I got it covered

האם אפשר להפוך שיר גרוע למוצלח או שגורלו נחרץ לעד? קאבר לא צריך להמציא מחדש מלים ומנגינה, אז מה בכלל עושה אותו למה שהוא ואיך עושים אותו טוב?

מיכל ממן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קרדיט: מיכל ממן
מיכל ממן

עיבוד הוא מחולל קסם אמיתי בשיר. בדומה למה שאינסטגרם עושה לתמונות האוכל והאחיינים הבינוניות של כולנו, אפשר לקחת שיר מחורבן עד סביר ולהוציא ממנו את המיטב בעזרת עיבוד מקורי וחכם.

קחו לדוגמה את Barbie girl, זוכרים אותו? השיר האדיוטי של להקת אקווה מסוף שנות התשעים. דאנס-פופ דבילי בלי טיפת עניין מוזיקלי, אך עם זאת קליט בצורה מעצבנת. השיר הזה היה יכול להישאר על רצפת חדר העריכה המטפורית של עולם המוזיקה ולאף אחד לא היה אכפת. לעולם. רק כשהגיע בן ל׳אונקל סול ועשה לו שיפוץ יסודי, יכולתי להאמין שאפשר לחצוב מהשיר הזה משהו בעל ערך. 

כמובן שלא חייבים לקברר רק שירים בינוניים. בעיניי, קאבר מוצלח הוא אחד שמציע פרשנות חדשה, מעניינת ואמיתית לשיר המקורי ולעתים מתעלה עליו. במקרים מסוימים אפילו יהיה קשה לזהות את המקור מבעד לעיבוד החדש. המוטו שלי: אם אין לך מה לחדש - אל תקברר. 

הפלייליסט מציג הפעם רק קאברים מהסוג הטוב. כל השירים שבחרתי לא נכתבו על ידי המבצעים או עבורם. כשישבתי להכין את הרשימה גיליתי שיש לי: 1. פטיש לקאברים. 2. יותר מדי שירים בשביל פלייליסט אחד. בהמלצת מאזינים החלטתי לפצל אותו לשני חלקים לפי ווייב: מקפיצים-קצביים ורגועים-שקטים. אני מתחילה במקפיצים כי חשוב להיות שמח.

הנה כמה היילייטים מעניינים:

Cake - Never, Never Gonna Give You Up: זו לא משימה פשוטה לבחור רק קאבר אחד של קייק. קאברים אחרים שלהם כוללים את "I Will Survive" המפורסם, "Strangers in the Night" ו-"Perhaps, Perhaps, Perhaps" וכולם מעולים. באופן כללי אי אפשר לטעות עם להקה שקוראים לה ״עוגה״ ויש לה חצוצרן.

The Bangles - Hazy Shade of Winter: הבאנגלס הקליטו את הביצוע הזה לפסקול הסרט ״פחות מאפס״ 20 שנה אחרי שסיימון וגרפונקל הוציאו אותו כסינגל. למרות שמלכתחילה זה אחד השירים היותר קצביים-רוקיסטים של סיימון וגרפונקל, הבאנגלס הכניסו לו אנרגיות חשמליות וטמפו מהיר והפכו אותו לשיר רוק אמיתי.

Aretha Franklin - Respect: זו דוגמה נהדרת לקאבר שבורא מהמקור שיר שונה כמעט לחלוטין. במקור יש את אוטיס רדינג בתפקיד הגבר החלש שנותן לאישה לנהוג בו כרצונה ורק מתחנן לקצת כבוד כשהוא מגיע הביתה. יש הטוענים שב״כבוד״ הכוונה היא לסקס, זה לא ברור עד הסוף. אבל אצל ארת'ה זה ברור מאוד: אישה חזקה, דעתנית, בטוחה בעצמה, יודעת שהיא טובה לבחור שלה ודורשת את הכבוד המגיע לה. השיר הזה הוא מופת להעצמה נשית. כל אישה שתאזין לו תתמלא מיד בטחון ואסרטיביות. נכון, בקאבר שונו מעט המלים, אבל עיקר השוני הוא בגישה ובהגשה.

Allison Williams - Nature Boy: גם קאבר וגם מאש אפ גאוני! אליסון וויליאמס היא לא רק השחקנית היפהפיה מהסדרה "גירלז", יש לה גם קול נהדר. הביצוע הוקלט עוד לפני שמארני החליטה שבא לה לשיר. כאן היא שרה את Nature Boy, בעוד התזמורת שמאחוריה מלווה אותה עם נעימת הפתיחה של Mad Men. תענוג צרוף. הקליפ צולם בטייק אחד ובתיאור ביוטיוב נכתב שהטייק שנבחר הוא ה-29 (!)

Ben l'Oncle Soul - Barbie Girl: ובחזרה אל האיש שהצליח לעשות חסד עם בארבי גירל. בן ל׳אונקל סול הוא מוזיקאי סול-ג׳אז צרפתי. יש לו עוד כמה קאברים גרוביים ומוצלחים ל”Crazy”, “I Kissed a Girl”, ״Say You’ll Be There״, והמוכר ביותר ״Seven Nation Army״ של הווייט סטרייפס. הוא שר בצרפתית ובאנגלית, ואי אפשר לשמוע את השירים שלו מבלי לרקוד. וזו למעשה ההגדרה הטובה ביותר לגרוב.

מיכל ממן | |בקצה הסקאלה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ