חשיפה / בלוג הצילום

הערגה אל הנרטיב האנושי

בעבודות המוצגות בפסטיבל הצילום הבינלאומי של אתונה ניתן לראות את החזרה וההיצמדות אל המוכר ואל ייצוגי היום-יום, כתגובה לכאוס שהשליטה הקורונה. פוסט אורח

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ד
© Sanna Lehto From the series “Morphologies” Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020
יונית אהרונוביץ׳

מהי בשורת הצילום העכשווי בימים טרופים אלו? האם השיח על אודות מעמדו של הצילום כאמנות וכמכונן עדות ומציאות עדיין רלוונטי בעידן שבו המצלמה והדימוי הצילומי נוכחים בכל מקום? האם ניתן ליצור צילומים משמעותיים ומקוריים בתרבות רוויית דימויים, כשאינספור טכנולוגיות חדישות ואלגוריתמים מתוחכמים מעצבים את הדרך שבה אנו מתבוננים, יוצרים, מפיצים וחווים אותם?יתרה מכך, כיצד ביכולתנו כצופים להבחין בצילום "הטוב" או "יוצא הדופן" ולזהות אמנים פורצי דרך מתוך מבול הדימויים הבלתי פוסק שסביבנו?

״ב-2020 אנחנו נואשים. נואשים לשיח עשיר, מובחן וביקורתי יותר על מרכזיותו של מדיום הצילום בחיינו בעידן הנוכחי״, היטב לנסח זאת ג'ייסון פאראגו, כתב "ניו יורק טיימס" במאמר שפרסם על תערוכת הפתיחה במשכנו החדש של "המרכז הבינלאומי לצילום" בניו-יורק (ICP). פאראגו מוסיף ותוהה באירוניה מסוימת אם הבשורה והישועה תגענה מהמוזיאון. לדידו ולאכזבתו, נראה שאוצרי תוכנית התערוכות החדשה של ICP עדיין אינם בטוחים לגבי הגדרת תפקידו של מוזיאון עכשווי לצילום אל מול תרבות האינסטגרם והטיקטוק, אשר מצד אחד הפכו את הצילום גם לדבר של מה בכך וגם למדיום החשוב והמשפיע ביותר בזמננו.

פסטיבל הצילום הבינלאומי של אתונה, המתקיים בימים אלה זו השנה ה-33, משקף את הלך רוח הצילום האמנותי בנקודת הזמן הנוכחית. האם הוא נדרש לסוגיות שהצגתי לעיל? באופן די מעניין, יש לומר כי שאלות אלו כלל לא העסיקו את הצלמים והצלמות שנבחרו להציג את עבודותיהם. אין ספק שרובם הגדול של האמנים הצעירים כבר הפנים היטב את אתגרי השפה הוויזואלית של התרבות הדיגיטלית, ולכן יש שבחרו להמשיך מעבר לעיסוק רפלקסיבי "במובן מאליו" או שמא העדיפו להניח בצד את השאלות המושגיות והפנים מדיומליות לטובת עיסוק ישיר בהומניות, בחוויה האנושית ובהשפעת האדם על סביבתו. בזמן שיחסינו הווירטואליים משגשגים והולכים (בלית ברירה) במרחבי הרשת, נראה שמה שעניין את אמני הפסטיבל, בתגובה לבידוד ולריחוק החברתי והנפשי, במודע או שלא במודע, הוא דווקא ההתמקדות במקורות השראה ביוגרפיים, חברתיים ורגשיים.

"זמנים כאוטיים מעודדים שיבה אל המסורת והקלאסיקה" – זה היה המוטו של אמנים מודרניסטים רבים המזוהים עם מגמת "החזרה אל הסדר" (The Return to Order) בשנים שבין שתי מלחמות העולם. הם דחו את האוונגרד האירופאי, לרבות האמנות המופשטת, מסדר היום האמנותי וסללו את הדרך לשיבה מגמתית אל הציור והפיסול הפיגורטיבי המסורתי. ובהקבלה למציאות שבה אנו שרויים כעת, ניתן לומר שבשורת הצילום היוצאת מאתונה היא "קלאסיקה עכשווית", או אם תרצו, חזרה/היצמדות אל המוכר ואל ייצוגי היום-יום כתגובה לכאוס שבחוץ.

אי לכך, טרנדים מתחום הצילום האמנותי שהפכו פופולריים בשנים האחרונות, כגון צילום פיסולי תלת ממדי, מיצבים היברידיים, השפעות המדיה החברתית ותוכנות וידאו וגרפיקה ממחושבת למיניהן, כמעט שאינם בנמצא בפסטיבל. רוב האמנים בפסטיבל בחרו להציג סדרות של צילום ישיר, מוקפד ואסתטי, החוזר אל גבולות הקיר המוזיאלי ומביע סוג של ערגה לנרטיב האנושי על שלל גווניו: מן הסיפור האינדיווידואלי והאדרת "האני" אל מול כוחות פוליטיים וחברתיים גלובליים יותר, דרך התחקות אחר זהות ושורשים, אקספרסיביות של הגוף ומיניות, בדידות מול קהילתיות, זיכרון אישי וקולקטיבי.

ראוי לציין כי זהו גם פסטיבל עם אג׳נדה פמיניסטית ורוב האומנים המציגים בו מ-26 מדינות, הן נשים. אחד הפרויקטים היפים בפסטיבל, שכמה דוגמאות נבחרות ממנו מובאות בפוסט זה, הוא ״היומן – מתעדות את קוביד 19״ - שיתוף פעולה בין כ-400 צלמות מרחבי העולם אשר מציגות את עדותן הפרטית מחוויות החיים בצל המגפה מאז חודש מארס.

יונית אהרונוביץ׳ היא חוקרת צילום ודוקטורנטית לאמנות עכשווית ותרבות חזותית באוניברסיטת פריז

The Journal: Documenting Covid-19 © Haruka Sakaguchi Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020,
The Journal: Documenting Covid-19 © Haruka Sakaguchi Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020,
© Noelle Mason From the series “X-Ray Vision vs. Invisibility”  Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020,
© Comar Thaddé From the series “How Was Your Dream?” Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020,
© Jillian Freyer From the series “42 Wayne” Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020,
© Alba Zari  From the series “The Y” Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020, Benaki museum Pireos 138
© Fernando Montiel Klint From the series “Dystopia”  Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020,
© Marilia Fotopoulou From the series “Iconostases” Main exhibitions of the Athens Photo Festival 2020, Benaki museum Pireos 138

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ