כסף ציבורי, רחוב ציבורי, מיניות ציבורית

שימוש במשאבים ציבוריים לשליטה במיניות נשית הופכת את הדיון והביקורת עליה לחלק מהשיח הציבורי, ונותן לגיטימציה לכל בעל כוח במרחב לקחת ממנה. האם דוד יוסף, ראש עיריית אור יהודה, הוא באמת חריג בנוף?

נגה כהן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דוד יוסף, ראש עיריית אור יהודה
נגה כהן

ביום שלישי הוגש כתב אישום נגד דוד יוסף, ראש עיריית אור יהודה, באשמת תקיפות והטרדות מיניות מרובות, וגניבה בידי עובד ציבור. כפי שעולה מכתב האישום ופורסם בכלי התקשורת השונים, דוד יוסף תקף והטריד מינית נשים שנקרו בדרכו במסגרת עבודתו. כמו כן, הוא עשה שימוש במשאבי העירייה כדי לשחד נשים וכדי להיטיב עמן, וכדי לפגוע באנשים שלא נענו לו (בכלל, לא בהכרח בהקשר מיני ולא בהכרח נשים). הפרט הפיקנטי ביותר שתפס את השיח הציבורי, היה אשמה שקרא לרחוב באור יהודה על שם אחת הנשים שקיים איתן יחסי מין (בהסכמה), באלי.

שימוש במשאבים ציבוריים כדי לספק את הצרכים המיניים של פרט, מעיד על כך שהפרט מרגיש שהוא שולט במרחב הציבורי. זוהי שליטה כוחנית, שבה הפרט רואה את הציבורי כשייך לו וכקיים כדי לפעול לטובתו. כלומר, כל מה שנמצא במרחב נועד לשימושו, יהיו אלה כספי ציבור, יהיו אלה משאבים רוחניים ציבוריים כמו שמות רחובות ויהיו אלה פרטים, שניתן לקחת מהן שירותי מין או להזיז מתפקידם כאשר ממרים את פיו.

התוצאה של המעשים האלה, לצד כמובן היותן של נשים מותרות לפרט כזה, היא טשטוש גבולות הפרטיות המינית של נשים, והפיכתן לחלק לגיטימי מהדיון הציבורי. הרי, משאבים ציבוריים הם עניין ציבורי מהמעלה הראשונה, ולפיכך קשירתם במיניות נשית הופכת את המיניות הזו לחלק לגיטימי מהשיח הציבורי, בלי יכולת שלהן לעצור את זה. כלומר, לציבור יש לגיטימציה לדבר על המיניות של הנשים הללו, להעביר עליה ביקורת ולמשטר אותה.

ובאמת, רחוב "באלי" עורר דיון ציבורי על מקור השם וטיב היחסים בין ראש העיר לאישה על שמה נקרא הרחוב לכאורה, כמו גם על יחסיו עם שאר הנשים שהיה בקשר מיני איתן, בין אם ברצון או בכפייה. לא שהדיון הזה אינו חשוב. הוא חשוב כדי לייצר נורמות לפיהן תקיפה מינית של נשים היא פסולה, ושימוש במשאבים ציבוריים לשם כך פסול גם הוא. אולם, חשוב שנזכור שמאחורי התיאורים יש גם נשים, שלא בהכרח נכנסו לסיטואציה מרצון או מדעת.

זו אינה הפעם הראשונה שבאור יהודה מועברים מסרים על מיניות נשים דרך שילוט. במהלך מלחמת "צוק איתן", עיריית אור יהודה פרסמה שלט עידוד לחיילי צה"ל שבו נכתב "כנסו ב'אמא שלהם' וצאו לשלום לאמא שלכם". דרך השלט הזה ניתן לראות השלכה נוספת של קשירת המיניות נשית בציבורי, והיא שהמיניות הופכת להיות בבעלות הציבור. אם המיניות שייכת לבעל הכוח והשולט במרחב, אזי כל מי שנמצא במרחב ויש לו כוח מותר גם לו לקחת מיניות נשית. במקרה הזה, הנשים (אימהות האויב) נתפסות כישויות מותרות ששייכות למי ששואפים לשלוט במרחב הציבורי (הפלסטיני).

"כנסו ב'אמא שלהם'", שלט עידוד לחיילים באור יהודה במהלך מלחמת צוק איתןצילום: תומר אפלבאום

השלטים האלה הם כמובן רק המסרים, שמעידים על תפיסת העולם והתנהלות של העירייה. שני השלטים האלה, "באלי" ו"כנסו ב'אמא שלהם'", ומי יודע אילו עוד שלטים ממלכתיים הוצבו באור יהודה, מהווים תזכורת למקומן דה פקטו של נשים ולמקומה של מיניות נשית: בבעלות של החזק ובעל הכוח בחברה, כפי שמעידים מעשיו לכאורה של ראש העיר. הסאטירה אתמול של "ארץ נהדרת", שהציגה שלט של רחוב "יבוא לך", המחישה את זה היטב: עם רפרנס לסצינת אונס ב"מציצים", הוא משקף את המציאות של השלט: שליטה של דוד יוסף במיניות נשית דרך המרחב הציבורי.

המקרה של דוד יוסף הוא מקרה קיצוני, אבל הוא לא המקרה היחיד של מסרים במרחב הציבורי שנותנים לגיטימציה לשליטה בנשים. הרחוב מלא במסרים כמו דימויים ויזואליים של גוף נשי מחופצן, יצירת נחיתות מגדרית באמצעות פרסומות כמו "תגיד תודה שאתה גבר" או שילוט בלשון זכר (כביכול נייטרלית), פרסומות לדיאטה וכו'. זאת, לצד הלגיטימציה להעיר לנשים במרחב הציבורי על המראה, החיוך או האוכל שלנו, והעובדה שפעמים רבות הרחוב לא בנוי לצרכינו, לדוגמה התאמת רוחב המדרכות לעגלות או הצבת תאורה באזורים חשוכים. אמנם במעשיו לכאורה של יוסף יש הפקעה נוספת של מרחב מנשים, שם רחוב, אולם כפי שקורה לרוב, דוד יוסף הוא אמנם מקרה קיצוני, אבל הוא לא עשב שוטה.

נגה כהן | |ידועות בציבור

אני בת 30 וגרה בתל-אביב. בעלת תואר שני היסטוריה ותואר ראשון בפכ"מ - פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה - מהאוניברסיטה העברית. מתפרנסת מעבודה בשיווק בחברת הייטק.

אני פמיניסטית, ומתמקדת ביחס החברתי והתרבותי לנשים, במיוחד כזה שנוגע למעבר של נשים מהספירה הפרטית (הבית והמיניות) לציבורית (העבודה, הפוליטיקה והרחוב). זאת, במטרה לבחון את האופן שבו הם משפיעים על האופן שבו החברה תופסת את תפקידן של נשים

תגובות