לאן נעלם הסרט ההוליוודי החדש בתקציב של 55 מיליון דולר? - התמונה הגדולה - הבלוג של אורון שמיר - הארץ
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לאן נעלם הסרט ההוליוודי החדש בתקציב של 55 מיליון דולר?

הסרט בכיכובם של נטלי פורטמן, ג׳ניפר ג׳ייסון לי, תסה תומפסון, ג׳ינה רודריגז ואוסקר אייזק יופץ חלקית ויגיע ברוב העולם ישירות אל נטפליקס. איך קורה שסרט בכזה תקציב נעלם?

תגובות
נטלי פורטמן מתוך הסרט
Paramount Pictures

הסרט ״העולם שאחרי: הכחדה״ (Annihilation), שהיה מיועד לעלות לאקרנים בישראל בסוף החודש, נעלם באורח פלא מלוח ההפצה. מדובר בעיבוד מסקרן לראשון מבין טרילוגיית ספריו של ג'ף ונדרמיר המכונה ״Southern Reach Trilogy״, עם כוכבים כמו נטלי פורטמן, ג׳ניפר ג׳ייסון לי, תסה תומפסון, ג׳ינה רודריגז ואוסקר אייזק. הבמאי הוא אלכס גארלנד, שאחרי קריירת כתיבה מהוללת (״החוף״, ״סאנשיין״) עבר לבימוי עם ״אקס מאכינה״ וזכה להצלחה, והטריילר הבטיח עולם פנטזיה ומדע בדיוני מרהיב עין, בו קבוצת חוקרות יוצאת אל לב איזור מסתורי.

ניכר שאולפני פארמונט השקיעו לא מעט ביצירה, 55 מיליון דולר ליתר דיוק, אך תוכניות ההפצה לגביו השתנו כחודש לפני הגעתו המתוכננת. בארצות הברית, קנדה וסין, שווקים שהאולפן כנראה מאמין בכוחם, הסרט ייצא כרגיל. בשאר העולם, כולל בישראל, ״הכחדה״ יגיע ישירות לנטפליקס באמצע חודש מרץ, בהסכם מאוד חריג שמזכיר את ימי ״ישר לווידאו״ ומשדר חוסר אמון בתוצאה הסופית.

על הנייר, הספר של ונדרמיר נראה כמו העיבוד הנכון בזמן הנכון. הוא נחשב לאחד המקוריים והחדשניים בסוגת המדע הבדיוני של המאה הנוכחית, וכיוון שמדובר בטרילוגיה אפשרית על פי הספרים הבאים, יש פוטנציאל לסרטי המשך. הסיפור מובל בידי גיבורות, חמש מדעניות מתחומים שונים שנשלחות לחקור איזור בלתי ידוע ולהבין את חוקיו יחד עם הצופה (או הקוראים והקוראות). הביולוגית שבהן, אותה מגלמת פורטמן, התנדבה למשימה כדי לגלות מה קרה לבעלה (אייזק), שחזר חי מן האיזור המסתורי אבל לא במצב שמאפשר לשאול אותו מה עבר עליו שם.

כרזת הסרט

הספר יצא לאור לפני כארבע שנים, אבל נדמה שכעת העולם בשל אף יותר מתמיד לסרט בו האישה יוצאת לחזית כדי לברר מה קרה לבעלה שנותר בעורף, ובמובן מסויים להציל אותו. גם נושא כמו יחסי אדם וטבע צבר פופולריות מאז שנכתב הספר, מה שהופך את העיבוד הקולנועי למתאים עוד יותר לנוף העכשווי. אבל כמו שהיצירה מכילה בתוכה מקום בו כל חוקי הטבע משתנים, כך ליבה ההפכפך של הוליווד משחק משחקים עם הקולנוענים שלה.

השיבוץ הראשוני של ״הכחדה״ נועד לסתיו 2017, עונת הפרסים, אלא שאחרי הקרנות מבחן מוקדמות בקיץ, התקבלה אצל האולפן התחושה כי הסרט מיועד לקהל עוד יותר מצומצם ממה שהניחו. השיווק עד כה כיוון לאיזור של שוחרי סיפורי מדע בדיוני או סרטים מעוררי מחשבה, פינת בידור הוליוודי שכולל את נטלי פורטמן מרססת ברובה אוטומטי מפלצות משונות למראה. הדחייה לפברואר עוררה סימני שאלה גדולים אף יותר, גם אם התקופה כבר לא נחשבת לבית קברות לסרטים שהאולפנים לא מאמינים בהם, בזמן שהם משקיעים זמן וכסף בקמפיינים לאוסקר (מספיק לציין ש״הפנתר השחור״ של אולפני מארוול משובץ לחודש זה). אבל לבסוף הגיע חישוב המסלול מחדש לגבי ״הכחדה״, ויתור כולל על הפצה בכל שוק שלא יכסה את העלויות שלו להערכת האולפן. נטפליקס שמחה לקפוץ על מה שמבחינתה הוא מציאה ולכן תכסה חלק מהתקציב.

תגובת הבמאי הבריטי לעובדה שהסרט לא יוקרן בקולנוע גם במולדתו, בין היתר, הייתה אכזבה מרה עקב ההשקעה בסרט למסך הגדול, יחד עם נחמה ביכולת של נטפליקס להביא את היצירה אל כמה שיותר קהל. אבל גארלנד יודע יותר טוב מכולם שהסרט שלו נפל קורבן למאבק פנימי בין שני מפיקים שמזכיר את השיווק המפוצל שלו. בפינה הימנית, דייויד אליסון, מפיק צעיר שחתום על כמה המשכונים בולטים עבור האולפנים (״שליחות קטלנית: ג׳נסיס״, ״סטארטרק: אל האינסוף״) שטען כי הסרט ״אינטלקטואלי מדי״ ודרש לשנות את הסיום ולרכך מעט את היצירה. בפינה השמאלית, סקוט רודין, מפיק עצמאי בעל חזון קולנועי והבנה לליבם של הבמאים שלו (האחים כהן, ווס אנדרסון והשנה ״ליידי בירד״ של גרטה גרוויג) שסירב בתוקף לדרישות לרידוד היצירה וניצל את זכותו להחליט כיצד תיראה הגרסה הסופית. הקרב הסתיים במעין תיקו ומי שניצחה היא כנראה נטפליקס.

הקהל הפסיד פעמיים. ראשית, משום שרוב העולם ייאלץ לצפות בסרט שמבטיח טריפ ויזואלי וחוויה אינטלקטואלית במסך הביתי, שאינו היה הכוונה המקורית של היוצרים. שנית, הסיכוי של במאים יצירתיים יחסית כמו אלכס גארלנד לעבוד שוב עם אולפנים גדולים, שרק רוצים סרטים שנעשים על פי תבנית ולא מאתגרים את המיינסטרים, הולך וקטן עם סיפור מאחורי הקלעים כמו זה של ״הכחדה״. המסר של האולפנים לקהל ברור – אנחנו לא חושבים שסרט מקורי, רלוונטי, מאתגר מחשבתית וכזה המובל בידי גיבורות, מתאים עבורכם ועבורכן. לכן, יהיה מעניין לראות כיצד יתקבל הסרט אצל הקהל בצפון אמריקה ובסין, לעומת בפורמט הביתי.

זהו מקרה מצער במיוחד משום שפראמונט יודעים איך לשווק סרט מסוגו של ״הכחדה״, כפי שאפשר להיווכח למשל במקרה של ״המפגש״ לפני כשנתיים. סרטו של דני וילנב (״בלייד ראנר 2049״) הופץ בעונת הסתיו והיה להיט בקופות, אך מבלי לוותר על שיווק המדגיש את איכותו כדרמת מדע בדיוני אינטליגנטית, בה גיבורה מובילה עלילת מפגש עם חוצנים תבוניים. אבל אולפני פראמונט חוו ב-2017 שנה קטסטרופלית מראש עד זנב, ואולי זה לא הזמן עבורם לקחת סיכונים. אחרי כמה כשלונות בקיץ (״משמר המפרץ״ ו״רובוטריקים: האביר האחרון״ היו הבולטים שבהם) הגיעו עוד כשלונות בעונת הפרסים, כאשר כל שלושת הסרטים שלהם זכו להתעלמות אוסקרית (״אמא!״, ״סודות הפרברים״ וגם ״לחיות בקטן״).

את השנה החדשה הם פתחו בהחלפת ראש האולפן, ובמבט קדימה אל 2018 החליט כנראה היו״ר החדש על צמצום נזקים מראש במקום ללכת בגאון עם מה שכבר יש. כדי לתמוך בטיעון הזה, אפשר להביט במה שקרה לסרט הנוכחי של פארמונט - ״פרדוקס קלוברפילד״. הסרט שהיה יכול להיות בקלות האירוע הגדול הראשון של השנה, צץ משום מקום בנטפליקס בליל אירוע הסופרבול, עם הפצה ביתית מהיום להיום. מלבד סיבוב בבתי הקולנוע יש כאן גם סוג של ויתור על שיווק ממושך, שהיה סימן ההיכר של הסרטים הקודמים (״קלוברפילד״ ו״דרך קלוברפילד 10״), להיטי ענק בקופות. אז אם אפילו מה שנראה על הנייר כמו הצלחה כמעט ודאית מושלך אל סל המחזור של הצפייה בסלון בטענה של תעלול שיווקי, מה יגידו הימורים כמו ״הכחדה״?

פורטמן מתוך "Annihilation". תוכניות ההפצה לגביו השתנו כחודש לפני הגעתו המתוכננת
Paramount Pictures

השאלה היותר מעניינת עבור הצופים נוגעת לפלטפורמה שמסכימה לקלוט את התוצרים שבהוליווד משליכים. האם נטפליקס הופכת, או שמא חוזרת להיות, החצר האחורית של האולפנים במקום להמשיך עם קריאת התיגר שלה על מקום בשולחן של הגדולים? גם את זה אפשר יהיה לבחון בסוף החודש הנוכחי, כאשר באותו היום בו ״הכחדה״ יופץ בבתי הקולנוע בצפון אמריקה ובסין, ה-23 בפברואר, בנטפליקס תצוץ דרמת מדע בדיוני משלה. קוראים לה ״אילם״ (Mute) מאת הבמאי דאנקן ג׳ונס, שכבר נכווה מהוליווד עם העיבוד למשחק המחשב ״וורקראפט״ וינסה את מזלו במגרש אחר. אותו תהליך שאולי יקרה גם לגארלנד, בהתאם לאופן בו הקהל יגיב אל סרטו הגנוז למחצה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#