האם "רומא" של אלפונסו קוארון יביא לנטפליקס את האוסקר? - חדר ניתוח - הבלוג של איתמר זהר - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם "רומא" של אלפונסו קוארון יביא לנטפליקס את האוסקר?

אף סרט זר לא זכה עד כה גם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. לסרטו החדש והמהמם של המקסיקאי יש סיכוי לעשות זאת, השאלה היא אם הוליווד תפתח את זרועותיה לענקית הסטרימינג

תגובות
אלפונסו קוארון ויאליצה אפריסיו בצילומי הסרט "רומא"
Carlos Somonte/אי־פי

בסוף אוגוסט הוקרן בפסטיבל ונציה סרטו החדש ומעורר הסקרנות של הבמאי המקסיקאי אלפונסו קוארון - "רומא". הקהל מחא כפיים בסיום במשך דקות ארוכות והסרט זכה אחר כך בפרס היוקרתי ביותר בפסטיבל, אריה הזהב. כשבוע אחר כך הוקרן בפסטיבל טורונטו "Outlow King", סרטו החדש ומעורר הסקרנות של הבמאי הסקוטי דייוויד מקנזי. הסרט השאפתני, עתיר הכוכבים והתקציב, לא הותיר רושם על רוב הצופים והמבקרים.

המשותף לשני הסרטים האלה היא החברה שהשקיעה בהם את מרב הכסף והפיצה אותם מתוך שאיפה לא מוסתרת לזכות באמצעותם באוסקר. זוהי כמובן נטפליקס, אימת האולפנים ההוליוודיים ובתי הקולנוע ברחבי העולם. בפסטיבל קאן אולי סגרו בפניה את הדלת משום שהיא "פוגעת בתעשיית הקולנוע", אך בפסטיבלים בולטים לא פחות - כמו ונציה וטורונטו - קיבלו אותה בזרועות פתוחות.

"Outlow King", כך התברר, קרס מעודף ציפיות. 130 מיליון דולר הושקעו בסרט התקופתי על מלך סקוטי מהמאה ה-14, אך מקנזי, שזכה לשבחים על הסרט העצמאי "באש ובמים", התקשה להתמודד עם האפוס ההיסטורי. קוארון, לעומת זאת, עמד במשימה והוכיח שהוא המלך הבלתי מעורער של הקולנוע העולמי. רק 15 מיליון דולר הושקעו ב"רומא", שקוארון גם כתב, ערך, צילם והפיק. הסרט צולם בשחור לבן, עם שחקנית ראשית חסרת ניסיון מקצועי, וכל כולו בספרדית.

היד החופשית שנתנו ראשי נטפליקס לקוארון היתה יכולה בקלות לגרום לו להסתחרר, לבזבז כספים, להתרברב ביומרות אמנותיות. אבל דווקא היא, כך נדמה, ריסנה אותו ואפשרה לו להביע את חזונו הקולנועי המהמם. בנטפליקס גם לא התערבו בהפקה בליהוק או בעלילה. ובצד הדברים, יש גם פרדוקס: "רומא" זכה להפצה מצומצמת בלבד וכך יוצא שסרט שחייבים לראותו בקולנוע, על המסך הגדול, כחלק מהחוויה הכוללת של הצפייה, כמעט שאינו זמין ומרבית הצופים יפספסו את גלי ההדף שהוא גורם.

"רומא", שעלילתו מוצגת מבעד לעיניה של משרתת (משחק לא ייאמן של יאליטזה אפריסיו) ועוקבת אחר המשפחה המתפרקת שהיא מטפלת בה, מועמד לגלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר ולא בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. זאת, בגלל תקנוני הפרס הנוקשים של איגוד העיתונאים הזרים. באוסקר המצב שונה לחלוטין: הסרט, שמייצג את מקסיקו בקטגוריית הסרט הזר, יהיה כנראה מועמד בשתי הקטגוריות.

View this post on Instagram

Alfonso & Libo.

A post shared by ROMA (@romacuaron) on

קוארון וליבו, שהיתה המטפלת שלו ועליה מבוסס הסרט שהוקדש לה

כבר היו בעבר סרטים זרים שהיו מועמדים לאוסקר גם בקטגוריית הסרט הטוב ביותר. למשל "החיים יפים" של רוברטו בניני מ-1997 ו"נמר, דרקון" של אנג לי מ-2000. עם זאת, אף סרט זר לא זכה עדיין בשני הפרסים. ל"רומא" יש סיכוי לעשות זאת, אך ספק רב אם האקדמיה האמריקאית תאפשר לו את התענוג. אחרי כל, רוב חבריה עדיין נאמנים לרוח השמרנית של הוליווד וזו עדיין מסתכלת על נטפליקס בחשדנות.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#