"אהבה בימים קרים": הסרט הכי אקטואלי שיצא באירופה ב-2018 - חדר ניתוח - הבלוג של איתמר זהר - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אהבה בימים קרים": הסרט הכי אקטואלי שיצא באירופה ב-2018

"אהבה בימים קרים", סרטו של הבמאי הפולני פאבל פאבליקובסקי, המתרחש אחרי מלחמת העולם השנייה, אפוף בפסימיות ובייאוש

תגובות
יואנה קוליג ב"אהבה בימים קרים"
Amazon Studios

"אהבה בימים קרים", סרטו של הבמאי הפולני פאבל פאבליקובסקי שיעלה לאקרנים בישראל בסוף השבוע, הוא כנראה הסרט הכי אקטואלי שיצא באירופה בשנה החולפת. הסרט נחשב למועמד בולט לאוסקר הזר.

פאבליקובסקי, שסרטו "אידה" זכה כבר באוסקר לסרט הזר, העדיף גם בסרטו הנוכחי את השחור והלבן על פני הצבע. על הסרט הזה זכה בפרס הבמאי בפסטיבל קאן בשנה שעברה וגם בפרס האקדמיה האירופית, לצד פרס הסרט הטוב ביותר, התסריט (פאבליקובסקי), השחקנית הטובה ביותר (יואנה קוליג) ופרס העריכה (ירוסלב קמינסקי). השחקן הראשי, טומאש קוט, היה מועמד לפרס, אבל לא זכה.

השבחים שהורעפו על "אהבה בימים קרים", שהפקתו הסתכמה בפחות מחמישה מיליון דולר, לא הפכו אותו לשובר קופות. עם זאת הם סייעו להאיר אור על חשיבותו בימים כאלה. הסרט, ששמו המקורי באנגלית הוא Cold War, נע על פני שני עשורים. הם חולפים ביעף על המסך, בתוך פחות משעה וחצי, אבל אינם ממהרים לשום מקום. נוכחותם מעיקה וכבדה. התקווה המוצגת בראשית העלילה מתפוגגת כמעט בן רגע, נהפכת לייאוש גדול.

כמו "רומא" של אלפונסו קוארון, שמועמד השנה לגלובוס הזהב ולאוסקר בקטגוריית הסרט הזר, גם סרטו של פאבליקובסקי עשוי שחור לבן. אלא שבניגוד לסרטו של הבמאי המקסיקאי, שבו הצבעים האלה מייצגים לא אחת תמימות ובתוליות, בסרטו של הבמאי הפולני הם אפופים בפסימיות ובקדרות. גם כשאור נהפך לבוהק ורך יותר, זהו הבזק של רכות, לא יותר.

המוזיקה מגלמת תפקיד מרכזי ב"אהבה בימים קרים". היא זו שמחברת בין הגיבורה (זולה, צעירה מסתורית המצטרפת למקהלה, שכמה מסודותיה חשופים לכל) והגיבור (ויקטור, המנהל המוזיקלי של המקהלה, ששרה שירי עם שנועדו בעיקר לרומם את מצב הרוח, לשפר את האווירה של התושבים), זו שהפגישה ביניהם ובמובן מסוים גם הובילה להתרחקותם הכפויה.

במאי "אהבה בימים קרים", פאבל פאבליקובסקי
MARIO ANZUONI/רויטרס

השיר המרכזי ששרה זולה עם המקהלה מוכר לרבים מהצופים הישראלים בגרסה העברית שלו. השיר המרכזי שהיא שרה לבדה מסמל את מצבי הרוח שלה, של ויקטור ושל רבים מהסובבים אותם, מסוגרים בין גבולות, חומות ומחסומים, מחפשים לשווא בזמן מלחמה קרה.

הסגנונות המוזיקליים משתנים בסרט, בין השאר בהתאם לעשורים ולמדינות. בו בזמן היא מזכירה כי למרות כוחה הרב יש כוחות חזקים ממנה. ויקטור וזולה מגלים, יחד ולבד, כי לאינדיבידואל אין באמת מקום בתוך הקולקטיב. גם כשהן מנסים לברוח ממנו, לחוד וביחד, מתבררת להם המציאות המרה: פליטים בארצם וגם במדינות אחרות הם מתקשים למצוא שקט ושלווה ביבשת שהקרקע בהם כל הזמן רועדת גם כשלמראית עין היא יציבה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#