הקרב על השבת הוא קרב אבוד - המסע לישראל האחרת - הבלוג של משה בן עטר - הארץ

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקרב על השבת הוא קרב אבוד

חוק המרכולים צפוי להיכשל. לכן יש לתת בידי הרשויות המקומיות את הסמכות והיכולת לקבוע את סדרי השבת בהתאם לאופי האוכלוסייה המקומית, ולמנוע התערבות של המחוקק והשלטון המרכזי

תגובות
מפגינים נגד חוק המרכולים באשדוד
אילן אסייג

ראש העיר אשדוד יחיאל לסרי הודיע לאחרונה שהעירייה לא תאכוף עוד סגירת מרכזי קניות בעיר בשבתות. הקרב על השבת אבוד – הציבור החילוני אינו זקוק לשבת, הוא צריך יום מנוחה. השבת אינה אפשרית כתפיסת חיים כשהצרכנות הפכה למטרת החיים. כאשר זה סולם הערכים אין שבת. שבת זה קודש ובאורח החיים הכלכלי שלנו אין מקום לקדושה. קדושה היא ערך מוחלט שאתה כפוף לו מרצונך החופשי ורוצה להתחבר אליו. הערכים של כלכלת שוק חופשי הם נהנתנות, חומרנות וצריכה, אי אפשר לעשות מזה שבת – זו פארסה.

הציבור החילוני מתנהג לפי מה שמתחשק לו – אנשים רוצים סיפוק מיידי. זה ההיגיון הבסיסי שהם חיים על פיו. אין להם צורך בפעילות רוחנית, בייחוד לא לצעירים. כל עוד לא יוצג סולם ערכים אחר ותמהיל חדש לבניית חיים שהם ירגישו רצון להתחבר אליהם שום דבר לא ישתנה. הציבור הדתי צריך להפנים שהוא יכול לעשות שבת לעצמו אבל לא יוכל לכפות שבת על האחרים. כלכלת השוק חוללה שינוי של האתוס החברתי והוא הביא את המציאות הזאת. קניות בשבת היו לנחלת רבים, חלק מהאווירה הכללית בחברת השפע החומרנית. ערך השבת לא יכול להתקיים בחברה שאין בה עולם ערכים ורגישות חברתית לכך. זה תהליך של התפרקות חברתית שידרוש שינוי בעתיד אם החברה רוצה לחזור לערכים שעל בסיסם נבנתה המדינה. גם להשקפתם של רבים שאינם דתיים, ישראל אינה יכולה לחקות את העולם – יש לנו ייחוד יהודי ערכי ותרבותי. היום אנחנו מחקים את אמריקה בכל תחומי החיים. כשזה המצב – אין שבת ושום חוק לא יעזור.

סניף של רשת AM:PM בתל אביב
עופר וקנין

בסוגיות הנוקבות הללו צריכה החברה הישראלית לטפל ובכלל זה מערכת החינוך, שאינה מצליחה לתרום הרבה לעיצוב השקפת העולם של בוגריה. אנשים מסרבים לחשוב – הם רוצים לצרוך ולחיות כמו שמקובל ואי אפשר להכתיב להם. השאלות הנוגעות למהות השבת הן שאלות יסוד שהציבור החילוני אינו מעוניין כלל להתמודד אתן.

לפני 15 שנה עשו פרופ' רות גביזון והרב יעקב מדן ניסיון משמעותי, הם ניסחו אמנה שביקשה לקבוע גבולות ברורים בכל הנוגע לתכנים הרצויים שישמרו על צביון יום המנוחה הכללי גם בעבור הציבור החילוני המעוניין בכך. המסמך תמך בצעדים שיקלו על פתיחת מוזיאונים, גני חיות, גנים לאומיים וקיום אירועים, וכמובן פתיחה של בתי קולנוע ומסעדות. המסמך הגביל פעילות יצרנית או מסחרית ותמך בהפעלת תחבורה ציבורית מוגבלת בשבת. המטרה היתה שלא להכתיב לציבור החילוני את התנהלותו ואת דרכי הבילוי שלו בשבת. עם זאת הוא השתדל לשמור את יום השבת כיום שבתון ומנוחה לא רק לשומרי מצוות. המסמך נתן את דעתו על ההשלכות שבהרחבת העבודה המסחרית בשבת, שמייצרת אפליה וחוסר שוויון כלפי שומרי מצוות. לפי המסמך, ועדה ציבורית יכולה לאשר את פתיחתם של עסקים מיוחדים. המסמך הציע כללים ברורים של מה מותר ומה אסור במרחב הציבורי כך שגם החילונים וגם הדתיים יוכלו לחיות בהבנה ובהרמוניה בתחומם.

בעקבות פרסום המסמך כינסתי פורום של 70 ראשי רשויות מקומיות לדיון לילי ממושך, והרושם שנוצר הוא שראשי הרשויות רואים במסמך מצפן מדיניות שלאורו ילכו. במשך כמה שנים לאחר פרסום המסקנות דומה היה שכמה מפרנסי הציבור הולכים ומאמצים את מסקנות הדוח. ואולם אינטרסים כלכליים וחוסר רצון בהידברות מתמשכת לגיבוש סובלנות והבנה פרצו את המחסומים.

פקחי עירייה אוכפים את חוק המרכולים במרכז מסחרי באשדוד
אילן אסייג

בטווח של שנים זה לא עבד. ראשי הרשויות אינם יכולים לפעול בחלל ריק – הציבור רוצה את עגל הזהב ומצביע ברגליים ועליהם לספק את צרכיו.

כל חקיקה דתית גורמת נזק. את הדבר הזה הבינו רבים מן הרבנים החרדים המרכזיים, ואכן היתה תקופה שחקיקה זו פסקה. במקומה אימצו הצדדים חתירה להבנה והסכמות כדרך חיים משותפת. עקב המלצות ועדת צמרת, שעסקה בסוגיית כביש בר אילן, הוקמה באישור הממשלה מועצת יח"ד – פורום של דתיים וחילונים שניסה לייצר הבנות. במהלך השנים התפוגג הפורום – זה הזמן לחדש את פעילותו. חידוש המאבק בין דתיים לחילונים לאחרונה מגביר את רצון החילונים בתגובה ונותן להם חמצן, ובמלחמה הזאת השבת יוצאת נפסדת. יותר מכך, המלחמה מרחיקה מן הסממנים של הזהות היהודית שעוד נותרו בציבור החילוני ומעכירה את האווירה בין דתיים לחילונים.

חוק המרכולים צפוי להיכשל. לכן ראוי בנסיבות שנוצרו לתת בידי הרשויות המקומיות את הסמכות והיכולת לקבוע את סדרי השבת בהתאם לאופי האוכלוסייה המקומית ולמנוע התערבות של המחוקק והשלטון המרכזי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#