חופשות התבודדות הופכות לחוויה אקזוטית, אז מה הפלא שהסקס בירידה

סטארטאפ אמריקאי שדוגל בסלוגן Disconnect and Recharge משכיר בקתות קטנטנות במחירים שפויים לאלה שמחפשים איזון לחייהם הטכנולוגיים. יש גם קופסה נעולה לשים בה את הנייד

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חופשה בתיבת עץ באתר getaway
חופשה בתיבת עץ באתר getaway
יגאל באום
יגאל באום

חברה סטארטאפ בשם Getaway משכירה לאנשים בארה"ב חדרים בבקתות עץ קטנות במיוחד, נזיריות ממש, המכילות מיטה ומטבחון מינימלי וחלון גדול הפונה ליער הקרוב לביתך (התחייבות למקסימום שעתיים נסיעה מהעיר). מה שלא ניתן למצוא בבקתות הללו הוא Wi-Fi למשל/ הן מיועדות לכאורה לאדם המבקש להתבודד (יש גם בקתות לזוגות אבל השיווק בעיקר פונה ליחידים). המחירים נעים בין 99 ל-150 דולר ללילה אז אם חשבתם לרוץ ולהזמין מקום ביערות הסמוכים לבוסטון, ניו יורק או וושינגטון - כדאי למהר מכיוון שהן נתפסות ומוזמנות חודשים מראש.

החברה ממתגת את המיזם כסוג של בריחה (getaway) מהחיים הקשים והאינטנסיביים בהם אנחנו מחוברים כל הזמן. מטרת הנסיעה היא אם כן בריחה, שיקום וטעינת מצברים, או כמו שהסלוגן שנתנו היזמים מצהיר: Disconnect and Recharge. בתמונות שפורסמו בעיתונות ובאתר החברה לא תראו פנים. רוב הדמויות מצולמות מהגב או מלמעלה על מנת שכצופים נוכל למקם את עצמנו בחוויה. התמונות חוזרות על עצמן גם בעמוד האינסטגרם של החברה: עוד ועוד צעירים (בעיקר צעירות) אוחזים בספל שוקו חם ולבושים בפיג'מות וטרנינגים, בוהים בשחר העולה ביער הקסום הנשקף מהחלון.

אז איך זה עובד? ככה

טרנד הבתים הזעירים להשכרה משתלב היטב עם המצב הצעירים בארה"ב, ואולי בעולם המערבי בכלל, היכולים כנראה רק לחלום על האפשרות של רכישת בית לעצמם. לכן, האלטרנטיבה של לשכור או לגור בארגז עץ הופכת להיות כמעט האפשרות היחידה שלהם. שני בוגרי הארוורד (כנראה שלא תמצאו אותם בארגז עץ) שהקימו את החברה הבינו מצוין שאפשר לייצר כסף מתחושות, שכן ברור שאף אחד לא באמת יכול או רוצה להתנתק, אבל אם אפשר לארוז יפה את המחשבה על כך - אפשר כנראה גם למכור אותה.

האם הרעיון של בריחה לקופסת עץ בטבע למטרת התבודדות קשור למגמות חברתיות אחרות, כמו הירידה בקיום יחסי מין בקרב צעירים בארה"ב ובמדינות מפותחות (ועשירות) אחרות? בכתבה ארוכה במיוחד שפרסם המגזין "אטלנטיק" אמנם אין התייחסות להתמודדות בבקתות, אך הוא מגלה כי כ-60% מהמבוגרים עד גיל 35 בארה"ב חיים ללא בן זוג, אחד משלושה חי בבית ההורים, מה שהופך את צורת המגורים הזאת למועדפת והיא בוודאי שאינה תורמת לשיפור בחיי המין.

את הירידה בסקס במדינות עשירות כמו ארה"ב, שוודיה, הולנד, יפן ואוסטרליה, אינה נעוצה לפי המאמר בסיבה אחת מובהקת. עם זאת, לאורך המאמר, כמו גם במאמרים אחרים, חוזרות על עצמן שתי טענות בהקשר זה: הראשונה - ירידה בצורך או ברצון ליצור אינטימיות עם בני המין השני, והשנייה - פורנו. המאמר רצוף בנתונים על מנת לחזק את הטענות הללו, למשל: ירידה מתמדת ועקבית לאורך השנים בקיום יחסי מין בקרב נוער וצעירים, עלייה בצפייה בפורנו בקרב גברים ובקרב נשים באחוזים גדולים, ירידה בקיום יחסי מין גם בגילאים מבוגרים יותר.

הראיון שהעניקו היזמים לרשת FOX

נשאלת השאלה: מה הקשר בין ירידה ברצון לאינטימיות, זוגיות, ירידה בקיום יחסי מין, עלייה בצפייה בפורנו ואוננות, לבין חברת סטארטאפ שמוכרת נופש (בעיקר ליחידים) בבקתות עץ בגודל של כמה מטרים רבועים? כאן אולי כדאי לצטט מתוך האתר של getaway כדי להבין כיצד העולם המסחרי תופס את הצעירים של היום: "כולנו מדברים על איזון בין חיינו האישיים והמקצועיים אבל האיזון איננו תמיד קיים בחיים שלנו. עלינו ליצור את האיזון בין עמידה בלוחות זמנים של פגישות ומטלות למציאת זמן להתפנק עם עצמינו". מבחינת החברה, מציאת האיזון כלל לא קשורה לדמות אחרת בחיינו, היא דבר אישי, קשורה לאחריות שלנו למצוא את האיזון בעצמינו. מה בנוגע ל"להתפנק"? - טוב, זה בכלל משהו שעושים כנראה לבד, תמורת הסכום הנכון האיזון בוא יבוא ואיתו הפינוק העצמי. אם רוב היום אנחנו לבד עם המכשיר, למה שנופש יהיה שונה?

כמובן ש-getaway אינה היחידה שמשכירה בקתות עץ ביערות. אופציות לבקתות דומות אפשר למצוא גם באתרים כמו airbnb למשל, אלא שכאן נראה שהרעיון ממוקד יותר ונוגע בנקודה מדויקת אצל צעירים עירוניים אמריקאיים. צמד היזמים סיפרו באחד הראיונות לכתב שעמדה בפני "שיגור" ליער (מדובר במבנים גנריים משוכפלים ומוכנים לשינוע), כי הם רוצים שאנשים יתנתקו מהטכנולוגיה ויתחברו לעצמם, ואף מספקים קופסה עם מנעול לשים בה את הטלפון. בעולם שבו התנתקות מהנייד מלחיצה אנשים כל כך, הקונספט הזה בהחלט צריך לעמוד למבחן.

בסרטונים ברשת שמראים את החוויה, כל הרעיון של התחברות לעצמך, הבערת מדורה בחוץ, לשחק במשחקי קופסה, הופך להיות עניין של ממש. לעתים נדמה כי התנהגויות חברתיות שהיו מקובלות לגמרי ביציאה לחופשה או גם סתם בבית עד לפני עשר שנים, הן כיום חוויה אקזוטית שכנראה צריך לשלם עליה כדי לחוות אותה ועל ידי כך להחזיר את "האיזון" לחיינו הטכנולוגיים התובעניים.

קצת קשה לראות כיצד צעירים שמצלמים כל יציאה שלהם מהשגרה באופן בלתי פוסק באינסטגרם, יפסיקו כל פעולה של תיעוד ופשוט יתחברו לעצמם, אבל בינתיים נראה שהמודל הכלכלי של getaway עובד. לדברי היזמים, הם לא עומדים בקצב ההזמנות. התמונה שנוצרת היא של אנשים שאין להם כל יכולת שיפוט עצמי ושליטה עצמית וזקוקים לחברה שתארוז להם שקט נפשי והישארות עם עצמם ומחשבותיהם כפעולה צרכנית מגניבה. האם הצעירים באמת כאלה? או שזאת רק התמונה שאנחנו מקבלים מהתקשורת?

יגאל באום

יגאל באום | |מחוץ לרשת

מומחה לשיווק, מעצב תקשורת חזותית, בוגר בצלאל, חוקר תקשורת ומחלוצי האינטרנט הראשונים בישראל, לומד לתואר שני בתקשורת מחקרית, מורה ומרצה בתחום.

חוקר את הרשת יותר מ-20 שנה ומלווה את התפתחותה: ההתפתחות הטכנולוגית מהירה עד כדי כך שהיא מציבה את האנושות בפני אתגרים מורכבים מאי פעם, אלא שבני האדם נוהגים להתייחס לטכנולוגיה כפי שדג מתייחס למים.

הבלוג יציג נקודת מבט ביקורתית לאור המצב הזה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ