יהודית רביץ הלחינה את השיר של יהודה עמיחי. גידי גוב שר אותו - חדר ניתוח - הבלוג של איתמר זהר - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יהודית רביץ הלחינה את השיר של יהודה עמיחי. גידי גוב שר אותו

על "בבוקר", המופיע באלבום הבכורה של גידי גוב, "תקליט ראשון", שיצא לפני 40 שנה

תגובות
יהודית רביץ וגידי גוב
קמחי מוטי

אלבום הבכורה של גידי גוב, "תקליט ראשון", שהשנה מלאו 40 שנים לצאתו, כלל ביצוע לשיר של משורר (אלכסנדר פן) שכבר הוקלטה לו לפני כן גרסה שיצאה כסינגל. זהו השיר "סורו מני" שהקליטה כמה שנים קודם לכן להקת "צלילי הכרם". בתקליט ראשון היה עוד שיר של משורר שאותו היה גוב הראשון להוציא - "בבוקר" מאת יהודה עמיחי. יהודית רביץ היא שהלחינה והיא גם שרה ברקע.

החיבור של רביץ לשירי משוררים אינו מפתיע. ב-1977 היא ריגשה רבים בביצוע משלה לשיר "סליחות" מאת לאה גולדברג (לחן: עודד לרר) בפסטיבל הזמר והפזמון. הוא לא זכה אז, אבל נהפך לאחד הזכורים ממנו בפרט ומהפסטיבל בכלל.

את הלחן שלה לשירו של עמיחי כתבה רביץ בהיותה נערה. היא לא הוציאה אותו בתקליט, אך חזרה אליו ב-1992. דוד ד'אור ביצע אותו באלבום הבכורה שלו בהפקתה. רביץ עצמה שבה אל שירי עמיחי כעבור שנה באלבומה הנפלא "ומאוד לא פשוט לחכות" ושרה את "באהבתנו" ו"בגן מוקסם".

יהודה עמיחי תיאר ב"בבוקר" סצינה פשוטה, אפילו בנאלית, מחיי היום יום, והפך אותה כדרכו ליצירת אמנות שלמה שמתקיימת בזכות עצמה, גם מחוץ לקירות הבית. הנה אדם, גבר רגיל, עומד ליד מיטתה של אהובתו. שעת בוקר, שמש בחוץ, אבל שניהם בבית. הצל שלו נופל על פניה וגורם לשנתה - כך הוא מרגיש - להיות עמוקה וחזקה יותר.

"אני אוהב אותך בכל מאודי", הוא משתף את הקוראים בתחושותיו, נותן להם לקרוא, כדף פתוח את מחשבותיו. אי אפשר שלא להאמין לו. עם זאת עולה התהייה אם רק כשהיא נמה הוא מעז לומר לה כמה הוא אוהב אותה, משום שהוא חושב שבזמן שהיא ערה כל זה אמור להיות מובן מאליו.

לפני שהציעה את השיר לגוב ביצעה רביץ את השיר בעצמה. הוא לא יצא לרדיו אך הוא כן הוקלט בו, בתוכנית בגלי צה"ל. בתחנה הצבאית, עד כמה שזה נשמע מוזר לנוכח הדלות התרבותית שהיא סובלת ממנה בשנים האחרונות, היה בשנות ה-70 חיבור מבורך בין מוזיקה לשירי משוררים. אנשי התחנה אף יזמו ב-1972 ערב שירי משוררים. שירים שהוקלטו בו, בהם "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" (נתן זך), "חמדה" (דליה רביקוביץ) ו"ציפור שנייה" (נתן זך), נהפכו מהר מאוד לקלאסיקות.

הביצוע של רביץ יפה לא פחות מזה של גוב. היא שרה בלשון זכר שיר שבדיעבד אפשר לפרש גם כשיר אהבה שלה לאשה. "נפשך כהתה, מכורה לאהבה", היא אומרת בשקט, כמעט בלחש, לא מסתירה כי זוהי גם השתקפות של תחושותיה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#