שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

כשנטלי מרצ'נט ומייקל סטייפ שילבו כוחות, התקרה עפה לשמיים

איתמר זהר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נטלי מרצ'נט ומייקל סטייפ בהופעה בערוץ MTV
נטלי מרצ'נט ומייקל סטייפ בהופעה בערוץ MTVקרדיט: Arbor Video
איתמר זהר

נטלי מרצ'נט לא נעלמה. אחרי שעזבה ב-1993 את להקת Ten Thousand Maniacs, היא המשיכה להקליט אלבומי סולו. הראשון, Tigerlily, יצא שנתיים לאחר מכן ונמכר במיליוני עותקים בארה"ב. האחרון עד כה, Butterfly, ראה אור ב-2017. כעת יוצא בארה"ב אוסף מקיף של מרצ'נט - עשרה אלבומים - והוא מלווה בסיבוב הופעות ברחבי צפון אמריקה. Ten Thousand Maniacs ממשיכה להופיע גם היא, בלעדיה.

ל-Ten Thousand Maniacs, שכונתה בארץ "עשרת אלפים מניאקים", היו כמה שירים מוצלחים. למשל These Are Days וגם Trouble me. מרצ'נט, ילידת 1963, הביאה עמה צליל היפי, מודעות פוליטית וקול שאינו מוכן להיות נחמד אבל גם אינו קשוח. הסינגלים המקוריים לא נמכרו במיליוני עותקים, אך זה, כפי הנראה, לא עניין אותה. היא רק רצתה שיקשיבו לה.

אחד השיאים המוזיקליים של מרצ'נט היה דווקא בגרסת כיסוי, כשהיא ולהקתה אירחו את מייקל סטייפ, סולן להקת REM, בינואר 1993. מרצ'נט היתה מיודדת עם סטייפ, היו שאמרו אז שהם אפילו בני זוג. זה לא באמת משנה. כשהם שרו יחד, הקסם הטבעי והקול הייחודי של כל אחד מהם, נסק עוד יותר לגובה. התקרה לא רעדה, היא עפה. 

זה קרה במיני אלבום שהוציאה Ten Thousand Maniacs לצד אלבום האנפלאגד שהקליטה ב-MTV. הרבה להקות וזמרים עשו זאת באותן שנים, למשל אריק קלפטון ונירוונה. ההופעות האקוסטיות האלה היו כמו תגובת נגד לרעש ולצבעוניות שהפיצה רשת הקליפים בכל שעות היממה. הזמנה לשקט, להקשבה מחדש, עם גרסאות נטולות גיטרה, תופים וכל מה שהיה מחובר לחשמל.

גם המיני אלבום, Few and Far Between, יצא ב-1993 וגם הוא הוקלט ב-MTV כחלק מהחגיגות לבחירתו של ביל קלינטון לנשיאות ארה"ב. היו בו ארבעה שירים ובלטה בו גרסת החידוש לשיר To Sir With Love ששרה לולו בסרט באותו השם מ-1967 (בארץ קראו לו "לאדוני באהבה"). מרצ'נט היתה מצוינת כהרגלה, עם מראה של שחקנית אמריקאית בסרטים עצמאיים, אבל כשסטייפ החל לשיר, הביצוע נהפך באופן סופי לבלתי נשכח. "אם תרצה את הירח, אכתוב אותיות בשמים", היא שרה לו. "אם תרצי את הירח, אנסה להביא אותו בשבילך", הוא שר.

השיר המקורי, שכתבו דון בלאק (מלים) ומארק לונדון (לחן), הצליח מאוד בארה"ב. הוא היה הסינגל הכי נמכר שם ב-1967. לעומת זאת, בבריטניה, מולדתה של לולו הסקוטית, הוא לא היה להיט גדול בזמן אמת. הוא יצא שם רק כבי-סייד לסינגל Let's Pretend. הפתיחה שלו קולנועית מאוד, אחר כך באות התמימות והרומנטיקה. דון בלאק סיפר לימים שזהו אחד השירים הספורים שכתב לו מלים לפני המוזיקה. "כשאתה כותב את המלים לפני שיש לך לחן אתה נוטה להיות לא ממוקד", הסביר האיש שכתב בין השאר את Diamonds Are Forever והוא יודע כנראה על מה הוא מדבר.

איתמר זהר |חדר ניתוח

נולדתי בקיבוץ המעפיל ב-1971. עובד בעיתון "הארץ" מאז 1995. ספר פרוזה שלי, "ימים של חורף", ראה אור בהוצאת כנרת ב-2002. כותב שירה, מצלם באינסטגרם, שוחה כל בוקר ואוהב מאוד מוזיקה, קולנוע וספרות.

לפוסטים ישנים יותר:
http://blogs.haaretz.co.il/itamarzohar

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ