דרוש שר חינוך חילוני

הגיע הזמן שהציבור החילוני יתחיל להגן על מערכת החינוך הפלורליסטית שהוא מאמין בה

משה בן עטר
משה בן עטר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
רפי פרץ
לציבור הדתי אין מונופול על החינוך. רפי פרץ, יו"ר היבת היהודי והמועמד לתפקיד שר החינוךקרדיט: אילן אסייג
משה בן עטר
משה בן עטר

ישראל זקוקה היום לשר חינוך חילוני. די לנו משר החינוך שמגיע מן הציונות הדתית, אנו צריכים שר חינוך של כולם שרואה את התמונה הכלל-ישראלית ולא רק את הסקטוריאלית. מערכת החינוך של הציבור החילוני ובתי הספר שלו הפכו פרוצים וכל אחד יכול להיכנס לתוכם ולעשות כרצונו. הציבור החילוני חושש בצדק מן ההדתה והבדלנות, מן ההסתה והגזענות, מהסטת תקציבים באופן לא שוויוני, מן החשיבה המגזרית שהטמיעו שרי החינוך הדתיים לאורך שנים ומן האווירה המאיימת על החינוך לדמוקרטיה ולסובלנות ולפתיחות הדרושה בחינוך לכל גוני האוכלוסייה. עכשיו כשמוקמת קואליציה ראוי להרגיע את הציבור החילוני ולמנות שר חינוך המשתייך לציבור הכללי הנאור ולא שר מן הבית היהודי, שכבר הוכיח שיש לו נטייה ברורה לדאוג לסקטור ששלח אותו לשם.

אנו רגילים לתסריט הידוע החוזר על עצמו – ממנים שר חינוך דתי וכדי להרגיע את החששות של החילונים הוא זורק לחלל האוויר כמה הצהרות ויותר מכך הוא מבטיח הבטחות שהציבור החילוני אוהב לשמוע, ואז החילונים התמימים מאמינים בכוונותיו הטובות ונותנים לו אשראי. בפועל מתרחש ההפך. בחצר האחורית הוא ממשיך להזרים כספים, בדרכים מתוחכמות, לציבור ששלח אותו ודואג קודם כול לבתי הספר ולמערכת החינוך של הציבור הדתי-לאומי. זה אירע בעבר וכבר אי אפשר למכור לנו את הבלוף הזה. כך למשל הרב שי פירון הצהיר שיעביר משאבים מבתי הספר הדתיים לחברה הערבית וכשסיים את תפקידו הסתבר שעשה ההפך. גם נפתלי בנט פעל בשיטות דומות כאשר העביר מיליוני שקלים לעמותות אורתודוקסיות המזוהות עם הבית היהודי ופועלות להעמקת הזהות היהודית בבתי הספר החילונים. בתי הספר של החינוך הדתי-לאומי ממשיכים לקבל תקציב באופן חסר פרופורציות ביחס למערכת הממלכתית האחרת.

לציבור הדתי אין מונופול על החינוך – את העיוות הזה צריך לבטל. הגיע הזמן שהציבור הדתי-לאומי יפנים שהחינוך חשוב לציבור החילוני והוא מוכן להיאבק עליו ולהבטיח שערכי יסוד בסיסיים שבונים חברה טובה יותר חשובים לו. הציבור החילוני צריך לנהל מלחמה רבתי כדי להבטיח שהחינוך יהיה ממלכתי ושוויוני לכל ילדי ישראל.

למערכת החינוך חודרים במשך שנים באופן שיטתי ומכוון רעיונות אנטי-דמוקרטיים ואנטי-ליברליים, והציבור החילוני מגלה רפיסות לנוכח הסכנה שמפלגות אידאולוגיות יגרמו נזק לחינוך על ידי פגיעה בערכים הדמוקרטיים. מערכת החינוך הדתית של חמ"ד ומערכת החינוך החרדית הן עצמאיות ובלתי חדירות להתערבות חיצונית, ואילו מערכת החינוך הממלכתית החילונית פרוצה להשפעות חיצוניות. כאן הכול מותר. בשם היהדות הצרה, המיסיונרית בחלקה, מועברים תכנים חשובים על ידי בנות השירות הלאומי ואנשים בעלי אידאולוגיה מובהקת דתית וצרה. דרושה מערכת ציבורית חילונית שתגן על הערכים החילוניים ותמנע את חדירתם של תכנים שאינם רצויים לציבור החילוני.

גדעון סער
אולי הוא? גדעון סערצילום: מגד גוזני

ראוי שבתי הספר יתמודדו עם שאלת הזהות היהודית כדי לעצב דור שאינו מנותק מן העבר ומהמורשת ומארון הספרים היהודי. ואולם הדבר צריך להיעשות על ידי מחנכים שיש להם גישה רחבה של יהדות כתרבות והם מקובלים על הציבור החילוני הנאור, וראוי שתוכשר אלטרנטיבה לכך. 

בליכוד יש אישים שמייצגים את החתך הרחב של החברה הישראלית והם יכולים לשמש שרי חינוך. כך למשל, גדעון סער, שהיה בעבר שר החינוך, או ניר ברקת, שכיהן כראש עיריית ירושלים והיה ממונה על תיק החינוך בעיר מורכבת שפועלים בה כל זרמי החינוך. די למונופול הדתי על החינוך של ילדינו. הגיע הזמן למאבק חילוני בלתי מתפשר לנטרול ההשפעות המזיקות שמובילות להקצנת החיים, לטיפוח הלאומנות ושנאת הזר, להיעדר חינוך דמוקרטי וחינוך לסובלנות – כל אלה מהווים כר נרחב לצמיחתה של קיצוניות מבית מדרשו של הבית היהודי.

משה בן עטר
משה בן עטר |המסע לישראל האחרת

משה בן עטר הולך במסע ארוך שמתחיל בשכונות ירושלים דרך תנועת הנוער הציוני, בוגר החינוך הצה"לי, עם הרבה אכפתיות חברתית ואהבת אנשים. יהודי-ציוני וישראלי המעמיד את האדם כמטרה ולא כאמצעי. מאמין בחברה צודקת ושוויונית, שואפת שלום ודמוקרטית המשתלבת במרחב.

כתיבתו ישירה, משוחררת מאינטרסים ולפעמים כואבת, אבל נעשית מעומק הלב והדאגה.

משה בן עטר יליד ירושלים נשוי ואב לשלושה בנים. איש חינוך, פעיל חברתי ויועץ לשרי ממשלה, איש ירושלים שמזה 35 שנים עוסק בחיים החברתיים והציבוריים. כיהן כ-17 שנים כמנכ"ל המועצה הציונית בישראל ומאחוריו עשרות יוזמות ומפעלים חברתיים וציבוריים העוסקים בנוער, הגשמה חברתית, ציונות והעם היהודי ועיצוב אסטרטגיה רבתי לישראל.

כיהן כמנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי שבו כ1000 עולים מחבר המדינות, יו"ר הפורום לאחריות אזרחית ויו"ר אגודת בני אברהם לדיאלוג בין תרבותי. חבר במספר הנהלות ציבוריות, יקיר עיר הכרמל ומכהן כיו"ר המועצה הציבורית היהודית-דרוזית. 

כיהן עד לאחרונה כמנהל המרכז הרעיוני לחינוך ומחקר בבית ברל.

בהשכלתו: לימודי ארץ ישראל באוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון במדעי החברה והרוח באוניברסיטה הפתוחה ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת בר-אילן.

תגובות