חמש סיבות להחרים את אל על - התפוח המכני - הבלוג של נטע אלכסנדר - הארץ

לקרוא ללא הגבלה רק עם מינוי דיגיטלי של הארץ

חמש סיבות להחרים את אל על

כשבוע בלבד לאחר שמאות נוסעים נתקעו בבסיס צבאי בקנדה בגלל תקלה, טיסה 075 מתל אביב להונג קונג נדחתה פעמיים בגלל תקלות שונות במטוס 777. זכיתי להיות על הטיסה הזו. תגובת אל על: "איננו מתפשרים בנושאי בטיחות"

לוגו אל על
אמיר כהן / רויטרס

1. אי עמידה בלוחות זמנים

ביום רביעי האחרון עמדתי לעלות לטיסה 075 של אל על מתל אביב להונג קונג בשעה 20:50. כשבוע בלבד לאחר שמאות נוסעים בטיסת אל על מניו יורק לישראל נאלצו להמתין 12 שעות בתוך המטוס בעקבות נחיתת חירום בבסיס צבאי בקנדה, גם הטיסה הזו הפכה לסיוט מתמשך. הסיבה: שתי תקלות שונות במטוס בואינג 777 שהתגלו בהפרש של כ-12 שעות זו מזו.

אני ויתר הנוסעים להונג קונג התבקשנו להמתין כשלוש שעות בתוך מטוס נטול אוורור או מיזוג עד שהקברניט הודיע לנו שעלינו לרדת מהמטוס ולהמשיך להמתין בטרמינל עד להודעה חדשה. כשלוש שעות נוספות לאחר מכן, בסביבות השעה 2:30 בלילה, אל על הודיעה כי הטיסה נדחית ליום חמישי ב-10:00 בבוקר. החברה אומנם סיפקה בית מלון או מוניות לנוסעים, אבל חוסר היעילות במתן השירות הוביל לכך שבפועל נאלצנו לחכות שעה נוספת בשדה. הגעתי הביתה לקראת ארבע בבוקר ונאלצתי להתייצב שוב בנתב"ג בשבע וחצי בבוקר אחרי לילה נטול שינה.

2. רשלנות וזלזול בנוסעים

בכך לא הסתיימו תלאותיה של הטיסה המקוללת. לאחר שנאלצנו לעבור בידוק בטחוני ולעלות למטוס פעם שנייה, התבשרנו שבעקבות תקלה נוספת גם הפעם הטיסה לא תוכל להמריא בזמן. זוהי אינה הפעם הראשונה שאל על נאלצת לדחות או לבטל טיסות בגלל תקלות במטוסיה הישנים.

למעשה, לפי סקר שפורסם בתחילת החודש אל על היא חברת התעופה הגרועה בעולם בכל הנוגע לעיכובים ולעמידה בלוחות זמנים. את הסקר ערכה חברת המחקר לתעשיית התעופה המסחרית "פלייט-סטאטס" (FlightStats), העורכת מדי שנה דירוג של חברות התעופה הבינלאומיות על בסיס ביצועי לוח הזמנים שלהן. באל על הסיכוי לעיכובים בטיסה הוא עד 55% - בעוד שאצל חברות תעופה מתחרות כמו KLM הוא עמד על כ-11% בלבד.

3. אטימות

תקלות מכניות עלולות לצוץ בכל חברת תעופה, וטיסות שנדחות הן דבר בשגרה, אולם רק באל על סירבו לעדכן אותנו בזמן אמת. בעקבות התקלה השנייה תוך יממה באותו מטוס רבים מהנוסעים איבדו את סבלנותם ודרשו מנציגי החברה להשיב לידיהם את המזוודות כדי שיוכלו לעלות על טיסה אחרת או לבטל את הטיול המתוכנן שלהם להונג קונג. אולם, החברה סירבה להשיב להם את הכבודה בטענה כי לא ניתן להגיע לבטן המטוס כל עוד הטכנאים מנסים לתקן את התקלה.

כתוצאה מכך הפכו כ-300 נוסעים לבני ערובה של החברה, בעוד שאחרים (ואני בהם) סירבנו לעלות על המטוס והועברנו לטיסה ישירה להונג קונג בחברת התעופה Cathay Pacific. המזוודות שלנו, לעומת זאת נותרו בבטן המטוס של אל על והגיעו להונג קונג כשעה וחצי לאחר שנחתנו. הסיוט הסתיים בשישי בחמש לפנות בוקר (שעון הונג קונג), בתום מסע של כ-30 שעות מרגע שהגענו לנתב"ג ברביעי בערב.

4. קמצנות

אחרי המתנה מורטת עצבים ללא עדכון או ארוחת ערב, נציג החברה הציע לנו "פיצוי": שוברים ל"קפה ומאפה" במספר בתי קפה בנתב"ג. לא רק שמדובר בלעג לרש, הפיצוי הזה גם מתעלם מעגמת הנפש שנגרמה לרבים מהנוסעים שנאלצו לפספס טיסות המשך ליעדים אחרים באסיה.

נוסעים מותשים בנתב"ג
נטע אלכסנדר

על אף ש"חוק שירותי תעופה" שנכנס לתוקפו ב-2012 קובע כי טיסה שנדחתה ביותר משמונה שעות נחשבת ל"מבוטלת" ותחייב את חברת התעופה לשלם פיצוי כספי בגובה כמה אלפי שקלים לנוסע, בפועל נציגי אל על לא יידעו אותנו על זכויותינו. ניסיון לקבל תשובה בנוגע לפיצוי כספי נתקל בתשובה "תתקשרו למוקד שירות לקוחות". בתשובה לשאלה אם הנוסעים בטיסה יקבלו פיצוי, מאל על נמסר כי "החברה תפעל על פי חוק".

5. איכות השירות

הסיבה שבגללה אל על זכתה בתואר המפוקפק "חברת התעופה הגרועה בעולם" היא לא רק האיחורים החוזרים ונשנים, אלא הצפיפות והדוחק במטוסי החברה. בואינג 777 הוא מטוס צפוף להחריד - והוא נותר כזה גם במחלקת "תיירים פלוס" המחייבת תשלום נוסף. בעידן שבו מיליוני נוסעים בטיסות טרנס-אטלנטיות נהנים ממערכות בידור מתקדמות הכוללות ספריית תוכן של אלפי כותרים, באל על טרם החליפו את מסכי הוידיאו המגורענים שיש בהם מספר מוגבל של ערוצי סרטים שהנוסעים אינם יכולים לתזמן אותם.

מטוס אל על
אלסיה פיירדומניקו / בלומברג

יש סיבות אחרות להחרים את חברת התעופה הלאומית, ובהן היחס המשפיל כלפי נוסעים ערבים (שבעקבותיו החברה נאלצה לפצות נוסעים לפחות בשני מקרים בשנים האחרונות), וההחלטה להשיק ולחסל את המותג Up ולעבור למודל תשלום חדש. בנוסף, אל על היא ככל הנראה חברת התעופה היחידה בעולם שכותבת בתקנון שלה כי היא לא תעניק פיצוי כספי לנוסעיה אם טיסה בוטלה "כדי להימנע מחילול שבת או חג". ההצהרה הזו, שמסתתרת עמוק בתוך אתר החברה, חושפת בדיוק מי ומה מכתיבים לאל על את סדר העדיפויות שלה. מצד שני, בהתחשב בכמות התקלות במטוסים לאחרונה קל להבין מדוע בחברה נזקקים לחסדי שמיים.

מחברת אל על נמסר בתגובה: "הטיסה נדחתה עקב תקלה. נציגי אל על דאגו במהלך הלילה להעביר את הנוסעים לבתיהם ולבתי מלון והטיסה יצאה לאחר שהמטוס נמצא תקין. אנו מתנצלים על העיכוב. אל על תפעל על פי החוק. החברה אינה מתפשרת בנושא בטיחות".