המדינה-שבדרך, כפי שתיעד הצלם שעזב אותה

כ-20 אלף תמונות שצילם זולטן קלוגר בארץ ישראל משנות ה-30 הועלו לאתר ארכיון המדינה לשימוש חופשי של הציבור. ילדים, חלוצים, חיילים, קיבוצניקים ופועלים - חגיגה ויזואלית ומתנה לחובבי היסטוריה מקומית

עופר אדרת
עופר אדרת
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חברי הקיבוץ צועדים לעבודה בשדה, קיבוץ מעברות, 1939
העמסת חציר על גמל בשדה, חקלאות - כפר ויתקין, 1939
העמסת חציר על גמל בשדה, חקלאות - כפר ויתקין, 1939קרדיט: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
עופר אדרת
עופר אדרת

כשחתן פרס ישראל דוד רובינגר מת, בתחילת החודש, הצטערתי לשמוע כי הארכיון שלו נמכר ל"ידיעות אחרונות". אני מחזיק בדעה, לפיה המדינה צריכה להיות הבעלים של אוספי צילום או מסמכים בעלי חשיבות היסטורית מהסוג של רובינגר. לא הפוליטיקאים, לא חברי הכנסת, לא השרים ולא הממשלה - אלא המדינה עצמה באמצעות גופים כמו ארכיון המדינה, הספריה הלאומית, מוזיאון לאומי או רשות ציבורית אחרת, שהאינטרס היחיד שיעמוד לנגד עיניה הוא זה הציבורי. אני חושב, שאסור לאפשר לאוספים מהסוג הזה להתגלגל לידיים פרטיות, מסיבות מובנות.

מאחורי הקלעים התברר, כי המדינה לא הביעה נכונות או לא עשתה מאמץ - מסיבותיה שלה - לרכוש את האוסף הזה - שמכיל כחצי מיליון צילומים - והצלם גרף לכסו סכום נכבד ממכירתו לגורם פרטי ומסחרי. כעת, "ידיעות" הוא שמחזיק בידיו את הזכויות על חלק מהזיכרון הקולקטיבי הויזואלי של ישראל. לטוב (הארכיון בידיים מוכרות, מקצועיות וותיקות) ולרע (מדובר בגוף פרטי ומסחרי, שיכול לפשוט רגל, לסרב להציג או למכור תמונות מהאוסף וכו').

דיוקן משפחה תימנית, כפר אלישיב, 1939
דיוקן משפחה תימנית, כפר אלישיב, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
שני ילדים נותנים שתייה לשני שומרים עם רובים, קיבוץ מסדה, 1939
שני ילדים נותנים שתייה לשני שומרים עם רובים, קיבוץ מסדה, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה

דוגמה הפוכה, משמחת, התקבלה היום, עם הודעתו של ארכיון המדינה על כך שסרק והעלה לאתר האינטרנט המחודש שלו כ-20 אלף צילומים פרי עבודתו של זולטן קלוגר - אחד מטובי הצלמים שפעלו בארץ בתקופה מוקדמת לרובינגר - ותיעד את המדינה שבדרך. בניגוד לאוסף של רובינגר, אשר סגור בארכיון פרטי ואשר הגישה אל כל צילום שלו עולה כ-800 שקלים - האוסף של קלוגר חופשי לשימוש הציבור - כולל שימוש מסחרי.

עיון בו הוא חגיגה לעיניים. קיבוצניקים, פועלים, חלוצות, טייסות, ילדים ועוד - כולם תועדו בשעת בניית המדינה, וכולם זמינים לציבור הרחב - בחינם. אין טעם להכביר במילים, כדאי פשוט לגלוש לאתר ולהתרשם. בינתיים, בחרתי כמה צילומים מייצגים, בתור טעימה קטנה.

דיוקן אחד החניכות, בית הספר לתעופה, לוד, 1939
דיוקן אחד החניכות, בית הספר לתעופה, לוד, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
חברי הקיבוץ צועדים לעבודתם בשדה, קיבוץ מעברות, 1939
חברי הקיבוץ צועדים לעבודתם בשדה, קיבוץ מעברות, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה

הסיפור של קלוגר עצמו מעניין לא פחות מהצילומים שלו. הוא נולד בהונגריה ב-1896 למשפחה יהודית מתבוללת. במלחמת העולם הראשונה שירת כצלם-מוטס בצבא האוסטרו-הונגרי. בשנות העשרים לחייו עבר לברלין ועבד כצלם עיתונות. אחרי עליית הנאצים לשלטון, ב-1933, בא לארץ ישראל כתייר, ונשאר כאן. בארץ חבר לסוכנות צילום חדשה "Orient Press Photo", והחל לתעד את ההיסטוריה של המדינה שבדרך.

"קלוגר הביא עימו ארצה מברלין ציוד צילום משובח, שהיו יקרים וקשים להשגה בארץ-ישראל, ובתוך זמן קצר הוא הפך לצלם העיקרי שעבד עבור המוסדות הלאומיים בארץ-ישראל", כתבו עליו אנשי ארכיון המדינה.

דיוקן חלוץ ביום העלייה לקרקע, חניתה, 1938
דיוקן חלוץ ביום העלייה לקרקע, חניתה, 1938צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
קבוצת ילדים שותים מספלים יושבים על מדרגות, קיבוץ עין השופט, 1939
0
קבוצת ילדים שותים מספלים יושבים על מדרגות, קיבוץ עין השופט, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה

ואז, ב-1958, הוא עזב את ישראל, וניתק כל קשר עם הארץ. ב-1977 מת בניו יורק, מותיר אחריו לא מעט שאלות פתוחות. כעת, נתח ניכר מהצילומים שלו (אך לא כולם: יש עוד אלפים רבים בארכיונים אחרים ברחבי הארץ, לא כולם נגישים לציבור ולא כולם בחינם) זמין לכולם.

והנה, זמן קצר אחרי שפירסמתי את הפוסט הזה, אחד מקוראיו בפייסבוק איתר את סבו באחת התמונות. "מצאתי בזכות הקישור ששמת תמונה של סבא שלי מעין השופט בשנת 1938", הוא כתב. אז הנה הוא, יונה ינאי, הבחור עם המשקפיים בצד שמאל של התמונה, שזוהה על ידי נכדו.

עין השופט, 1938
עין השופט, 1938צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
חבר קיבוץ משחק עם בנו, קיבוץ ניר דוד, 1939
חבר קיבוץ משחק עם בנו, קיבוץ ניר דוד, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה

ואולי גם אתם מזהים מישהו מהמצולמים באחת התמונות?

תמונה קבוצתית של ההנהלה והעובדים במפעל א. סיניבר ושות', מהנדסים בע"מ, מקווה ישראל, 1939
תמונה קבוצתית של ההנהלה והעובדים במפעל א. סיניבר ושות', מהנדסים בע"מ, מקווה ישראל, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
פועלת מחייכת מהלכת בין שיבולים חקלאית בשדה, מקווה ישראל, 1939
פועלת מחייכת מהלכת בין שיבולים חקלאית בשדה, מקווה ישראל, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
חברי הקיבוץ צועדים לעבודה בשדה, קיבוץ מעברות, 1939
חברי הקיבוץ צועדים לעבודה בשדה, קיבוץ מעברות, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
ילדי הקיבוץ משחקים עם הוריהם, קיבוץ מסדה, 1939
ילדי הקיבוץ משחקים עם הוריהם, קיבוץ מסדה, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
פועלת ליד אחת המכונות במפעל, בית חרושת לסיגריות "דובק", בני-ברק, 1939
פועלת ליד אחת המכונות במפעל, בית חרושת לסיגריות "דובק", בני-ברק, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
רועה מנגן בחליל לעדר צאן, קיבוץ גבעת חיים, 1939
רועה מנגן בחליל לעדר צאן, קיבוץ גבעת חיים, 1939צילום: זולטן קלוגר / ארכיון המדינה
עופר אדרת

עופר אדרת | |היסטוריה מתמשכת

יליד 1981 מתל אביב, כתב ההיסטוריה של "הארץ".

מוזמנים להציע רעיונות, להגיב, להעיר ולהשתתף.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ