חשיפה / בלוג הצילום

"אני מרגיש שהמפגינים שומרים גם עליי"

צלם "הארץ" תומר אפלבאום מספר על צילום העיתונות בימי מחאה ובעידן הדיגיטלי, ועל הרצון שהצופים ירגישו דרך העיניים את האנרגיות והאדרנלין של הרחוב. ראיון לקראת תערוכת יחיד בגלריית של המחלקה לצילום בבצלאל

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ד
דניאל צ'צ'יק
דניאל צ'צ'יק

מהי החשיבות של צלמי עיתונות בזמן מחאות ובעידן של פייק ניוז?

"החשיבות של עבודת שטח לצלם עיתונות היא ברורה: בעידן של ספינים ופייקים לעתים תמונה אחת או סרטון אחד יכולים להפריך שקר במהירות רבה ובמקרים מסוימים גם לשמש כראיה וכאמצעי לאימות ידיעה. היכולת להשיג מידע על העתיד לקרות מצריכה קשר אישי עם אנשים מהשטח. זה לפעמים יכול להיות ההבדל בין לצלם תמונה לבין לפספס אותה".

"המחאה נגד השחיתות השלטונית ונגד ראש הממשלה מתקיימת כבר מספר חודשים במקומות שונים ורבים ברחבי הארץ. בלתי אפשרי לנבא מה יוליד יום ואיזו תמונה תיטיב לתפוס את הסמליות או את הכותרת. היו גם מקרים בהם הרגשתי שהנוכחות של עיתונאים עזרה להרגיע מצבים ומנעה אלימות. כעיתונאי אני מרגיש חובה וזכות לתעד את התקופה הזו".

מהם רגעי השיא והשפל שלך מהלילות בהם אתה רודף אחר המחאות?

"יש תכונה במחאה האזרחית הזו שנורא מרגשת אותי - לראות כמויות של אנשים שיוצאים לרחוב מדי שבוע, לעתים מספר פעמים בשבוע, חדורי אמונה ותקווה לעתיד טוב יותר. זה מפעים ומתקיים כשברקע מגפה עולמית שמרחפת כענן ומצווה מסכות וריחוק חברתי. המגפה היא אנטיתזה להפגנה. מעבר לכך, יש מאמצי הפחדה ואלימות. לפעמים המעשה האמיץ הוא המעשה הפשוט - לצאת לרחוב ולהפגין. זו היסטוריה בהתגלמותה. יש רגשות כעס, זעם ותסכול, ייאוש מהסטגנציה, ויש אנרגיה משוגעת שמצטלמת נהדר".

"לפעמים אני מרגיש את אחדות הגורל שקושרת בין האנשים ברחובות. היתה הפגנה בה חטפתי פעמיים מים ממכת"זית ומפגינים שקלטו אותי ספוג מים לקחו ממני את המצלמות שנרטבו וייבשו אותן על-מנת שאמשיך לצלם. בהמשך למה שאמרתי קודם, אני מרגיש שהמפגינים שומרים גם עליי". 

עם מה היית רוצה שהצופים ייצאו התערוכה שלך?

"הייתי רוצה שהם יראו את הפנים של הבלאגן, את החיוּת של מסת האדם הזו, שישמעו את הצעקות, ינשמו את הזיעה וירגישו דרך העיניים את האדרנלין זורם אליהם. התמונות שבתערוכה הן בעלות סיפוריות רבה עבורי. עם חלק מהמצולמים שוחחתי לפני או אחרי התיעוד. הרובד הזה - הידיעה מיהו המצולם - אינו הכרחי עבור הצופה, אבל עבורי הוא עולם ומלואו. התערוכה גם נותנת הזדמנות לצפייה מעמיקה בתמונות שביום-יום חולפות על פנינו בגודל מסך".

מה החשיבות של הצילום העיתונאי בימינו?

"הצילום העיתונאי עובר מהפך בימינו. חולשתם של גופי התקשורת המסורתיים, זרימת המידע החינמי באינטרנט בכלל וברשתות החברתית בפרט, משפיעים על היקף הכיסוי של אירועים ומביאים לשימוש בצילומים מטעם או, בלית ברירה, צילומים של אזרחים. העובדה שבכיסו של כל אזרח יש מצלמה בשלוף לא מבטיחה איכות עיתונאית בהכרח, אבל אנחנו חיים בתקופה שאם אירוע לא תועד דינו כעץ הנופל ביער. לכן, התיעוד, גם אם הוא לא הכי מוצלח, עדיף מכלום".

האם יש צילום אחד שמשקף מבחינתך את המחאה או רוח התקופה?

"קשה לבחור תמונה בודדת ממחאה שעדיין קורית. צריך להתרחק מהשנה המוטרפת הזו על מנת להגדיר אותה. ישנם רגעים קטנים שנרשמו בראשי כאיקוניים: כשעודד בלילטי צילם מפגין הכורע ברך ודגל ישראל בידו בעודו חוטף סילון ממכת"זית; כשאסף שרון תפס סילון מים כחול פוגע בראשו של מפגין בכיכר פריז; התמונה של יאיר מיוחס בה רואים מפגין הנעצר ומחווה לכיוון המצלמה את כף ידו שהמילה אהבה רשומה עליה. ישנן עוד הרבה תמונות מצוינות אחרות שצולמו וכאלה שעוד יצולמו". 

תומר אפלבאום, בן 42, הוא צלם עיתונות, סוכנויות ומגזינים ומאז 2007 צלם "הארץ". תצלומיו זכו בפרסים בתחרויות שונות, בהן "עדות מקומית". השנה זכה בתחרות לתצלומי רחפנים בקטגוריה 19-Life Under COVID.

התערוכה "העתיד שרוי בחושך״" תיפתח מחר, 10 בדצמבר, בגלריה של המחלקה לצילום ב"בצלאל". אוצרים: דוד עדיקא ואילנית קונופני. פאנל בהשתתפות ד"ר רותי גינזברוג, ניר חסון, ענת סרגוסטי, פרופ' מיקי קרצמן, דוד עדיקא ותומר אפלבאום יתקיים מחר (חמישי) ב-19:00. לצפייה בזום

על הבלוג | חשיפה

על הבלוג: דניאל צ'צ'יק - עובד ב"הארץ" משנת 2003, מצלם עבור מוספי גלריה וסוף השבוע. יזם ועורך בלוג הצילום של "הארץ". עבודותיו הוצגו במיטב המוזיאונים בארץ וגם במספר תערוכות וירידים בחו"ל. ניתן להתרשם מעבודותיו באתר: danieltchetchik.com
הצעות לפרסום ניתן לשלוח ל: danielt@haaretz.co.il צילומים ברוחב 2,500 פיקסלים וטקסט עם תיאור קצר של עד 400 מילה. יש להעביר את החומרים ב- wetransfer

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ