רוצים להרגיש שהטיפול שלכם מצליח? עברו לשיטה אחרת - מידה טובה - הבלוג של יאיר בן דוד - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רוצים להרגיש שהטיפול שלכם מצליח? עברו לשיטה אחרת

בגלל שני אפקטים, שיטות טיפול חדשות, שיטות שיפור עצמי, דיאטות וגם תוכניות של משרד החינוך, מצליחות בשלב הבחינה וההתלהבות, אבל מאבדות מקסמן כמה חודשים לאחר מכן ונעלמות, עד לחזרתן באדרת אחרת

תגובות
אם ובנה אצל יועצת חינוכית
גטי אימג'ס ישראל

לפני זמן לא רב, נתקלתי במחקר שבחן למשך תקופה את יעילותן של אפליקציות שמסייעות בטיפול למניעת דיכאון. על פי המחקר, אפליקציות סייעו להפחתת סימפטומים של דיכאון יותר מאשר טיפול פסיכולוגי רגיל. אני מניח שלמרות המזור שהאפליקציות הללו אמורות לתת לאחת הרעות החולות בעולם המערבי, רובכם לא שמעתם עליהן. זאת, בעוד הטיפול הקונבנציונאלי שריר קיים, ויציב. למה? האם אנחנו שמרנים שעוד לא התרגלו לכך שאפשר לפתור בעיות פסיכולוגיות באמצעות אפליקציה? האם הטיפול הפסיכולוגי כל כך גרוע שאפילו אפליקציות שנוסו למשך כמה חודשים יותר יעילות ממנו ככלי למלחמה בדיכאון?

לא בהכרח. התשובה לשתי השאלות הללו יכולה להיות תוצאה של שתי הטיות פסיכולוגיות מעניינות: ה-Novelty effect (אפקט החידוש) הוא אפקט שבמסגרתו הביצועים שלנו ישתפרו כאשר אנחנו משתמשים בטכנולוגיה חדשה. לא בהכרח בגלל שהטכנולוגיה החדשה יעילה באמת, אלא פשוט כי טכנולוגיה חדשה מושכת את העניין וההתלהבות שלנו, בצורה שתגרום לנו לשינוי התנהגותי, בדרך כלל לטובה. ההטייה הזו יכולה להיות רלוונטית לא רק לטכנולוגיה אלא גם לשיטות טיפול, ניהול, או מחקר חדשות.

כאשר משרד החינוך מנסה ליישם שיטת לימוד חדשה על הילדים שלכם, שיטות המשלבות טכנולוגיה, ואחרות, מערכת החינוך נרתמת בהתלהבות (אלא אם מדובר ברפורמת פירון) ליישם את השיטה, וכמובן דרוכה ומקווה להצלחתה. המודעות לכך שמדובר בשיטה חדשה תגדיל משמעותית את הסיכוי שבחינת השיטה אכן תראה הצלחה. אבל, בשנים שאחרי, התכנית שכבר תהיה פחות חדשה ונוצצת אולי תעבוד פחות טוב מקודמותיה, למורת רוחם של המורים שיצטרכו לעבור ניסויים זהים בשנים הבאות.

אפקט נוסף, מוכר אף יותר, הוא אפקט שמכונה בלשון מקצועית ה-Observer Effect, אפקט שבמסגרתו ההתנהגות שלנו משתנה כתוצאה מעצם העובדה שבוחנים אותנו, או שמנסים עלינו תכנית חדשה. האפקט נולד בעקבות מחקר פורץ דרך, אך בעייתי, שנערך במתחם העבודה "Hawthorne works" באילינוי, בו חוקרים בחנו כיצד שינויים בתאורה בחלל העבודה, כמו גם שינויים בשעות המנוחה ועוד, משנים את התפוקה של העובדים.

הממצא הבולט של המחקר, שכמובן תפס כותרות בזמנו, היה ששינוי בתאורה משפר משמעותית את התפוקה של העובדים. לאחר שהמחקר הזה כבר הכה גלים, והשפיע על עולם העבודה ומנהגיו (כי איזה תאגיד לא ירצה לעלות את התפוקה של עובדיו במחיר הפעוט של החלפת תאורה) טען החוקר הנרי לנדסברגר כי השיפור לא הגיע בעקבות שינוי התאורה בחלל העבודה, אלא בגלל שהפועלים במפעל ידעו שבוחנים ובודקים אותם, מה שהעלה באופן מיידי את המוטיבציה שלהם להצליח. ולא רק את המוטיבציה - העובדה שמבחינים בנו ומסתכלים עלינו מפחיתה את הסיכוי שנתפתה לבהיה ממושכת או להסחות הדעת האהובות עלינו (רק תחשבו על ההבדל בין פערי העבודה - בטלה אצלכם, כשאתם עובדים עם מסך מחשב שרק אתם רואים, לעומת מקרים שבהם שאר העובדים יכולים לראות את המסך). לנדסברגר וממשיכיו ערכו מחקרים שהוכיחו את קיומו של האפקט הזה, שבא לידי ביטוי גם במפעלי Hawthorne עצמם כאשר תפוקת העובדים התעמעמה בחודשים שאחרי הניסוי, למרות סגנון התאורה החדש וה"יעיל".

מסיבות אלו, טכנולוגיות חדשות, שיטות טיפול חדשות, שיטות לשיפור עצמי ועוד, מצליחות בשלב הבחינה וההתלהבות, אבל מאבדות מקסמן ומיעילותן כמה חודשים לאחר מכן, ונעלמות לתהום הנשיה של השיטות, עד לחזרתן באדרת אחרת.

אופרה ווינפרי בביקור פתע בפגישת "שומרי משקל" בניו יורק
Mark VonHolden / Invision for Weight Watchers

בעוונותיי עבדתי בעבר בחברת הייטק בשרון. לכמה מהעובדים בחברה היה מנהג קבוע: להתכנס סביב שולחן האוכל בכל יום בשעת ארוחת הצהריים ולשוחח על הדיאטות שלהם (בחירה לא רעה, כשהאופציות האחרות בתפריט השיחות היו נדל"ן ומזג אוויר). מה שהפתיע אותי כמתבונן מהצד היתה העובדה הפשוטה שכל חבר בקבוצת השיח החליף דיאטה כל שלושה חודשים, אבל דיבר בשבחה של כל דיאטה חדשה, כאילו לא העתיר את אותם שבחים בדיוק על דיאטה אחרת לפני כמה חודשים. אז הבנתי. אותם חברי מועדון השולחן העגלגל בעצם עושים דיאטה ב-Observer Effect, ב-Novelty effect, הדיאטה שעובדת כל פעם, מחדש.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#