשונה של היתה מעין כלב אסטרונאוט בצבע כסוף מטאלי שראשו היה סוג של קסדת אסטרונאוט מוארכת עם חזית שחורה נטולת פנים. אייבו החדש, לעומת זאת, נראה כלבלב מתוק וחביב עם שתי עיניים גדולות ואוזניים שמוטות לצדדים, רק הגודל נשאר פחות או יותר זהה, כשל גור כלבים או חתול בינוני.

המרחק שעבר אייבו בין צעצוע שמשדר מכאניות חסרת פנים ועד לדמוי כלב עם קווים עגולים ורכים בעל שתי עיניים גדולות - הוא המרחק שעברנו כחברה ביחס שלנו לטכנולוגיה ומסמן את המשכו של מסע האנושות עד לאיחוד הבלתי נמנע בין אדם למכונה. מה שהופך את אייבו החדש להרבה יותר מצעצוע סטנדרטי, הוא היותו רובוט לומד המצויד בבינה מלאכותית, כך שלמעשה הוא מתיימר להיות מעין חיקוי של מערכת אורגנית שמסוגלת "לחוש" ולעבד את הנתונים המתקבלים מהסביבה. כך, נוצר "צעצוע" שהוא ייחודי. למעשה אין שני דגמי אייבו שהתנהגותם דומה.

חיישנים, מצלמות ותגובה לקולות

אייבו מצויד בחיישנים ומצלמות ומסוגל להגיב לפעולות קוליות שכבר מוטמעות בתוכו. למשל, אפשר להגיד לו "באנג באנג" והוא נופל, נשכב על גבו ומשחק את תפקיד המת; אם מבקשים ממנו לתת יד והוא מושיט את ידו האלקטרונית קדימה, משמיע קולות של בין נביחה ליללת חתול, מכשכש בזנב ומניע את עיניו. כיוון שהוא מצויד בבינה מלאכותית, אייבו מסוגל "לזכור" עד כ-100 פרצופים שונים. הוא לומד לזהות את בני המשפחה והקרובים אליו, יודע לזהות קולות שונים ומבדיל בין מבוגרים לילדים (אם כי לפחות לפי הסרטונים באינטרנט מבוגרים אוטומטית מאמצים התנהגות ילדותית בנוכחותו).

אייבו גם יודע שהוא זקוק לטעינה של הסוללה, הולך למטען באופן עצמאי ופשוט נשכב עליה. אפשר גם להגיד לו פשוט ללכת להיטען ומקבלים את אותה התוצאה. המטען מגיע ביחד בקופסה המקורית בתוספת שני צעצועים: סוג של עצם מפלסטיק וכדור ורוד. בנוסף, ניתן לתפעל את אייבו באמצעות אפליקציה בשם "My Aibo", המאפשרת יצירת אופציות נוספות, כמו קביעת צבע העיניים, גוון הקול, בחירת המין שלו (זכר/נקבה), זוויות הצילום של המצלמות המותקנות בו ואפשרות סנכרון להעלאת תמונות ושיתופן מאפשרות כמובן שניתן יהיה להראות לכל העולם את התרגילים האחרונים שלימדתם את הכלב-רובוט שלכם. הרי מה שלא משותף לא באמת קרה. סוני גם מציעה תוכנית תלת שנתית של שירות ענן מיוחד לאייבו, שם ניתן לאחסן את "האישיות" הייחודית והחדשה שלו.

אפשר לתפעל את אייבו אפילו ככלב שמירה מכיוון שניתן לשלוט במצלמה הקדמית והאחורית שלו ולהפעילן באמצעות האפליקציה מרחוק. זה יאפשר לכם "לראות" את הבית מהזוית שלו בכל זמן נתון. אם עד עכשיו התרשמתם שאייבו זה בדיוק מה שהיה חסר לכם ואתם בדרך לשלוף את כרטיס האשראי, כדאי לדעת שהוא עולה "רק" 2,900 דולר...

הפרסומת לאייבו

מסמר הערב

מה אנחנו אמורים בדיוק להרגיש כלפי כלב-מכונה-רובוט? אם אתם רוצים לדעת מה סוני חושבים שעליכם להרגיש ולחוש, מומלץ לראות את הפרסומת שלה. אייבו, לשיטתה, בכלל מיועד למבוגרים. הם מתרגשים ונפעמים למראהו ומשתטים כילדים וכשאייבו מגיב אליהם - הם מתרגשים עד עומק נשמתם. בפרסומת, אייבו נמצא במסיבה או מפגש של חברים והוא מיד הופך למרכז ההתעניינות.

מיותר לציין שאף אחד מהאורחים לא מתעניין באורחים האחרים מרגע שהם מגלים את אייבו המופלא. הרעיון שהוא מגיב ככלב אמיתי מרגש את המבוגרים הצוהלים עד דמעות, מין הסתם הרבה יותר כנראה מכלב אמיתי. קצת אחרי אמצע הסרטון עולה כיתוב בוורוד על לבן על המסך: "האם הלבבות שלנו אי פעם יתחברו?", נאמר בו. הסרטון מסתיים בקלוז אפ על העיניים הגדולות של אייבו שמסתכל עלינו ורוצה לדעת אם אכן הלב שלנו יקשר בלב המכני שלו?

כלבים אמיתיים מגיבים לאייבו

כמיטב מסורת החמידות היפנית, הסרטון מלווה במוסיקה מתוקה, מעין שילוב של צלילים יפנים מסונתזים, מוסיקה אלקטרונית ושיר ילדים. האווירה הכללית היא אם כן סוג של מגרש משחקים למבוגרים. הבחירה של סוני בקהל מבוגר איננה מקרית וכנראה שסוני מזהה את קהל היעד ברווקים או אנשים ללא משפחות. הילדים נעדרים מהפרסומת, כמו גם מפרסומות נוספות של החברה לאייבו. היחס לאייבו הוא יחס לילד פלא מתוק ומוכשר שכל תעלול או פעולה שלו זוכה לפרצי אושר והתרגשות. נשאלת אם כן השאלה: אם המבוגרים כל כך מתרגשים ממנו - מה קורה לילדים? סוני כנראה לא מאמינה שיש צורך בהתרגשות של הילדים כדי שההורים ישתכנעו לרכוש את המוצר.

המגזין "פופולר סיינס" פרסם לאחרונה תוצאות מחקר שנעשה על ידי חוקרים גרמניים ובו נבדקו סטודנטים שנדרשו "לסיים את חייו" של רובוט, שמצדו מתחנן אליהם שלא יעשו זאת. התוצאות הראו שבאחוזים גבוהים הנסיינים התקשו לסיים את חייו של הרובוט אם כי זה נראה הרבה פחות משכנע מאייבו. מקרים אלה מראים לנו את הכיוון שאליו צועדת האנושות במערכת היחסים המורכבת שלה עם המכונה. הבינה המלאכותית לומדת ומשקפת לנו את עצמינו וככל שהלימוד יהיה עמוק יותר - החיבור הרגשי שלנו עם המכונה יהפוך בסופו של דבר בלתי ניתן להפרדה.

יגאל באום

יגאל באום | |מחוץ לרשת

מומחה לשיווק, מעצב תקשורת חזותית, בוגר בצלאל, חוקר תקשורת ומחלוצי האינטרנט הראשונים בישראל, לומד לתואר שני בתקשורת מחקרית, מורה ומרצה בתחום.

חוקר את הרשת יותר מ-20 שנה ומלווה את התפתחותה: ההתפתחות הטכנולוגית מהירה עד כדי כך שהיא מציבה את האנושות בפני אתגרים מורכבים מאי פעם, אלא שבני האדם נוהגים להתייחס לטכנולוגיה כפי שדג מתייחס למים.

הבלוג יציג נקודת מבט ביקורתית לאור המצב הזה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ