איך תיראה ישראל עם צבא מקצועי? - המסע לישראל האחרת - הבלוג של משה בן עטר - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך תיראה ישראל עם צבא מקצועי?

כדי לחזק את צבא העם צריך להתחיל מוקדם: בחינוך

תגובות
חיילים קרביים בבסיס צה"ל בדרום
אילן אסייג

צבא מקצועי מחליש את צה"ל, טוען תא"ל ערן שני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל. יש עודף מתמודדים על תפקידים ביחידות הסייבר ובשאר התחומים הטכנולוגיים. בכל מחזור גיוס יש עתודה של כ-500 מתמטיקאים ופיזיקאים שאין לצה"ל מה לעשות בהם. צה"ל ביקש מהאקדמיה לדחות את גיוסם בשנה ולהכשיר אותם כמהנדסי מכונות, אלקטרוניקה ואווירונאוטיקה. בוגרי הלימודים הטכנולוגיים טובים למשק העתידי – הם לא טובים לצה"ל. צה"ל זקוק ללוחמים, למפקדי שטח ולמפקדים ביחידות השדה, בצנחנים, בגולני ובשריון.

הבעיה מתחילה בהורים, שהם עצמם בוגרי אותה מערכת חינוך שהחדירה את המסרים האנוכיים הללו לחינוך והיא עדיין מחזקת אותם גם היום. ההורים רוצים שהילד שלהם ילמד מקצוע משמעותי כדי שיפיק תועלת מהשירות הצבאי – זה הלך המחשבה. חוץ מזה איש מקצוע הוא בדרך כלל לא קרבי – אין בכך סיכון וזה עדיף. דפוס החשיבה הזה הוטמע עמוק גם אצל המתגייסים לצבא והם שואלים כמו כולם בעולם האנוכי – מה ייצא לי מזה? כמה אני עשוי להרוויח מהכשרתי המקצועית בסייבר ביחס למה שארוויח בהכשרתי כלוחם במערך השדה של צה"ל? במציאות שבה המדינה זקוקה ללוחמים שיגנו על קיומה בכל זמן נתון השאלה הזאת מחלישה את הצבא ומשנה את ערכי היסוד באופן שמסכן את עתידה.

השאלה הזאת מטרידה לא רק מההיבט התועלתני שחדר לצה"ל, אלא גם מההיבט החברתי – הצבא הוא צבא העם ויש צורך לחנך צעירים בעלי רצון לשרת, לתרום ולהתנדב למסלולי פיקוד והדרכה המביאים תועלת אל מול הצרכים של צה"ל. זו דילמה שהצבא מתמודד עמה שנים רבות. ואולם נראה ששינוי הערכים בחברה הישראלית, שימת הדגש על האני והפרטי, דחק את המחשבה החברתית הכלל-ישראלית ופגע ברצון הנתינה של רבים מבני הדור הבא.

תא"ל ערן שני
עופר וקנין

מערכת החינוך אינה מתמודדת עם סוגיות אלה לאורך זמן. מפקדי צה"ל אמנם מופיעים בפני תלמידי תיכון לפני הגיוס כדי לעודד אותם להתנדב ליחידות לוחמות, אולם אין בכך כדי להתמודד עם תהליכי העומק המחלחלים לאתוס החברתי – בעולם התחרותי הגלובלי האדם מבקש למקסם את רווחיו האישיים והוא מחליש את הקולקטיב הדורש אחרת. ראוי שצה"ל יתמודד עם מערכת החינוך וידרוש שהיא תעסוק בהיבטים הנוגעים בהכנתם של צעירים לאתגרי השירות הצבאי.

בית הספר אינו בית חרושת, הוא צריך לחנך, לעסוק בערכים של נתינה, מעורבות ואחריות. אבל בפועל הוא אינו עוסק בכך. הוא הפך לכלי המשרת את המכונה הגלובלית ותהליכי ההסללה בתוכו מתמקדים בהישגיות ובהכשרה מקצועית שתניב פירות לשירות הצבאי והאזרחי בלבד. כל עוד זוהי החשיבה יהיה קשה להתמודד בעתיד עם הצורך בגיוס מיטב הצעירים ליחידות לוחמות. זהו מצב מדאיג. תא"ל ערן שני מציע לצ'פר את הלוחמים הקרביים כדי להתמודד עם תופעה זו. זו מחשבה נכונה אבל לא די בכך. מערכת החינוך והחברה צריכות לשוב ולהחיות תהליכי עומק הכרחיים שהם זנחו במשך שנים.

בני נוער משתתפים בפעילות הכנה לצה"ל בשיתוף עם "אחריי"
אליהו הרשקוביץ

איני רוצה להעלות בדמיוני מצב שבו יהיה על צה"ל להילחם מלחמה קרקעית קשה מול האויב – אז ייפערו הסדקים והעורף ייחשף ויתחילו לשאול כיצד זה לא נערכנו כראוי להכשרת לוחמים. במלחמת לבנון השנייה ועדת וינוגרד עסקה בכך ביסודיות. הלוחמה הקרקעית של צה"ל לא היתה טובה מספיק – זוהי מסקנה מרכזית בדוח. הרבה מפקדים ישבו מאחורי המסכים בשעה שצה"ל נזקק ללוחמים מיומנים שיכולים להכריע קרב בנחישות ובמהירות. זה לא נעשה.

מעבר לכך, זה שנים רבות ניטש ויכוח נוקב בין המצדדים במיקוד עיקר המאמץ במערכת החינוך בהסללה מקצועית מסיבית ובהישגים בבחינות הבגרות ובין אלה שמבקשים להתרכז בעיצוב אישיותו של התלמיד הבוגר כאזרח חושב, עצמאי וביקורתי, סקרן ומשכיל, בעל כישורים חברתיים, ערכי ותורם. המתמקדים בעיצוב האישיות סוברים שהמסלול המקצועי זמנו יבוא מאוחר יותר, כלומר לאחר הצבא – בלימודים הגבוהים.

הנתונים המעידים שצה"ל אינו זקוק לכל כך הרבה סייבריסטים ובוגרי המגמות הריאליות ומוכיחים שההסללה יכולה להמתין מעט ולצד החינוך המקצועי הנדרש רצוי להעמיק בחינוך החברתי המעצב אישיות ולהתמודד עם סוגיות העוסקות במוסר חברתי ובנתינה. יהיה בכך לחזק את צבא העם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#