ובינתיים בארה"ב: המחאה החברתית של כוכבי הוליווד - התפוח המכני - הבלוג של נטע אלכסנדר - הארץ

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ובינתיים בארה"ב: המחאה החברתית של כוכבי הוליווד

ריאן גוסלינג, בראד פיט, כריסטיאן בייל וסטיב קארל מככבים בסרט חדש שאמור להזכיר לאמריקאים איך תאוות הבצע של וול סטריט הרסה את הכלכלה. וגם: כוכב "דמדומים" חוזר בסרט על ג'יימס דין ומה עוד כדאי לראות החודש

תגובות
מכונת הכסף. כמו "מגש הכסף", רק עם ריאן גוסלינג במקום גיא רולניק

זוהי יצירה אקטיביסטית שמטרתה המוצהרת היא להצית מחדש תנועת מחאה חברתית שנגדעה בטרם עת - ולא, לא מדובר ב״מגש הכסף״. בדומה לדורון צברי, הבמאי ההוליוודי אדם מקיי (שהתפרסם בעיקר בזכות קומדיות קלילות ומצליחות עם שותפו הקבוע וויל פארל, ובהן שני סרטי ״והרי החדשות״ ו״אחים חורגים״) סיפר בריאיון ל״ניו יורק מגזין״ בסופ״ש האחרון כי הוא מקווה שסרטו החדש ״יצית מחדש את הזעם" והתכוון בכך לביקורת ולמחאה שהניעו את תנועת Occupy Wall Street.   

ה״ניו יורק מגזין״ הגדיל לעשות והקדיש לסרט החדש, ״מכונת הכסף״ ( The Big Short), ארבעה שערים שונים שעל כל אחד מהם מתנוסס פרצופו של אחד מארבעת כוכבי הסרט: ריאן גוסלינג, כריסטיאן בייל, סטיב קארל ובראד פיט (שחברת ההפקות שלו, Plan B, חתומה על הסרט). מתחת לפרצופו הפוטוגני של כל אחד מהכוכבים הללו מתנוסס הכיתוב המפתיע Hollywood Occupies Wall Street. ארבעת המיליונרים הסכימו לעבוד בשכר נמוך יחסית כדי לסייע למקיי לגולל את סיפורה של קריסת הכלכלה האמריקאית ב-2008 מנקודת מבטם של ארבעה בכירים בוול סטריט שחזו מראש את משבר הסאבפריים ורצו לנצל אותו כדי לעשות כסף מהיר: גוסלינג מגלם את סוחר המניות ג'ארד ונט (שדמותו מבוססת על הסוחר בדויטשה בנק גרג ליפמן), קארל מגלם את מארק באום (המבוסס על מנהל ההשקעות סטיב אייזמן), בייל את מייקל בורי (מנהל קרן גידור, מהראשונים שחזו את משבר הסאבפריים), ואילו פיט מגלם את בן ריקט (המבוסס על מנהל ההשקעות בן הוקט).

למה במאי הוליוודי שהתפרסם כסטנד-אפיסט וכתסריטאי של ״סטרדיי נייט לייב״ בוחר לביים דרמה חברתית שיוצאת נגד חלוקת ההון בארה״ב? לדברי מקיי, בקומדיות שלו תמיד היו מסרים חברתיים חתרניים, אבל עד כה הם הלכו לאיבוד בין בדיחות על הפרשות גוף ועלילות ברומאנס. בריאיון ל״ניו יורק מגזין״ הוא הסביר כי ״׳אחים חורגים׳ (בכיכובם של וויל פארל וג׳ון סי ריילי) הוא סרט חתרני שעוסק באופן שבו תרבות הצריכה הופכת מבוגרים לילדים נצחיים״. כאמור, המבקרים פספסו את המסר הלוחמני הזה והתמקדו בהצלחה הכלכלית האדירה של הסרט, שיצא ב-2008 וגרף מעל 120 מיליון דולר, ובסצנה שבה פארל ״מותיר את חותמו״ על ערכת התופים של ״אחיו״ בן הארבעים פלוס בדרך יצירתית וגסה במיוחד. 

אבל הפעם הביקורת החברתית היא הטקסט ולא הסאבטקסט. התסריט של מקיי מבוסס על ספרו של מייקל לואיס באותו שם המתאר את התפתחות משבר הסאבפריים וסוחרי המניות שחזו אותו, והוא מתהדר בדמויות שגורמות ליצחק תשובה להראות כמו סנטה קלאוס. כדי שהמסר לא יילך לאיבוד, מקיי גייס כוכבים כמו סלנה גומז ומרגו רובי כדי להסביר לצופים שורה של מושגי מפתח מתחום הכלכלה ב״מעברונים״ אינפורמטיביים קצרים המשובצים במהלך הסרט. לדבריו, האתגר הגדול היה להפוך סיפור כלכלי מורכב ורווי ביורוקרטיה לתסריט מבדר וסוחף. ״העובדה שאנשים חושבים שהנושאים האלו משעממים היא לא מקרית״, מקיי מסביר. ״מדובר במערכת שנבנתה כדי לשעמם. בוול סטריט רוצים לקיים שיחה פנימית וסגורה. הם לא רוצים שכולם יוכלו להשתתף בדיונים שלהם, או להבין מה הם עושים. הם רוצים שתשעממם ותפנה את תשומת הלב שלך למקומות אחרים. אבל ברגע שמתחילים ללמוד את הז׳רגון ולפצח את השיטה - זה הרגע שבו הסיפור נהיה מרתק״.

מבקר הקולנוע דיוויד אדלשטיין, אשר הכתיר את ״מכונת הכסף״ כ״סרט הטוב ביותר של 2015״, טען כי ההימור השתלם והתוצאה היא שילוב סוחף ומפתיע של מופע סטנד-אפ, מותחן עוקץ בסגנון ״אושן 11״ וקמצוץ של ליברליזם כמו בפרק משובח של This American Life (סדרת הרדיו הפופלארית של NPR). הסרט, שעולה לאקרנים בארה״ב ביום חמישי הקרוב (ה-10 בדצמבר), מתדהר בנתיים במסע יח״צ שכולל ריאיון של בראד פיט שבו הוא מכלה את זעמו בוול סטריט וטוען כי המשבר הכלכלי ״מחליא אותי ומעורר בי זעם״. בהמשך הוא הסביר ל״הוליווד ריפורטר״ כי ״רציתי לעשות את הסרט הזה כי הוא מסביר לאנשים איך דופקים אותם״. אכן, עוד ציטוט שדורון צברי וגיבוריו בוודאי יוכלו להזדהות איתו.

כמו תמיד, ספק אם סרט הוליוודי בן שעתיים יצליח להזרים דם חדש למחאה החברתית הגוועת בארה״ב, אבל קשה להתעלם מכך שהוליווד - אשר נלחמת על קהל צופים הולך ומצטמצם - מנסה לאחרונה לאמץ נושאים חברתיים ובהם פערי השכר בין גברים ונשים בתעשיית הבידור ואפליה נגד להט״בים. לכן, ״מכונת הכסף״ משתלב בקלות בעונת אוסקרים הכוללת לא פחות מחמישה סרטים על דמויות להט״ביות (״קרול״, ״פריהלד״, ״הנערה הדנית״, ״בנוגע לריי״ ו-״וודסטוק״), דרמה תקופתית עטורת כוכבות המגוללת את מאבקן הלוחמני של תנועת הנשים ״הסופרג׳יסטיות״ בבריטניה, וסרטים העוסקים באפליה גזעית (ובהם ״שמונת הנתעבים״ המדובר של קוונטין טרנטינו). האם מדובר באקטיביזם חברתי מסוג חדש או בניצול ציני וארוך שנים של סוגיות פוליטיות כדי לשכנע צופים לעזוב את מסך המחשב ולכתת את רגליהם לקופות? את התשובה אפשר יהיה לגבש בחודשיים הקרובים.

צפו בשיחה בת חצי שעה שבה מקיי, הסופר מייקל לואיס והכוכבים של ״מכונת הכסף״ מדברים על וול סטריט, אובמה והוליווד:

ועוד חדשות מהצד השני של האוקיינוס:

1. צ׳ארלי קאופמן, שביטל שני פאנלים מתוכננים לקראת היציאה של סרטו החדש, ״אנומליסה״, הגיע בשבוע שעבר למוזיאון לאמנות מודרנית (המומה) כדי לדבר עם הקהל על ההחלטה לביים לראשונה סרט אנימציה (לכתבה המלאה על האירוע לחצו כאן). אחרי שהתחמק מלא מעט שאלות, קאופמן הסביר כי הרעיון לסרט, אשר עוקב אחר יממה אחת בחייו של סופר מצליח בשם מייקל סטון, הושפע מתסמונת נדירה בשם ״סינדרום פרגולי. לדבריו, ״קראתי על ׳תסמונת פרגולי׳ המקשה להבחין בין בני אדם. מי שלוקה בתסמונת נוטה לחשוב שאנשים שונים הם בעצם אותו אדם. כתסריטאי, חשבתי שזו מטפורה מעניינת ורציתי לכתוב על דמות שסובלת מהתסמונת הזו. לכן קוראים למלון בסרט ׳פרגולי׳״. הסרט המעולה, שמתדהר בציון הנדיר 100 אחוזי טריות ב-Rotten Tomatoes, יפתח בשלישי הקרוב את פסטיבל ״אוטופיה״ בסינמטק ת״א וכדאי מאוד לראות אותו.

2. ועוד סרט מעורר עניין הוא Life, דרמה ביוגרפית בבימויו של אנטון קורביין (״קונטרול״) העוסקת במפגש הטעון בין השחקן ההוליוודי ג׳יימס דין (דיין דהאן) רגע לפני שהפך לכוכב ענק, וצלם עיתונות בשם דניס סטוק (כוכב ״דמדומים״ רוברט פטינסון) שנשלח לתעד אותו עבור המגזין האמריקאי Life. למרות השילוב בין במאי מצליח, כוכבים מוכרים וסיפור אמיתי, הסרט מופץ במקביל בהפצה מסחרית מצומצמת עד לא קיימת (כרגע הוא מוקרן בבית קולנוע אחד בלבד בניו יורק) ובאתרי סטרימינג כמו ״אמזון״ או ״אייטונס״. הקצב האיטי של הסרט והתסריט המפוספס הצליחו לעצבן לא מעט מבקרים, אבל הצילום המופתי של קורביין (שהפך לבמאי קולנוע בשלב מאוחר יחסית בקריירה האמנותית שלו) והכימיה בין שני כוכביו הופכים את הסרט לראוי לצפייה. וכך נראה הטריילר:

3. ובכלל, זו עונה מצוינת לראות סרטים בניו יורק. אם אתם בעיר, נסו לתפוס את "ג׳ניס״ - הסרט התיעודי החדש על חייה של ג׳ניס ג׳ופלין, בבית הקולנוע IFC בווילג׳ את Youth המופרע והמרתק של פאולו סורנטינו באנג׳ליקה, את הדרמה התקופתית המצוינת ״ברוקלין״ ב-BAM, או את ״הנערה הדנית״ של טום הופר (״נאום המלך״) ברחבי העיר, סרט שאומנם גרר לא מעט ביקורת והשמצות מצד הקהילה הטרנסג׳נדרית, אבל העיסוק שלו במגדר והמשחק של שני כוכביו הופכים אותו ליצירה מרשימה ומרתקת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות