בלוגים

חדר ניתוח / הבלוג של איתמר זהר

החסד המדהים של אריתה פרנקלין, עכשיו בסרט

דוקו חדש, המלווה את הקלטות אלבומה של פרנקלין "Amazing Grace", יצא לאור יותר מארבעה עשורים אחרי שהחלה העבודה עליו

עוד לפני שאריתה פרנקלין הוציאה את אלבום ההופעה שלה "Amazing Grace" ב-1972, החליטו באולפני "האחים וורנר" להפיק סרט תיעודי עליה. הבמאי והשחקן סידני פולאק החל לעבוד עליו. זה לא נראה מסובך אז, לצלם את ההקלטות של האלבום, מול קהל חובב גוספל, בכנסייה בלוס אנג'לס. למרות זאת ההפקה נתקלה במכשולים רבים והסרט לא יצא לפועל.

השבוע, לראשונה, הוא הוקרן סוף סוף. זה היה בפסטיבל Doc NYC בניו יורק. אך שתי הדמויות המרכזיות בו, מלפניו ומאחוריו, לא היו בהקרנה החגיגית. פולאק מת ב-2008 וגם פרנקלין, שמתה באוגוסט האחרון, החמיצה את ההזדמנות.

אריתה פרנקלין, 1973
Anonymous/אי־פי
להמשך הפוסט

שיר האהבה שכתב אל קופר מוצלח לא פחות בגרסה של אושיק לוי

"Right Now For You" מ-1969 נהפך כעבור שנתיים ל"אין מלים" אצל חבר "שלישיית התאומים". עוד אחד מבין מאות שירים מצוינים שהוקלטו כאן ומשום מה לא האריכו ימים בדברי ימי הפלייליסט

לפני כמעט 50 שנה, בפברואר 1969, הוציא הזמר האמריקאי אל קופר את אלבומו הראשון. שמו של האלבום, "I Stand Alone", היה התבקש. זמן קצר לפני כן, בגלל חילוקי דעות, עזב קופר - שנולד למשפחה יהודית ב-1944 בשם אלן פיטר קופרשמידט - את הלהקה שהקים, "Blood, Sweat & Tears".

את אלבום הסולו הראשון, שעליו עטיפתו הוא נראה בדמותו של פסל החירות, הפיק קופר לבד. הוא כלל בו שירים שכתבו אחרים, כמו Blue Moon of Kentucky, לצד שירים שכתב בעצמו. אחד השירים פרי עטו הוא "Right Now For You". הצליל שלו מתאים כל כך לתקופתו - סוף שנות ה-60 - לא מתרפק על העבר או נושא מבט אל העתיד. ברוחו הוא אפילו מזכיר פופ ורוק בריטי מאותן שנים, כמו זה של דונובן למשל.

אל קופר על עטיפת אלבומו הראשון
Columbia
להמשך הפוסט

כמה הייתם מוכנים לשלם על מכתב ההתאבדות של בודלר?

המשורר הצרפתי, ששלח את המכתב לאהובתו כשהיה בן 24, הוא לא מימש את איומו ולימים הפך לגיבור תרבות. מאור כהן הקדיש לו אלבום נפלא ב-2005

בסוף יוני 1845, כשמאס בחייו, שלח המשורר הצרפתי שארל בודלר מכתב התאבדות לאהובתו ז'אן דובאל. "עד שהמכתב יגיע אלייך אני כבר אהיה מת", כתב, "אני הורג את עצמי כי איני מסוגל יותר לחיות, או לסבול את המחשבה שאלך לישון ואתעורר שוב".

בודלר, שהיה אז בין 24, לא מימש את איומו. עם זאת, המכתב נהפך עם הזמן לפריט אספנים. בשבוע שעבר קנה אותו אדם ששמר על אנונימיות תמורת 266 אלף דולר. בבית המכירות הצרפתי Osenat, שבו נמכר המכתב, הופתעו מהסכום הגבוה. הם העריכו שישלמו עליו כ-90 אלף דולר, לא יותר.  

מכתב ההתאבדות של בודלר. נמכר ב-266 אלף דולר
AFP
להמשך הפוסט

"Bad Times at the El Royale": סרט מקושקש עם פסקול מוצלח

הבימוי של דרו גודארד כבד והמשחק לא משכנע, אבל השירים שמלווים את הסרט, הלקוחים ברובם מסוף שנות ה-60 ולא נשחקו, ראויים ועוד איך

הסרט "Bad Times at the El Royale", שיצא בארה"ב בחודש שעבר, לא הצליח לשבור קופות. אף על פי שבין שחקניו נמנים שמות ידועים ומושכי קהל כמו ג'ף ברידג'ס, דקוטה ג'ונסון, ג'ון האם וכריס המסוורת, הסרט שביים דרו גודארד הכניס פחות מ-30 מיליון דולר.

גודארד, תסריטאי שכתב בין השאר לסדרות "באפי ציידת הערפדים" ו"אבודים", ויצר את הסדרה "דרדוויל", ביים כבר סרט אחד, "בקתת הפחד". הוא יצא ב-2012 וגם בו שיחק המסוורת. זו היתה דרמת אימה קומית שקיבלה שבחים מהמבקרים האמריקאים. גם "Bad Times at the El Royale" עוטר בשבחי המבקרים, אם כי הם היו גורפים פחות. האימה נוכחת גם כאן, הפעם בסגנון ישן יותר, ספק פילם נואר ספק מערבון, המתרחש בסוף שנות ה-60.

ג'ף ברידג'ס בסרט "Bad Times at the El Royale"
20th Century Fox
להמשך הפוסט

בין ספרינגסטין לנופלר: חמישה שירים חדשים שאולי פיספסתם השבוע

"הבוס" מוציא אלבום מההופעה שלו בברודוויי, סולן "דייר סטרייטס" לשעבר בדרך לעוד אלבום סולו וטרוי סיון יצר מחווה מרגשת ל"קווין"

ברוס ספרינגסטין - "Land of Hope and Dreams": 

זה לא שיר חדש. הוא נכלל כבר באלבומו של ברוס ספרינגסטין, "Wrecking Ball", מ-2012. אבל הביצוע שלו טרי, יחסית, ויופיע באלבום המתעד את מופע היחיד - המצליח כמובן - שהעלה בברודוויי, "Springsteen on Broadway". האלבום ייצא בחודש הבא, בתזמון לא מפתיע, לקראת חג המולד, הרגע שבו אנשים מחפשים מה לקנות מתנה. הגרסה החדשה של השיר יצאה גם היא בתזמון מתוכנן, לקראת בחירות האמצע בארה"ב. בזמן שהמדינה נחלקת במלוא העוצמה בין דמוקרטים לרפובליקאים ספרינגסטין מבקש להזכיר כי זו מדינה של תקווה ושל חלומות. האם יתגשמו? 

ברוס ספרינגסטין. הוא הבוס
Brad Barket/אי־פי
להמשך הפוסט

דיסני הוציאה על הסרט הזה כל כך הרבה כסף, אז למה הוא נכשל

130 מיליון דולר שהושקעו ב"מפצח האגוזים וארבע הממלכות" לא מנעו את הפיכתו לכישלון הקופתי השלישי השנה של האולפנים

הסרט "מפצח האגוזים וארבע הממלכות" שיצא בסוף השבוע בארה"ב, נראה כמו עוד להיט בטוח של דיסני. סרט פנטזיה על פי סיפור מוכר שכתב א.ת.א הופמן ושהתפרסם אחרי שנהפך ליצירת בלט עם מוזיקה מאת צ'ייקובסקי.

אלא שהסרט, שבהפקתו הושקעו 130 מיליון דולר, הכניס בקושי 20 מיליון דולר בבתי הקולנוע בימים הראשונים. האמריקאים פשוט לא הביעו בו עניין והביקורות הרעות לא אמורת לשמש תירוץ. שני סרטים שיצאו באחרונה, "ונום" ו"רפסודיה בוהמית", נישאו על גלי קטילות המבקרים והפכו ללהיטים קופתיים. 

כמו ב"רפסודיה בוהמית", גם במפצח האגוזים הוחלף במאי במהלך ההפקה (אף על פי שהקרדיט של החדש הוצנע). במקרה של "רפסודיה בוהמית" החלפתו של בריאן סינגר בדקסטר פלטשר לא הורגשה וזאת משום שהקהל בא בשביל המוזיקה של להקת "קווין". במקרה של מפצח האגוזים, עזיבתו של לאסה הלסטרום והבאתו של ג'ו ג'ונסטון לא הפיחה את רוח החיים שציפו לה. 

הלן מירן בסרט "מפצח האגוזים וארבע הממלכות". גם היא לא עזרה
Laurie Sparham/אי־פי
להמשך הפוסט

אילנית וירדנה ארזי ראויות לשירים טובים יותר

ירדנה ארזי הוציאה את "געגוע של מנגינה", אילנית הקליטה את "המחשבה על המים". בשני השירים החדשים יש רגעים יפים, אבל בהאזנה שלהם עולה בעיקר תחושה שהן היו מסוגלות להרבה יותר

ירדנה ארזי - "געגוע של מנגינה":

השיר החדש של ירדנה ארזי הוא בעיקר גימיק. וכמו הרבה גימיקים הוא לא עובד. הרעיון יפה ומכובד. בצלאל אלוני שהיה המנהל של עפרה חזה, האיש שגילה וטיפח אותה, וכתב לה רבים מלהיטיה, כתב והלחין את מלות השיר ששרה ארזי, שהיריבות בינה לבין חזה היתה מתוקשרת ועוררה הדים בימים שבהם בישראל לא היו רגילים לדברים כאלה.

ירדנה ארזי
רמי שלוש
להמשך הפוסט

פתאום כולם רוצים לביים סרט על פינוקיו

גיירמו דל טורו ומתאו גרונה יביימו, כל אחד בנפרד, גרסה קולנועית חדשה לספרו הקלאסי של קרלו קולודי. הזדמנות מצוינת להיזכר בשיר הנפלא מהסרט המקורי

ספר הילדים "פינוקיו", שכתב קרלו קולודי וראה אור ב-1883, עובד במשך השנים לגרסאות קולנועיות וטלוויזיוניות, בהן סדרת אנימה יפנית ששתיים מהדמויות בה נקראו בישראל שמשון ויובב. כעת בובת העץ שהופכת לילד אמיתי מתקרבת שוב לקולנוע.

הבמאי זוכה האוסקר גיירמו דל טורו ("צורת המים") יביים ויכתוב לנטפליקס גרסה מצוירת מוזיקלית החדשה ומסקרנת משום שעלילתה מתרחשת באיטליה של שנות השלושים, בתקופת שלטונו של הרודן בניטו מוסוליני. גם הבמאי מתאו גארונה ("גומורה", "דוג מן"), איטלקי כמו מחבר פינוקיו, יביים גרסת לייב אקשן של היצירה ורוברטו בניני, בן ארצם של גארונה וקולודי, יככב בה. בניני כבר ביים סרט לייב אקשן על פינוקיו וגילם בו את התפקיד הראשי. סרטו, שיצא ב-2002, היה אז הסרט היקר ביותר שהופק אי פעם באיטליה.

רוברטו בניני בגרסה שלו ל"פינוקיו", 2002. בקרוב יככב בעיבוד חדש
AP
להמשך הפוסט

השיר על המקום שבו אלוהים שונא הומואים

בסוף השבוע נטמן אפרו של מתיו שפרד, 20 שנה אחרי שנרצח רק משום שהיה הומו. הטקס שהתקיים בוושינגטון הוא הזדמנות להיזכר בשיר המצמרר שכתב עליו אלטון ג'ון

באוקטובר 1998 הוכה למוות מתיו שפרד רק משום שהיה הומו. בסוף השבוע האחרון, 20 שנה לאחר מכן, נטמן אפרו בקתדרלה הלאומית בוושינגטון. "חשוב לנו שיהיה לו כעת בית", אמר בטקס אביו דניס, "בית שבו יוכלו לפגוש אותו, בית שיגן עליו מפני שונאים".

שפרד היה בן 21, סטודנט באוניברסיטת לראמי שבוויאומינג, כששני גברים שתויים והומופובים היכו אותו באכזריות, קשרו אותו לגדר והותירו אותו מחוסר הכרה למשך שעות רבות עד שנפח את נשמתו. שפרד לא הסתיר את נטייתו המינית ואף היה פעיל למען זכויות הלהט"ב. מותו זיעזע רבים בארה"ב ויש הסבורים כי גרם לשינוי היחס לקהילה ברחבי מדינתו השמרנית.

מתיו שפרד בצילום מ-1989 בעת ביקור בסן פרנסיסקו
Dennis Shepard/אי־פי
להמשך הפוסט

"מוניקה סקס" ורונה קינן מנסים לתפוס את הזמן

למרות אווירת הדיסקו של מוניקה סקס והקופצנות שמספקת קינן, ה"ביחד" הישראלי שהם מנסים לתאר פסימי, שברירי, על ספק התפרקות. האלבומים החדשים בדרך

חברי "מוניקה סקס" כנראה לא יודו בכך, אבל השיר החדש שהוציאו השבוע, "זה זמן", מושפע מיצירתה הענפה של להקת "שיק", אחת המשפיעות הגדולות בדיסקו על סגנונותיו השונים. כנראה שזהו צירוף מקרים שגם באלבום  "It's About Time", שהוציאה שיק בסוף החודש שעבר לראשונה אחרי 26 שנה, וגם בשיר החדש של מוניקה סקס מוזכרת המלה זמן.

ארבע שנים אחרי אלבומם האחרון, "מקצועות חופשיים", יהלי סובול וחבריו מבקשים כנראה להתרחק מהרוק. כמו הדיסקו בעולם, גם ימי התהילה שלו כבר חלפו. הזריחה האחרונה של הרוק בישראל היתה בראשית שנות ה-90. מוניקה סקס, שהוציאה את את אלבום הבכורה שלה "פצעים ונשיקות" ב-1995, עוד נהנתה קצת מהאור הבוהק של אותה שמש רוקיסטית מפתיעה. 

יהלי סובול ורונה קינן
עופר ועקנין ומגד גוזני
להמשך הפוסט

ומתי תגיע הגרסה הנשית של "כשאור דולק בחלונך"?

לא מעט גרסאות הוקלטו לשיר המפורסם של "שלישיית גשר הירקון" שכתב עמוס אטינגר והלחין סשה ארגוב. כולן מצליחות אך כולן גם גבריות

"כשאור דולק בחלונך" היה בין השירים שהאירו את אלבומה הראשון של "שלישיית גשר הירקון" מ-1965. כתבו אותו עמוס אטינגר (מלים) וסשה ארגוב (לחן). שמו המקורי היה "כשאור דולק", אבל במשך השנים גם המלה "בחלונך", המופיעה בשורה הפותחת, נצמדה אליו. כך הקהל התרגל.

הגרסה של "שלישיית גשר הירקון", שחבריה היו אז יהורם גאון, אריק איינשטיין ובני אמדורסקי, מהדהדת ביופיה עד היום. יש לה צליל מעט זר, לא רק משום היותה סרנדה, אלא גם בשל השפעה של שירים, בעיקר שאנסונים צרפתיים ופולק אמריקאי, שנכתבו במדינות אחרות, רחוקות.

כשאור דולק בחלונך
Paul White/אי־פי
להמשך הפוסט

שני הכובעים של "קאובוי של חצות"

שלוש שנים לפני שהארי נילסון שר את "Everybody's Talkin" בפסקול הסרט של ג'ון שלזינגר, הקליט את השיר לראשונה פרד ניל. מקרה קלאסי שבו הלהיט מאפיל על המקור וחבל

כשיצא הסרט "קאובוי של חצות" ב-1969 הוא הפך מיד ללהיט קופתי. גם השיר המלווה אותו לאורך כתוביות הפתיחה, "'Everybody's Talkin", הצליח מאוד ופרד ניל, שכתב את השיר והקליט אותו לפני כולם, ב-1966, מיהר להוציא מחדש את אלבומו הכולל את הגרסה שלו.

מאוחר מדי. כולם דיברו אך ורק על הגרסה של הארי נילסון מהסרט זוכה האוסקר בכיכובם של דסטין הופמן וג'ון וויט. היא אף זיכתה את נילסון, שהעדיף שיכנו אותו רק בשם משפחתו, בפרס הגראמי לביצוע הטוב ביותר של זמר. השיר הפך למזוהה עמו.

דסטין הופמן וג'ון וויט ב"קאובוי של חצות"
להמשך הפוסט

השיננית שיצרה את אחד מאלבומי הפולק המשפיעים של דורה

על האלבום "Parallelograms" של לינדה פרהקס שיצא ב-1970 וזכה לעדנה מחודשת בחסות הרשת

לינדה פרהקס היתה מוזיקאית חובבת שהתפרנסה כשיננית בבוורלי הילס. בשעות היום היא ניקתה את שיניהם של כוכבי הוליווד, בהם פול ניומן וקרי גרנט, ובשעות הערב כתבה והלחינה שירי פולק. המוזיקאי לנארד רוזנמן, שהיה בין מטופליה בקליניקה, שמע סקיצה של אחד משיריה והוקסם. הוא הפציר בה להקליט אלבום, בהפקתו.

האלבום, "Parallelograms", יצא ב-1970. מעטים קנו אותו, מעטים עוד יותר הקשיבו לו וכמו רבים מהאלבומים מאותו עשור הוא כמעט נשכח. בדומה לאלבומים רבים שיצאו בשנות השבעים האינטרנט הציל אותו, תרם לתחייתו המחודשת ולהערכתו. בזכות אתרים מוזיקליים ובלוגים, שהזכירו את עצם קיומו, חזרה פרהקס אל האולפן אחרי כמעט 50 שנה. ב-2014 והוציאה אלבום שני - "The Soul of All Natural Things". 

לינדה פרהקס בשנות ה-70
ללא קרדיט
להמשך הפוסט

יובל בנאי ושלומי ברכה לוקחים את "אהבה בסוף הקיץ" אל המערב הפרוע

שני חברי משינה הקליטו גרסה חדשה יפה, צובטת ולפרקים מצמררת לשירו של צביקה פיק "אהבה בסוף הקיץ". אלא שהביצוע החדש ארוך מדי ואינו אחיד ברמתו

יובל בנאי ושלומי ברכה הוציאו ב-1 בספטמבר גרסה חדשה לשיר "אהבה בסוף הקיץ" של צביקה פיק. התזמון לא היה מקרי, לא רק מבחינת התאריך (היום הראשון של שנת הלימודים) וגם לא מבחינת סוף העונה.

העיבוד החדש נשמע מהורהר, מרוחק, מבוגר - שונה כל כך מהמקור. השיר, שכתבה מירית שם אור והלחין צביקה פיק, יצא במקור באלבומו "מוסיקה" מ-1978. שם אור ופיק היו אז בני זוג, אבל ספק אם היא תיארה בו את הקשר ביניהם. זהו סיפור אהבה ראשוני ותמים בין שני "האוהבים הצעירים ברגעים הכי יפים של החיים". המלים, התפאורה המוזיקלית ורוח הדיסקו נראים שייכים לאמריקה, לעולם קולנועי, המזכיר את הסרט "גריז" שיצא באותה שנה. כשפיק שר אפשר לראות את הדמויות מול העיניים, כמו בשירי פופ אמריקאיים משנות השישים.

יובל בנאי ושלומי ברכה. הקצב הואט
מוטי מילרוד
להמשך הפוסט

לא לחינם טרנטינו השתמש בשיר הזה בסרט שפירסם אותו

בי. ג'יי תומאס שר את "Hooked On A Feeling" ב-1968. הביצוע של להקת "בלו סווייד" הפך אותו ללהיט ענק אפילו יותר

זה היה השיר הראשון של בי. ג'יי תומאס, בביצוע מקורי שלו, שנהפך ללהיט. השיר, "Hooked On A Feeling", יצא ב-1968. כתב אותו מארק ג'יימס שבאותה שנה יצא עוד שיר שלו, מצליח אף יותר - "Suspicious Minds" ששר אלביס פרסלי.

בי. ג'יי תומאס לא נהפך למלך הרוקנרול. שום כתר לא הונח על ראשו. אבל לזמן קצר היתה לו תחושה של אבק כוכבים. גם בזכות "Hooked On A Feeling" וגם בזכות שיר אחר, שיצא כעבור שנה - "Raindrops Keep Fallin' on My Head". השיר, שדורג בשיאו בראש טבלת הסינגלים הנמכרים בארה"ב, זיכה את כותביו ברט בכרך והאל דייוויד באוסקר והופיע בפסקול הסרט "קיד וקסידי".

טים רות בסרט "כלבי אשמורת"
IMDB
להמשך הפוסט

שלום חנוך ומתי כספי מנסים לתפוס את הזמן שחלף

הדואט המחודש של שלום חנוך ומתי כספי "לא ידעתי שתלכי ממני" מקבל משמעות שונה מעט אחרי 42 שנה

שלום חנוך ומתי כספי הופיעו בחודש שעבר שלוש פעמים במופע משותף "העיקר זה השירים". לפני כן, כחלק מקידום המכירות, הם הוציאו שני דואטים: האחד הוא ביצוע מחודש לשיר "לאט לאט" של שלום חנוך (שכתב והלחין אותו) מתוך אלבומו "א־לי־מות" מ-1994. השני הוא ביצוע מחודש לשיר "לא ידעתי שתלכי ממני" של מתי כספי מתוך אלבומו השני מ-1976, זה שיש הקוראים לו "הפעמון". כספי הלחין את השיר שכתב אהוד מנור.

חנוך בן 72. כספי יהיה בחודש הבא בן 69. החידוש ל"לא ידעתי שתלכי ממני" הוא המוצלח מבין השניים, אך הקול שלהם כבר אינו במיטבו. אין מה לעשות, זה קרה וקורה ויקרה לרוב הזמרים הגדולים. אלה ממשיכים להופיע ולהקליט כי הם רוצים שיקשיבו להם וכי הקהל שליווה אותם מתקשה להיפרד מהם ומהמוזיקה ששימשה להם סיבה לקום בבוקר וגם לחכות ליום שיבוא אחריו.

חנוך וכספי. לא מחביאים את הזקנה
תומר אפלבאום ודודו בכר
להמשך הפוסט

התרומה של שארל אזנבור למוזיקה הישראלית

כמה משיריו של השאנסונר הצרפתי שמת אתמול בגיל 94 זכו לגרסאות עבריות. "באביב את תשובי חזרה" היא המפורסמת שבהן

שארל אזנבור, שמת אתמול בגיל 94, היה פופולרי מאוד גם בישראל. פרט להופעותיו כאן, כמה משיריו גם קיבלו גרסה עברית. בין השאר, שלישיית התאומים שרה את "פרח בר" שתירגמה דפנה אילת, ומתי כספי שר את "היא" שתירגם אהוד מנור.

אך הגרסה העברית המפורסמת ביותר לשיר של אזנבור היא ל"באביב את תשובי חזרה". אבי קורן תירגם וצוות הווי של הנח"ל שר. עברו מאז כבר 50 שנה וזה עדיין מרגש.

שארל אזנבור
Hamad I Mohammed/רויטרס
להמשך הפוסט

פעם אחת עם ג'ון וויין, פעם שנייה אצל קוונטין טרנטינו

הרבה שירים ונעימות נכתבו לסרטים אמריקאיים. אחד היפים ביותר הוא השיר "The Green Leaves of Summer" מאת דימיטרי טיומקין ופול פרנסיס ובסטר

את השיר "The Green Leaves of Summer" הלחין דימיטרי טיומקין וכתב פול פרנסיס ובסטר. הם ליהקו אותו לפסקול הסרט "האלאמו" מ-1960 בבימויו ובכיכובו של ג'ון וויין. הסרט חוזר אל המאה ה-19, לקרב האלאמו המפורסם, ובו מגלם ויין את דמותו של דייווי קרוקט, שנהרג ונהפך לדמות מיתולוגית בהיסטוריה האמריקאית.

12 מיליון דולר - סכום עתק באותן שנים - הושקעו בסרט. הוא הכניס רק 20 מיליון דולר. ב-2004 הופקה לו גרסה חדשה, ראוותנית לא פחות. ג'ון לי הנקוק ביים אותה ובילי בוב תורנטון כיכב. הושקעו בה 107 מיליון דולר אך היא הכניסה רק 25 מיליון.

ברד פיט וג'ון וויין
AP
להמשך הפוסט

הלהקה האמריקאית שאהבה יותר מכל את ימי ראשון

על השיר "Sunday Will Never Be the Same" של להקת הפולק "Spanky and Our Gang"

להקת הפולק האמריקאית "Spanky and Our Gang" אמנם לא שרדה שנים רבות, אבל בזמן פעילותה, בשנים 1965-1969, היו לה כמה שירים יפים. באלבום הבכורה שלה מ-1967 ונקרא על שמה היא שרה בין השאר את "Sunday Will Never Be the Same", המזכיר בעיבוד שלו שיר אחר מאותה שנה, "Walk Away Renée" של להקה אמריקאית אחרת שהחזיקה מעמד הרבה יותר - "The Left Banke".

השיר "Sunday Will Never Be the Same"', שכתבו ג'ין פיסטילי וטרי קשמן, נפתח בנימה קלאסית, בארוקית, בהשראת מזמור חג מולד המבוסס על מוזיקה צרפתית. ההמשך כבר היה שייך ללא ספק להווה, כלומר לשנות ה-60 המקפצות בין שדות החופש, באור השמש המוזהב של הנעורים.

להקת "Spanky and Our Gang"
Gruntelfluk
להמשך הפוסט

לפני 50 שנה, הייאוש של ג'יימס טיילור יצק את אחד מלהיטיו הגדולים

כשכתב את Fire and Rain ב-1968 היה הזמר האמריקאי מיואש מהכישלון המסחרי של אלבומו הראשון. הוא לא האמין שדווקא טקסט אישי שבו הוא שר על התאבדות של ידידה, התמכרותו לסמים ומאבקו בדיכאון - יצליח כל כך

ג'יימס טיילור כתב את השיר Fire and Rain ב-1968. הוא היה אז בן 20 אחרי אלבום סולו שיצא בחברת התקליטים "אפל" של הביטלס עם כמה מחברי הלהקה הליוורפולית, אבל נכשל מסחרית.

הציפיות הגדולות שנתלו בזמר האמריקאי הצעיר ובאלבום הבכורה שנקרא על שמו, היו בעוכריו. הוא היה מיואש, התמכר לסמים וראה איך אנשים קרובים לו מרימים ידיים, שמים קץ לחייהם. לימים סיפר כי כשכתב את השיר לא האמין שמישהו ירצה להקשיב לו. המלים, הסביר, יצאו כך באופן הכי טהור וכן. 

ג'יימס טיילור על עטיפת אלבומו השני
mirrorro77
להמשך הפוסט

הרגע שבו מזמור דתי הופך ליצירה המרעידה את הנשמה

המוזיקאי גאווין בראיירס יצר פעמיים מחווה מפעימה לקולו של חסר בית אלמוני בלונדון. הראשונה היתה מינימליסטית, בשנייה כבר הצטרפו טום וייטס והכנסייה

הקטע המקורי נמשך פחות מחצי דקה. לא זמר מקצועי שר אותו, לא באולפן. זהו אדם חסר בית, החי בשכונת מצוקה בלונדון שבה גדל צ'רלי צ'פלין.

הקולנוען אלאן פאואר יצא לשכונה הזו לצלם סרט טלוויזיה, להראות את עליבותה. את ההקלטות הוא הביא לגווין בראיירס, מוזיקאי שעבד כעורך הסאונד. ביניהן צץ קולו של אדם אלמוני, זר להם ולסביבה. הם לא ידעו את שמו ולא הצליחו לאתר אותו. הוא שר, במשך כמה שניות, שיר שנשמע כמזמור דתי. המשפט הפותח בו הידהד מעל לכל "Jesus' Blood Never Failed Me Yet".

גאווין בראיירס
MrWalkingbass
להמשך הפוסט

נקודת התורפה של ג'ואן ארמטריידינג

על השיר "The Weakness in Me" של הזמרת הבריטית המצוינת

שני הסינגלים הכי מצליחים של הזמרת הבריטית ג'ואן ארמטריידינג במולדתה היו "Love and Affection" ו"Drop the Pilot". הראשון נכלל באלבומה השלישי שיצא ב-1976 (נקרא על שמה) והגיע למקום העשירי בטבלת הסינגלים בממלכה. השני הופיע באלבומה השמיני "The Key" שיצא ב-1983 והגיע למקום ה-11 בטבלה.

השירים האלה הושמעו רבות גם בישראל. לצדם היה לפחות עוד שיר אחד שקיבל כאן מקום של כבוד, בתחנות רדיו מסוימות, בזמן אמת. זהו "The Weakness in Me" מתוך אלבומה השביעי, "Walk Under Ladders", מ-1981. סטיב ליליווייט, מהמפיקים הבולטים באותו עשור בבריטניה, הפיק גם אותו.    

ג'ואן ארמטריידינג
MissAngieTeacher
להמשך הפוסט

מה קרה לזמרת שבוב דילן אהב כל כך לשמוע

קרן דלטון היתה יכולה וצריכה להגיע הרבה יותר רחוק עם הקול יוצא הדופן שלה. שני האלבומים הנפלאים שהוציאה קצרו שבחים, אך דלטון עצמה מתה לפני 25 שנה בחוסר כל

היא שרה פולק בטון בלוזי עם קול יוצא דופן, אבל היא הוציאה רק שני אלבומים שלא נמכרו היטב. למרות השבחים שקיבלה קרן דלטון בחייה הקצרים, ואחרי מותה בטרם עת, נדמה כי הזמרת הזו מעולם זכתה לכבוד הראוי לה. בוב דילן כתב עליה באוטוביוגרפיה שלו "כרוניקות: חלק 1" כי היתה הזמרת האהובה עליו במועדון "?Cafe Wha" בגריניץ' וילג', ניו יורק. זה רק מגביר את תחושת ההחמצה בנוגע אליה. דלטון היתה יכולה וצריכה להגיע הרבה יותר רחוק עם המוזיקה שלה.

דלטון נולדה ב-1937 בטקסס וב-1969 הוציאה את אלבומה הראשון. שמו היה ארוך ויפה: "It's So Hard to Tell Who's Going to Love You the Best". עברו שנתיים והיא הוציאה אלבום נוסף. שמו היה קצר בהרבה "In My Own Time" אך לא פחות יפה. הוא שיקף היטב את הגישה המוזיקלית שלה: מכונסת בעצמה מצד אחד, זועקת בקול רם מצד אחר.

קרן דלטון
jens kamp
להמשך הפוסט

יהודית רביץ הלחינה את השיר של יהודה עמיחי. גידי גוב שר אותו

על "בבוקר", המופיע באלבום הבכורה של גידי גוב, "תקליט ראשון", שיצא לפני 40 שנה

אלבום הבכורה של גידי גוב, "תקליט ראשון", שהשנה מלאו 40 שנים לצאתו, כלל ביצוע לשיר של משורר (אלכסנדר פן) שכבר הוקלטה לו לפני כן גרסה שיצאה כסינגל. זהו השיר "סורו מני" שהקליטה כמה שנים קודם לכן להקת "צלילי הכרם". בתקליט ראשון היה עוד שיר של משורר שאותו היה גוב הראשון להוציא - "בבוקר" מאת יהודה עמיחי. יהודית רביץ היא שהלחינה והיא גם שרה ברקע.

החיבור של רביץ לשירי משוררים אינו מפתיע. ב-1977 היא ריגשה רבים בביצוע משלה לשיר "סליחות" מאת לאה גולדברג (לחן: עודד לרר) בפסטיבל הזמר והפזמון. הוא לא זכה אז, אבל נהפך לאחד הזכורים ממנו בפרט ומהפסטיבל בכלל.

יהודית רביץ וגידי גוב
קמחי מוטי
להמשך הפוסט

פול סיימון חוזר אל שירים שכתב בעבר בעיבודים חדשים

האלבום In the Blue Light כולל שירים של סיימון מאלבומים שהוציא במשך השנים וממשיך את אווירת הסיכומים בה נמצא הזמר בן ה-77

פול סיימון יוציא ביום שישי אלבום חדש, "In The Blue Light". זהו אלבום האולפן ה-14 של הזמר שיהיה בחודש הבא בן 77. אין בו שירים חדשים, רק עיבודים מחודשים. למרות זאת כדאי להקשיב לו. אחרי הכל, זה פול סיימון.

הרוח השורה על האלבום החדש אינה אמורה להפתיע. הזמר הוותיק מצוי בתקופה של סיכומים. בפברואר האחרון הודיע שייצא לסיבוב הופעות אחרון בהחלט ברחבי העולם. כחלק מאותו סיבוב פרידה הוא יופיע בהמשך החודש בניו יורק.

פול סיימון
Vincent West/רויטרס
להמשך הפוסט

זה שאתה שר בקול צרוד לא אומר שאתה רוקר

"שהכאב ימצא לו חברים" של ים רפאלי ו"הכי קרוב אלייך" של אביב אלוש ועילי בוטנר הם שני להיטים מפתיעים שמסמנים את הגל הבא במוזיקה הישראלית - "רוק בכאילו"

"שהכאב ימצא לו חברים", הסינגל הראשון של ים רפאלי, נהפך מיד עם צאתו ללהיט גדול. זה לא מאוד מפתיע כי הזמר הצעיר הזה אינו אלמוני לחלוטין - הוא מצא חברים טובים, ששמם יחסי ציבור, בתוכנית "אקס פקטור" שבה השתתף באחרונה. את שיר כתב והלחין סתיו בגר, אחד מכותבי שירי הפופ בישראל הבולטים בשנה האחרונה.

בגר, שכתב לצד אליה רוסיליו את "שני משוגעים" של עומר אדם, השיר המושמע ביותר ברדיו בשנה החולפת, ולצד דורון מדלי את "Toy" של נטע ברזילי שזכה באירוויזיון, הוא פזמונאי ומוזיקאי מעורר עניין, לא רק בגלל הצלחתו. מסקרן לשמוע ממנו מה ההשפעות המוזיקליות שלו, בישראל ובחו"ל, האם הוא רואה בכתיבת פופ פס ייצור, או שיש לו חזון אמנותי שבכוונתו לפתח אותו.

ים רפאלי
Yam Refaeli
להמשך הפוסט

30 שנה ל"חתוך תוכן" של "טאטו": היום לא היה סיכוי לאלבום כזה

להקת "טאטו", שתתאחד בשבוע הבא למופע חגיגי, שרה באלבומה היחיד מוזיקה אורבנית מאוד, אפלולית ובכל זאת מוארת. היא תאמה לתקופתה. למרבה הצער, לו היתה יוצאת כעת ספק אם מישהו היה מקשיב לה

להקת "טאטו" תתאחד בשבוע הבא לציון 30 שנה לאלבומה היחיד והמצוין. האלבום, "חתוך תוכן", קיבל עם צאתו חשיפה תקשורתית רחבה בתחנות הרדיו המועטות שהיו כאן. כמה מהשירים בו, כמו "בדידותי" ו"מחבואים", הפכו ללהיטים ואפילו נכנסו למצעדי הפזמונים בגלי צה"ל וברשת ג'.

למרות זאת הלהקה נתפשה גם כשנויה במחלוקת. כך למשל השיר "בחצרות בחושך" (שכתב והלחין ערן צור, חבר הלהקה, שגם שר אותו) נפסל לשידור בגלי צה"ל משום שהציג את נקודת מבטו של אנס. השיר "מריה" (שכתב והלחינה אלונה דניאל, חברת הלהקה, שגם שרה אותו) התמקד בהפלות ובאייקונים דתיים. השיר "ערפד" (שגם אותו כתבה והלחינה דניאל) סיפר על איש "שטוף זימה" היוצא בלילה מקברו, מחפש "ערפדה בודדה עם חזה אינטיליגנטי וישבן מכובד ושיהיה במה לנשוך אותה". 

להקת "טאטו" בסוף שנות ה-80
איבון מיקלוש
להמשך הפוסט

כשהכוכב של המערב הפרוע החליט לנסות את כוחו בשירה

לורן גרין, ששיחק בסדרה "בוננזה", הקליט גם כמה אלבומים. אחד משיריו, "רינגו", נהפך ללהיט

השחקן לורן גרין זכור בעיקר ככוכב סדרת הטלוויזיה "בוננזה" ששודרה בין שנות ה-50 לשנות ה-70 ועלילתה התרחשה במערב הפרוע של המאה ה-19.

אבל גרין, שנולד בקנדה למהגרים יהודים מרוסיה, השתמש בקול הבס שלו גם במוזיקה. הוא הוציא כמה אלבומים וכמה סינגלים. השיר הבולט בהם, "רינגו", יצא ב-1964. האל בלייר ודון רוברטסון כתבו אותו. הוא דורג בראש טבלת הסינגלים הנמכרים ביותר בארצות הברית בסוף 1964. בצד השני של הסינגל היה ביצוע שלו לשיר הפתיחה של "בוננזה"

לורן גרין ב"בוננזה"
NBC Films
להמשך הפוסט

הביטוי שגרם להרבה זמרים לצאת מגדרם בשנות ה-80

"אבבא" שרה את "Head Over Heels" ב-1981. שנים ספורות אחר כך שרו גם "הגו-גוס" ו"טירס פור פירס" שירים שלהן בעלי אותו שם

לפחות שלושה שירים שיצאו בשנות ה-80 נקראו "Head Over Heels". להקת "אבבא" היתה הראשונה. הוא נכלל באלבום האולפן האחרון שלה, "The Visitors", שיצא בשלהי שנת 1981.

הלהקה השוודית, שהיתה אז על סף פירוק, הצליחה להחביא מעט את העצב על הימים השמחים שלה, שהיו ועמדו לחלוף לבלי שוב, בשיר על אשה שאינה מפסיקה להתלהב, לפרוץ דרכים וג'ונגלים, יוצאת ללא מורא וללא משוא פנים אל הלא נודע.

להקת "הגו-גוס", השנה
Charles Sykes/אי־פי
להמשך הפוסט

השי שנתנה רחל המשוררת לדודאים והפרברים

על השיר "שי", שהוקלט כעת מחדש בביצוע אסף אמדורסקי, ישראל גוריון ויהודה פוליקר

באלבום שהוציאו ב-1985 הדודאים והפרברים היו שני שירים שהלחין לוי שער: "שי" מאת רחל המשוררת ו"צל ומי באר" מאת יורם טהרלב.

"שי" מופיע גם באלבום החדש "שרים הדודאים - ישראל גוריון, אסף אמדורסקי וחברים שרים הדודאים" ובו אמדורסקי וגוריון ממשיכים להנציח את הצמד המוזיקלי הנהדר שגוריון היה חבר בו לצד אביו של אמדורסקי, בני.

אסף אמדורסקי וישראל גוריון
רותם לבל
להמשך הפוסט