באג מחיר: כך גולשים מענישים סרטים ״ליברליים מדי״

מדוע סרטים שטרם עלו לאקרנים מקבלים ציונים נמוכים מגולשים ב-IMDB? בתקשורת האמריקאית מנסים להבין האם מדובר בניסיונות מכוונים ״לחסל״ סרטים שעוסקים בגזענות או פמיניזם

נטע אלכסנדר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חומרי ארכיון מתוך סרטו של ראול פק. הגולשים דירגו לפני שהסרט עלה לאקרנים
חומרי ארכיון מתוך סרטו של ראול פק. הגולשים דירגו לפני שהסרט עלה לאקרנים
נטע אלכסנדר

בעידן שבו השפעתן של ביקורות קולנוע ארוכות ומנומקות הולכת ונשחקת לטובת ״טבלאות מבקרים״ המבוססות על מספרים או שיטת הכוכבים, הציון המשוקלל של IMDB - התנ״ך של תעשיית הקולנוע - הפך לחזות הכל. לכל סרט חדש יש עמוד רשמי במאגר האינסופי של האתר הפופולארי, ולצד נתונים כמו תקציר העלילה, אורך הסרט ושמות השחקנים ניתן לראות גם ציון משוקלל הנע בין 1 ל-10 ומתבסס על ביקורות גולשים. במקום בולט קצת פחות ניתן גם להתעדכן ב-metascore, ציון בין 1 ל-100 המשקלל את ציוניהם של מבקרי קולנוע.

לכאורה מדובר במדדים אובייקטים שנועדו לתת לגולשים מידע אמין ויעיל: סרטים שהציון המשוקלל שלהם נמוך מ-6 אינם מעוררים התלהבות רבה, בעוד שסרטים שזכו לציון של 8 ומעלה (למשל, ״לה לה לנד״, שלמעלה מ-200 אלף גולשים טרחו לדרג אותו) נחשבים להימור בטוח. אבל לאחרונה המדדים האלו הפכו לשדה הקרב החדש במלחמת התרבות האמריקאית. קבוצות שמרניות המבקשות לפגוע בסיכויי ההצלחה של סרטים המקדמים סוגיות כמו מלחמה בגזענות, שוויון מגדרי, הזכות להפלה או נושאים אחרים שעלולים להיחשב ליברליים מדי, החלו להשתמש בשיטה הנקראת vote brigading. מדובר למעשה בניסיון מכוון לעודד גולשים לכתוב ביקורות שליליות או להעניק ציונים נמוכים לסרט, יצירה או מוצר כלשהו במטרה לפגוע בסיכויי ההצלחה שלו.

בשבועות האחרונים השיטה הזו נוסתה כדי לפגוע בהצלחת הסרט הדוקומנטרי החדש I'm Not Your Negro של הבמאי יליד האיטי ראול פק. הסרט, המבוסס על כתביו של הסופר והאקטיביסט האפרו־אמריקאי ג'יימס בולדווין, בוחן באופן מרתק מהי המשמעות של חיים כאדם שחור בתרבות האמריקאית הגזענית. הוא היה מועמד לאוסקר, זכה לביקורות מהללות בעיתונים כמו ״הניו יורק טיימס״ או ״הוליווד ריפורטר״ ומתהדר בציון metascore מרשים של 96. אולם, יום לפני יציאתו הרשמית של הסרט בארה״ב כאלף גולשים מיהרו לתת לו ציונים נמוכים הנעים בין 3 ל-6, וכתוצאה הממוצע שלו ב-IMDB עמד על 4.9 (מכיוון שהממוצע מתעדכן מדי יום בהתאם לביקורות גולשים, מאז נעשה קמפיין נגדי והוא עלה בשבוע האחרון ל-7).

כיצד ייתכן שאלף גולשים מיהרו לתת ציון נמוך לסרט שככל הנראה הם טרם ראו? לפי התגובות באתר, מרבית המדרגים הסתפקו בצפייה בטריילר ומיהרו להכריז שהסרט - העוסק בגזענות - הוא מסמך גזעני ״הנועד לסכסך בין שחורים ולבנים״. לפי דיווח שפורסם באתר של PBS, זוהי אינה הפעם הראשונה שבה סרטים המזוהים עם תפיסת עולם ליברלית מקבלים ציונים משוקללים נמוכים באופן מחשיד לפני שהם עלו לאקרנים: למעשה, טקטיקה דומה ננקטה נגד הרימייק הנשי ל״מכסחי השדים״ בכיכובה של השחקנית השחורה לזלי ג׳ונס וכן נגד הסרט ״הולדתה של אומה״ של הבמאי השחור נייט פארקר, המבוסס על סיפור אמיתי ועוסק במרד אלים של עבדים שחורים נגד אדוניהם הלבנים.  

לפי אותו דיווח, לא מדובר בצירוף מקרים אלא בקמפיינים מתוזמנים היטב הנולדים, בדרך כלל, מציוץ או סטטוס קצר ש״מסמן״ את הסרט באתרים המזוהים עם תנועת הימין האמריקאי alt-right.  

אולם, חשוב להדגיש כי לא מדובר בתופעה חדשה: למעשה, לפני כחצי שנה Wired פרסמו כתבה שעסקה בניסיונות ״להרוג״ באופן דומה סרטי אינדי כמו Kicks מ-2016 (סיפור התבגרות שבמרכזו נער שחור) או סרטים פוליטיים כמו ״בארץ חלב ודבש״ על המלחמה בבוסניה בבימויה של אנג׳לינה ג׳ולי. בדומה למקרים אחרים, גם במקרה של Kicks הגולשים מיהרו לחלק ציונים לפני שהסרט עלה לאקרנים בניסיון ״לחבל״ בהכנסות שלו.

אולם, נראה שבעקבות בחירתו של דונלד טראמפ והפריחה של תנועות ימין קיצוני הקוראות ל״עליונות לבנה״ הכלי האסטרטגי הזה תופס לאחרונה תאוצה. קשה להתעלם מכך שאותם גולשים ששופטים את I'm Not Your Negro על סמך טריילר בן שתי דקות לוקים באותו עיוורון שבולדווין התריע מפניו. מילותיו החכמות של בולדווין (בקולו של סמואל ל' ג'קסון) מספרות על מסע היסטורי המתמקד בשלושה מנהיגים שחורים בתנועה לזכויות האזרח שחייהם הסתיימו בטרם עת ובאופן אלים: מלקולם אקס, מרטין לותר קינג ומדגר אוורס. באחת מסצנות הפתיחה בולדווין מתארח בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית של דיק קוואט ב–1968. "האם אתה אופטימי לגבי מצבו של האדם השחור?" המנחה שואל את האורח שלו, ומשתמש במילה Negro — שנחשבה בשנות ה–60 לכינוי מנומס יותר מ–Nigger, שליברלים בעיני עצמם אהבו להשתמש בו. בולדווין, שמישיר את מבטו למצלמה, מניד את ראשו באטיות ועונה בשלילה. "לא", הוא אומר. "אין לי הרבה תקווה".

נטע אלכסנדר | |התפוח המכני

"התפוח המכני" הוא בלוג על תרבות בכלל, וקולנוע בפרט, בעיקר בניו יורק אבל גם מחוצה לה. נטע אלכסנדר היא עיתונאית ב"הארץ", דוקטורנטית לקולנוע באוניברסיטת NYU ובעלת תואר שני בהיסטוריה ופילוסופיה של הקולנוע מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ