חשיפה / בלוג הצילום

התייר המבולבל והסלפי ההפוך

תיאוריות ופרקטיקות לגבי צילום זרים במרחב הציבורי, הרבה הומור וכיף עם מצלמה בתיעוד מרחובות בייג'ין

שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רואי שור

יש שתי שיטות מרכזיות לצילום זרים בסתר במקומות ציבוריים: הוותיקה היא "הסלפי המזויף" שהומצאה חודשים ספורים בלבד לאחר המצאת הסלפי המקורי. בשיטה זו, הצלם מאתר את מושא הצילום מבעוד מועד ומתמקם בקרבתו מבלי לעורר חשד. כשמושא הצילום מתרגל לנוכחות הצלם וחוזר לענייניו, מניף הצלם את הסמארטפון ומעמיד פנים שהוא מצלם סלפי (סידור השיער באמצעות היד הפנויה הוא טריק אידאלי להשלמת מצג השווא). בפועל, המצלמה האחורית היא זו שמופעלת. ניתן להשתמש במקל סלפי כדי להפחית עוד יותר את רמת החשד ולהגדיל את הגמישות בזוויות הצילום.

השיטה החדשה יותר מכונה "התייר המבולבל" והיא אפקטיבית בעיקר במדינות זרות. הצלם מתחזה לתייר המצוי בעיצומה של שיחה עם חבר טלפוני דמיוני שבה הוא מנסה לקבל הוראות הגעה. לאחר איתור מושא הצילום והזווית הרצויה, מתחילה "שיחת הטלפון" (בקול בינוני עד רם). לאחר התמקמות מול האובייקט, יש להביט מדי פעם במסך כאילו מנסים לקרוא מפה ותוך כדי לצלם את התמונות.

את רזי הצילום בסתר למדתי מחבר סיני חכם כשגרתי בבייג'ין ב-2016. בסין היה אז מנהג שבו המקומיים מצלמים מערביים ברחוב ללא כל בושה ומבלי לבקש רשות, ושלחו לחבריהם את התמונות כדי להתרברב. למה? נסתרות הן דרכי הסינים. הצילום התבצע באופן גלוי וללא כל ניסיון הסתרה וגרם לא פעם למתחים בין-תרבותיים ושלל סיטואציות מביכות ואפילו אלימות. אחרי שהשיטה "השתכללה" המתחים פחתו באופן משמעותי. כיום סינים יכולים לשלוח לחבריהם תמונות היתוליות של מערביים עושים דברים של מערביים, מבלי לדאוג שמושא הצילום יכה בהם עד זוב דם עם מקל סלפי.

כשרק הגעתי לבייג׳ין תחושת הזרות שלי היתה כמעט מוחלטת. בניינים אפרוריים, אקלקטיים, שנדמה כאילו בנייתם הוכתבה רק על ידי כוחות השוק, תרבות שונה לחלוטין מכל מה שהכרתי ושפה זרה לגמרי (לפחות בהתחלה) הפכו את הסביבה למופע סוריאליסטי. אפילו הערפיח שמכסה את העיר באופן תמידי נראה בשעות מסוימות של היום כמו תפאורה מלאכותית לסרט פוסט-אפוקליפטי שמתרחש על מאדים.

חשוב מאוד לזכור שלמרות שהצילום בסתר הוא חוקי, מבחינה מוסרית מדובר בפרקטיקה שנויה במחלוקת. יש להשתמש בה כמוצא אחרון בלבד (אם בכלל), להקפיד לשמור על כבוד המצולם ולהימנע ככל האפשר מתמונות בלתי מחמיאות.

ד
ד
ג
ג
ד
ך
ג
ד
ד
ד

על הבלוג | חשיפה

על הבלוג: דניאל צ'צ'יק - עובד ב"הארץ" משנת 2003, מצלם עבור מוספי גלריה וסוף השבוע. יזם ועורך בלוג הצילום של "הארץ". עבודותיו הוצגו במיטב המוזיאונים בארץ וגם במספר תערוכות וירידים בחו"ל. ניתן להתרשם מעבודותיו באתר: danieltchetchik.com
הצעות לפרסום ניתן לשלוח ל: danielt@haaretz.co.il צילומים ברוחב 2,500 פיקסלים וטקסט עם תיאור קצר של עד 400 מילה. יש להעביר את החומרים ב-wetransfer

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ