כשבתל אביב חיפשו "מקום חניה לאווירונים"

שדה דב הוקם ב-1938, בימי המרד הערבי, בעקבות ניסיון לפגוע ב"תחנת האווירונים" בלוד. בטקס החנוכה הושק קו תל אביב-חיפה-ביירות. פנחס רוטנברג, מייסד חברת החשמל, מימן את ההקמה

עופר אדרת
עופר אדרת
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נוסעים בטיסה מת"א לחיפה, 1939
נוסעים בטיסה מת"א לחיפה, 1939 קרדיט: זולטן קלוגר
עופר אדרת
עופר אדרת

"הצורך בקביעת מקום חניה לאווירונים בתל אביב באופן המבטיח את הקשר האוירי גם בשעות חירום" - המשפט הזה, המופיע בפרוטוקול ישיבת מועצת העיר העברית הראשונה ב-1937, סלל את הדרך להקמתו של שדה דב, שנסגר הלילה. השדה הוקם שנה אחרי הישיבה, ב-1938, בימי המרד הערבי הגדול. בין יוזמיו ומקדמיו בלטו שניים: דב הוז שכיהן כסגן ראש העיר תל אביב והיה ממקימי חברת התעופה "אווירון", ופנחס רוטנברג, אביה של חברת החשמל.

בפרוטוקול מועצת העיר בולטים דבריו של הוז, לפיהם יש להקים מקום מנחת לאווירונים בתל אביב מחשש שדרכי היבשה והים שלה ינותקו עקב המאורעות. "בדיון התעכב מ"מ רה"ע (ממלא מקום ראש העיר) על הניסיון שנעשה בימים אלה להשמיד את תחנת האווירונים בלוד, והדגיש, כי לא יתכן שנוסף על הסכנות של הפסקת אמצעי החיבור בארץ בכבישים ובמסילת הברזל, תרחף גם הסכנה של הפסקת דרכי החיבור האוויריים בשל היות שדה התעופה המרכזי במקום פתוח להתקפות זדוניות. על פי הצעתו החליטה המועצה על הצורך בקביעת מקום חניה לאווירונים בתל אביב באופן המבטיח את הקשר האוירי גם בשעות חירום", נאמר.

מטוס בשדה דב, 1938
מטוס בשדה דב, 1938צילום: זולטן קלוגר
מכשירים את הקרקע להקמת שדה דב, 1938
מכשירים את הקרקע להקמת שדה דב, 1938צילום: זולטן קלוגר

הרשיון שניתן בידי הבריטים היה זמני, "עד אשר תשקוט הארץ", אולם כפי שאמר ראש העיר, ישראל רוקח, בנאומו בטקס חנוכת שדה התעופה: "תל אביב לא תוותר על שדה תעופה בתחומה, כפי שלא ויתרה על מוצא מיוחד לים". במעמד החנוכה נחנך קו האוויר תל אביב-חיפה-בירות. בשדה פעלו תחילה מטוסי חברת "נתיבי אוויר ארץ-ישראל" שהקים רוטנברג ארבע שנים לפני כן. רוטנברג דחף במקור להקמת השדה כדי שיוכל לנוע בחופשיות בין מפעליו - כולל רדינג, שנחנך ב-1938. חברתו היא שהקימה את שדה התעופה, כפי שמתועד בארכיון חברת החשמל.

אחרי מותו הטראגי של הוז ב-1940 בתאונת דרכים שזיעזעה את היישוב, קיבל השדה את שמו. במלחמת העצמאות הוא שימש בסיס של "שירות האוויר" של "ההגנה" (ממנו הוקם חיל האוויר). ב-15 במאי 1948, אחרי הכרזת המדינה, הוא הופצץ בידי מטוסים מצריים ונגרם לו נזק. בשנות החמישים הפך גם לשדה תעופה אזרחי, עד הלילה.

מטוס בשדה דב, 1938
מטוס בשדה דב, 1938צילום: זולטן קלוגר
שדה דב, הימים הראשונים, 1938
שדה דב, הימים הראשונים, 1938צילום: זולטן קלוגר
מטוס בשדה דב בתחילת דרכו
מטוס בשדה דב בתחילת דרכוצילום: חברת החשמל
. חברי הנהלת חברת נתיבי אויר ארץ ישראל עומדים ליד מטוס בשדה דב, 1938
. חברי הנהלת חברת נתיבי אויר ארץ ישראל עומדים ליד מטוס בשדה דב, 1938צילום: זולטן קלוגר
שדה דב, הימים הראשונים, מבט מלמעלה
שדה דב, הימים הראשונים, מבט מלמעלהצילום: זולטן קלוגר / לע"מ
ממתינים לטיסה משדה דב לחיפה, 1939
ממתינים לטיסה משדה דב לחיפה, 1939צילום: זולטן קלוגר
עופר אדרת

עופר אדרת | |היסטוריה מתמשכת

יליד 1981 מתל אביב, כתב ההיסטוריה של "הארץ".

מוזמנים להציע רעיונות, להגיב, להעיר ולהשתתף.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ