הכירו את המוזיקאית שכתבה את פסי הקול ל"צ'רנוביל" ו"ג'וקר"

רוב האנשים עדיין לא מכירים את הילדור גואנדוטיר. זה הזמן לגלות את יצירתה של מי שנחשבת למועמדת בולטת לזכייה באוסקר הקרוב בפרס הפסקול הטוב ביותר

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חואקין פיניקס בסרט "ג'וקר"
חואקין פיניקס בסרט "ג'וקר"קרדיט: Niko Tavernise/אי־פי
איתמר זהר

רוב האנשים בעולם לא מכירים אותה בשמה, אבל את המוזיקה שלה רבים כבר שמעו. הילדור גואנדוטיר, שזכתה בספטמבר האחרון בפרס האמי למוזיקה הטובה ביותר במיני סדרה ("צ'רנוביל"), תעלה כנראה על הבמה גם בטקס האוסקר שיתקיים בתחילת פברואר. למרות שעדיין לא פורסמו שמות המועמדים, גואנדוטיר מסתמנת כמועמדת בולטת לזכייה בפרס הפסקול הטוב ביותר. כן, זו היא שהלחינה את המוזיקה לסרט "ג'וקר".

גואנדוטיר, מוזיקאית ומלחינה, נולדה ברייקיאוויק, בירת איסלנד, ב-1982. אם היא אכן תהיה מועמדת לאוסקר, היא תצטרף לבת ארצה, ביורק, שכבר היתה מועמדת לפרס, בקטגוריית השיר הטוב ביותר (I've Seen It All מהסרט "רוקדת בחשיכה" של לארס פון טריר מ-2001). מוזיקאי איסלנדי אחר שהיה מועמד פעמיים לאוסקר על הפסקול הטוב ביותר הוא המלחין יוהאן יוהאנסון ("התיאוריה של הכל" מ-2014 ו"סיקאריו" מ-2015). הוא מת ב-2018 ממנת יתר. גואנדוטיר הכירה אותו והם שיתפו פעולה מוזיקלית.

המוזיקה שכתבה הילדור גואנדוטיר לסדרה "צ'רנוביל"

לא מעט נשים כותבות בשנים האחרונות מוזיקה לסרטים. אבל הגברים הם עדיין הדומיננטים בתחום. רק שתיים זכו עד כה באוסקר לפסקול הטוב ביותר, שתיהן בריטיות. אלה הן רייצ'ל פורטמן על "אמה" מ-1996 ואן דאדלי על "ללכת עד הסוף" שעלתה על הבמה שנה אחר כך. גואנדוטיר - שהמוזיקה שלה ל"ג'וקר" זיכתה אותה בפרס הפסקול הטוב ביותר בפסטיבל ונציה האחרון, שבו גם זכה הסרט בפרס הגדול - עשויה להיות האיסלנדית הראשונה הזוכה באוסקר בכל קטגוריה שהיא. היא יכולה גם לסמן מפנה ביחס לפסי קול הנכתבים בידי נשים, לתת להם ולהן את המקום הראוי.

במוזיקה שכתבה גואנדוטיר ל"צ'רנוביל" היא יצרה תחושה של חוסר ודאות אחרי האסון הגרעיני, בלי לכפות על הצופים והמאזינים רעש בומבסטי וראוותני. ככל כשעוצמת המוזיקה נחלשת כך בולטת בה יותר המצוקה של אלה שפונו מבתיהם, משגרת חייהם. כביכול יש מי שמגן מלמעלה, עוטף אותם ביד מגוננת, אך בעצם אין איש ששומר עליהם מהקרינה.

גואנדוטיר אף הקליטה את עצמה, כך שתישמע כמקהלה שלמה. היה לה חשוב, לדבריה, להראות את שני הצדדים - האסון הגרעיני מול הסבל האנושי. במוזיקה שכתבה ל"ג'וקר" היא תיארה את הקושי של הפרט הניצב - יחיד מול רבים - לבדו בעולם.

החיבור בין מוזיקה תעשייתית עכשווית למוזיקה קלאסית אינו דבר חדש, בקולנוע ובכלל. גואנדוטיר נעזרה בתזמורת גדולה כדי ליצור מוזיקה אוונגרדית הלוכדת את הקושי הנפשי של הגיבור, בגילומו של חואקין פיניקס. המוזיקה, אמרה, ניסתה להתחבר באופן מתחשב ורגיש לקול הפנימי של הדמות המסוכסכת. לכן כנראה גם כשהמוזיקה מועצמת היא - בניגוד אליו - אינה יוצאת מכלל שליטה.

איתמר זהר | |חדר ניתוח

נולדתי בקיבוץ המעפיל ב-1971. עובד בעיתון "הארץ" מאז 1995. ספר פרוזה שלי, "ימים של חורף", ראה אור בהוצאת כנרת ב-2002. כותב שירה, מצלם באינסטגרם, שוחה כל בוקר ואוהב מאוד מוזיקה, קולנוע וספרות.

לפוסטים ישנים יותר:
http://blogs.haaretz.co.il/itamarzohar

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ