הסם הממכר שמאחורי "אליס בארץ הפלאות"

איך כתבה גרייס סליק את אחד השירים הגדולים שנכתבו בהשפעת ספרו של לואיס קרול

איתמר זהר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מתוך העיבוד הקולנועי של דיסני ל"אליס בארץ הפלאות", 1951
מתוך העיבוד הקולנועי של דיסני ל"אליס בארץ הפלאות", 1951צילום: Moviestore/REX_Shutterstock
איתמר זהר

מאז ראה אור לפני 151 שנים השפיע "הרפתאות אליס בארץ הפלאות" על יוצרים רבים בתחומי תרבות שונים. ספק אם יש עוד ספר ששימש השראה למוזיקאים ברחבי העולם כפי שעשה זאת ספרו של לואיס קרול שביים אלה מוקרן בקולנוע עיבוד לספר ההמשך שלו, "מבעד למראה".

שירים רבים נכתבו בעקבות הרפתקאותיה של אליס. גם בעברית, בהם "מי היה החולם" שביצעה להקת הנח"ל (מלים: עלי מוהר, לחן: יאיר רוזנבלום) ו"מסיבת התה של עליזה" של "איפה הילד" (מלים: איריס רצאבי, לחן: אסף שריג).

אחד השירים הידועים שנכתבו בהשראת הספר הוא White Rabbit מאת גרייס סליק, שנהפך בעצמו ברבות השנים למשפיע על מוזיקאים. סליק חיברה את המלים בזמן שהיתה בלהקת The Great Society. לאחר שהלהקה התפרקה, כשהתברר כי זו לא היתה חברה גדולה כל כך, עברה סליק ללהקת "ג'פרסון איירפליין". שם היא המריאה, עד קצה המסלול, עם קולה האנרגטי והסוחף. באלבום הראשון של הלהקה עמה, Surrealistic Pillow, נכלל עוד שיר שכתבה ונהפך ללהיט -  Somebody To Love.

סליק, שהכירה את הסמים מקרוב, מכורה להם, בארץ נוי אביונה, לא התעלמה מהם ומהקשריהם בספר "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות". היא יצאה להרפתקה משלה, טריפ בארץ הפרעות, מתעופפת לה בעקבות אל-אס-די.

כשניגשה לכתוב, אחר כך, השתמשה בדמויותיו של לואיס קרול כנקודות ציון ומעבר בחייה שלה ושל בני דורה. בה בעת לא חששה למתוח בשיר ביקורת על דור ההורים - שלא נתן שום צידה לדרך, רוחנית ותרבותית, ולכן גרם לילדיו לחפש את עצמם, לשקוע בהזיות, להתבוסס בתקוות שווא.

כוחו של השיר טמון בין השאר בדיוק שבו, מילולי ומוזיקלי. הוא קצר מאוד, אורכו מעט יותר משתי דקות - כמו שירי פופ רבים שנכתבו עשור לפני כן, אבל עמוק בהרבה מרובם. אין בו שום צליל מיותר. כפי שהוא נפתח בצלילה מהדהדת, כנפילה אינסופית אל תוך מחילת הארנב, כך הוא מסתיים בבת אחת. כקריאת השכמה, המדרבנת את המאזינים לצאת מן השגרה הזוללת את נפשם, לזכור מה אמר הנמנמן.

השיר, שיצא בשנת 1967, באותו קיץ של אהבה, היה חלק מגל המחאה ששטף אז את אמריקה. רבים מבני דור הבייבי בום שהובילו אותו נהפכו אחר כך לקריקטורה של קפיטליזם. לא גרייס סליק. "ג'פרסון איירפליין" היתה להקה מצוינת שלא האריכה ימים.

הלהקות שסליק היתה חברה בהן לאחר מכן, "ג'פרסון סטארשיפ" ו"סטארשיפ", לא הותירו את חותמן. וגם קריירת הסולו שלה לא הגביהה עוף. עם זאת סליק, בת 76, תיזכר לעד כאחת מחלוצות הרוק הנשי, בארצות הברית ובכלל.

איתמר זהר | |חדר ניתוח

נולדתי בקיבוץ המעפיל ב-1971. עובד בעיתון "הארץ" מאז 1995. ספר פרוזה שלי, "ימים של חורף", ראה אור בהוצאת כנרת ב-2002. כותב שירה, מצלם באינסטגרם, שוחה כל בוקר ואוהב מאוד מוזיקה, קולנוע וספרות.

לפוסטים ישנים יותר:
http://blogs.haaretz.co.il/itamarzohar

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ