עליה יהודית לצרכים פוליטיים? רעיון שגוי ולא ישים - המסע לישראל האחרת - הבלוג של משה בן עטר - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עליה יהודית לצרכים פוליטיים? רעיון שגוי ולא ישים

רוב העליה ופוטנציאל העליה מארה"ב הוא של אנשים המבקשים לחיות בחברה יהודית דתית. לכן, הרעיון שבאמצעות עליה ניתן לחולל מהפך ולשנות את דמותה הימנית של ישראל - מוטעה

תגובות
תפילת רבנים רפורמים ישראלים ואמריקאים בכותל המערבי
Sebastian Scheiner/אי־פי

הייאוש מהיכולת לסלק את שלטון הימין מביא את מור אלטשולר ("הארץ", 13.11) ודימיטרי שומסקי ("הארץ", 20.11) לקבוע במאמריהם כי יש להעלות לישראל את היהודים הנאורים מארה"ב כדי לדחוק את הימין הישראלי. הימין מסוכן לעתיד הדמוקרטיה וכדי לשנות את "דמותה האתנו-לאומנית" הגזענית של ישראל ולהפוך את החברה הישראלית לחברה דמוקרטית ליברלית, רצוי להעצימה ברזרבות אנושיות מערביות.

אפשר להבין את דאגתם את שני הפובליציסטים הנכבדים, אולם הם אינם נותנים את דעתם על אופייה של העליה המגיעה מארה"ב לישראל בזמן הזה. אילו בחנו את ההרכב הסוציולוגי ייתכן שהיו מוותרים על הצעתם. רוב העליה ופוטנציאל העליה מארה"ב לישראל הוא של אנשים המבקשים לחיות בחברה יהודית דתית ובנטייתם הפוליטית הם מצביעי ימין. לפי נתונים של הדמוגרף פרופ' סרג'יו דלה פרגולה, מארה"ב באים כ-2,000 עולים בשנה בממוצע וכמחציתם מתיישבים בהתנחלויות. ליהודים הליברלים החילונים יש חיים טובים מאוד בארה"ב והם לא יבואו לישראל.

משתתפי פרויקט תגלית 2017
דודו בכר

עליה סלקטיבית היתה בתקופת היישוב, אולם מאז הקמת המדינה, שיקולי תועלת פוליטית לא היו מן השיקולים בעידוד העליה. מעבר לכך, המחשבה להביא עולים לישראל כדי לחולל מהפך פוליטי מוטעית מיסודה ובמבחן המציאות תשיג תוצאה הפוכה. האיומים על הדמוקרטיה והסכנה מלאומנות מרחפים מעל כל העולם המערבי, הם תוצאה של תהליכי עומק הנוגעים למתחים החברתיים הנובעים מהגירה ומפגש תרבויות. התופעה אינה פוסחת על החברה הישראלית, שבשנות החמישים קלטה עליה גדולה וההישגים ניכרים לעין למרות הקשיים.

ב-1978, כשהייתי נער צעיר, השתתפתי בדיאלוג של אנשי רוח שנכח בו גם ראש הממשלה דאז מנחם בגין. הדיון עסק בצורך להביא עולים ממדינות "מסך הברזל". פרופ' נתן רוטנשטרייך, מחשובי הפילוסופים, דיבר על הצורך להביא עליה גדולה מבריה"מ מהטעם העיקרי, כהגדרתו, "לשנות את הלכי הרוח של החברה הישראלית". שנים הרהרתי באמירתו זו. צריך משקל נגד לעליה המזרחית ששינתה את אופי המדינה ואנו זקוקים לאנשים נאורים שישנו את הדרך.

העליה המבורכת שהגיעה לאחר התפרקות המעצמה הסובייטית בשנות התשעים, הביאה צמיחה של המשק והעשירה את האינטליגנציה הישראלית, אבל היא שינתה את המציאות הפוליטית לטובת הימין. העלייה הרוסית אימצה ברובה דפוסי הצבעה למפלגות ימין והיא אחד הגורמים לתהליכי השקיעה האלקטורלית של השמאל הישראלי. המסורת הקומוניסטית והלאומנית שממנה באו עולי מדינות חבר העמים לא תרמה לטיפוח תרבות החיים הדמוקרטיים בישראל.

היהודים הרפורמים והקונסרווטיבים ברובם המכריע אינם מעוניינים לעלות לישראל. העליה נפוצה יותר בחוגים האורתודוקסיים הרואים בעליה חלק מתפישת עולמם ובישראל כגורם מרכזי בהווייתם ובחייהם. ראוי לזכור, רוב יהודי ארה"ב לא ביקרו בישראל והם מנותקים מן הזהות היהודית שהיתה נחלת אבותיהם שהגיעו ממזרח אירופה והיגרו לאמריקה. המחויבות הזאת קטנה והולכת בעידן החדש של היחלשות הלאומיות והתעצמות האוניברסליות הכלכלית. החילון בעולם היהודי מגביר את נישואי החוץ, ותהליכי ההתבוללות מעצימים לדרגות חסרות תקדים בהיסטוריה היהודית. הדבר הזה מחליש את חלום העליה הגדולה מארה"ב.

קשה לדעת מה יהיה בעתיד. התהליכים הפנימיים המתרחשים באירופה ובארה"ב מעצימים את השנאה, הגזענות והאנטישמיות ויכולים לחולל שינוי בדעת הקהל היהודית. האם זה יחלחל וידחף יהודים לעלות לישראל? ההיסטוריה היהודית מלמדת שכן. אבל ההיסטוריה לא תמיד חוזרת על עצמה. העולם היום שונה - הגלובליזציה שינתה גם את אופיו של העם היהודי ואת זהותו. מתברר שיש עם יהודי אחד ויש עם יהודי אחר. מדובר בתרבויות שונות ובצורת חיים שונה. מה גם שיהודי ארה"ב חיים טוב וגאים במורשת האמריקאית שהם תורמים לעיצובה. בחברה הישראלית השפעת האורתודוקסיה גוברת והולכת ומרחיקה ממנה עוד יותר יהודים שמשתייכים לזרם הרפורמי ולזרם הקונסרווטיבי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#