בלוגים

הסדנה להיסטוריה חברתית / הבלוג של הסדנה להיסטוריה חברתית

לפני מאה שנה, כשסלוניקי היהודית עלתה באש

לאחר שריפת 1917, הצליחו יהודי סלוניקי לשקם את הקהילה בעיר למרות מאמצי השלטונות היוונים שביקשו להעלימה באמצעות "מודרניזציה" כפויה. הכיבוש הנאצי ב-1942 חרץ את גורל הקהילה, אך על העיר עוד מוטלת חובת חשבון נפש

8תגובות

דווין ע' נער

לפני כמאה שנה, ב-18 באוגוסט 1917 פרצה שריפת ענק בעיר הנמל הים-תיכונית סלוניקי שביוון. בשנים אלה העיר היתה ביתה של הקהילה הספרדית דוברת הלאדינו הגדולה והדינמית ביותר בעולם.

נער
באדיבות הרי י' נער
להמשך הפוסט

הפטיש המגל והסהר: ההבטחה לברית קומוניסטית-איסלמית שלא מומשה

בעשור שלאחר מהפכת אוקטובר, נרקמה ברית זמנית בין הממשלה הסובייטית לבין הוגים מודרניסטיים איסלמיים ברוסיה, מרכז אסיה, הודו והמזרח התיכון. מבט אל ההוגים שביקשו לחבר בין הקומוניזם לאיסלם, לרגל מאה שנה למהפכה הסובייטית

5תגובות

רואי בר שדה

"באזורים השונים של רוסיה ישנם כ-30 מיליון מוסלמים שלא היגרו משטחים אלו לאזורים אחרים. אדרבא, אלו הם התושבים המקוריים של שטחים אלו. אדמותיהם העשירות נפלו לידיהם של הקיצונים הרוסיים והם הפכו להיות נתיניהם של אלו שאינם יודעים לכבד דתות אחרות. לפיכך, נכפה עליהם להתנגד ארוכות לדיכוי הרוסי שניסה להמיר את דתם לנצרות ולהפכם לרוסים בכוח…. ועכשיו, האומה הרוסית החלה לנהור אחר הקומוניזם הקיצוני … (אשר) מעוניין להפוך את רוסיה לקומוניסטית ולהעביר כ-30 מיליון מוסלמים לדת הלניניסטית החדשה. הקומוניזם רוצה לקרוע את (המוסלמים ברוסיה) מדתם בת אלף השנים ומן המנהגים האיסלמיים".

שומרים מחוץ למטה הבולשביקים במהלך מהפכת אוקטובר, 1917
אי-פי
להמשך הפוסט

האם הצהרת בלפור באמת סימנה את הצעד הראשון להקמת מדינת ישראל? לא בטוח

מבט מחודש על הצהרת בלפור, במלאת לה מאה שנה, מראה כי בניגוד לסיפור הרווח בו ההצהרה היוותה צעד משמעותי לקראת המדינה הבלתי נמנעת, מנסחיה וההנהגה הציונית פירשו אותה באופן שונה לגמרי

25תגובות

אריה דובנוב

השבוע מלאו מאה שנים להצהרת בלפור. התאריך העגול צוין בשורה ארוכה של כנסים בארץ ובעולם, ששבו ודנו בשורשיה של ההצהרה; הרבה פחות נאמר ונכתב, עם זאת, על האופן שבו ההצהרה פורשה לאחר פרסומה ברבים. מוסכם על הכל כי דווקא משום שנוסח במכוון באופן מעורפל ורב-משמעי הצליח המכתב הקצרצר של הלורד בלפור להפוך לסמל ולכלי פוליטי יעיל כל-כך. עם זאת, כיצד ייתכן, שעל אף העובדה שידוע לכל שההצהרה נמנעה במכוון מלהגדיר מהו אותו ״בית לאומי״ (רפובליקה? אוטונומיה? פרוטקטורט בריטי?) ומה יהיו גבולותיו (אלה ימתינו לספר הלבן של צ׳רצ׳יל שנים מאוחר יותר), שורה ארוכה של כותבים מתעקשים להמשיך ולתארה כ״מסד למדינת ישראל״, ומניחים כי ניתן למתוח קו ישיר המחבר בין נובמבר 1917 לה׳ באייר תש״ח?

הלורד בלפור בביקור בראשון לציון ב-1925
G. Eric and Edith Matson Photograph Collection / Library of Congress
להמשך הפוסט

השרידים ההיסטוריים של לוד העתיקה אינם מטרד

עבודות לפיתוח השוק העירוני של לוד חושפות שרידים עתיקים ורגישויות עכשוויות. בעירייה מתייחסים לשרידים כאל מכשול שיש לסלקו במהירות, אולם נכון הרבה יותר לכלול את השכבות ההיסטוריות של העיר בעתידה

4תגובות

תאופיק דעאדלה

חוק העתיקות משנת 1978 מגדיר "עתיקה" כך: "נכס, בין תלוש ובין מחובר, שנעשה בידי אדם לפני שנת 1700 לספירה הכללית, לרבות דבר שהוסף לו לאחר מכן והוא חלק בלתי נפרד ממנו". וגם כ"נכס שנעשה בידי אדם החל בשנת 1700 לספירה הכללית, והוא בעל ערך היסטורי והשר הכריז שהוא עתיק(ה)".

ילדי לוד
תאופיק דעאדלה
להמשך הפוסט

סערה בכוס תה: קפריסין בין חלוקה להפרדה

חלוקת קפריסין ב-1974 פותחת שורת שאלות בנוגע למהותה של חלוקה בין קהילות והיום-יום במדינה מחולקת. מאמר חמישי ואחרון בסדרה על ההיסטוריה של חלוקות במאה ה-20, מהודו ועד קפריסין

2תגובות

מוריאל רם

במהלך עבודת השדה שלי בצפון קפריסין, שמתי לב לכך שבכל פעם בה ביקשתי תה הוגש לי ספל ותיון "אנגלי" (אבל בלי חלב, תודה לאל) במקום ספל הצ'אי שהכרתי מטורקיה. במהרה הובהר לי שאם אני רוצה את הצ'אי המדובר, עליי להדגיש בפני המלצרים, רובם מהגרים מטורקיה שאני רוצה תה "נורמלי". אלא שאין שום דבר "נורמלי" בבקשה המסמלת את היחסים המתוחים בין הטורקים-הקפריסאים לבין הטורקים מאנטוליה.

מודעת תעמולה תורכית במרכזה ראש ממשלת תורכיה בולנט אגוויט ו"נשיא" קפריסין התורכית, ראוף דנקטש, חוגגים את פלישת תורכיה
להמשך הפוסט