על כל גר, חמישה לא יהודים

הכישלון של מאמץ הגיור הלאומי לא יכול להיות גדול יותר: נתוניו של ד"ר נתנאל פישר מגלים שעל כל גר חדש עולים או נולדים חמישה "חסרי דת". בשנות ה-30 יגיע מספר העולים הלא יהודים לכחצי מיליון

שחר אילן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ד"ר נתנאל פישר מחבר הספר אתגר הגיור בישראל
ד"ר נתנאל פישר. לעולם לא נצליח הדביק את הפער בין מספר המצטרפים למספר המתגיירים קרדיט:
שחר אילן

אחד מול חמישה. מדי שנה מתגיירים בישראל 1800 איש (כולל 800 חיילים). במקביל בכל שנה נולדים 4000 צאצאים לכ-350 אלף העולים חסרי הדת ומגיעים לארץ עוד 6000 עולים לא יהודים. כלומר, על כל גר אחד נולדים או מהגרים לישראל 5 חסרי דת / לא יהודים. את ההוכחה הכל כך מוחצת הזאת לכישלון המוחץ של מאמץ הגיור הלאומי (ושל המונופול האורתודוכסי, שמוביל אותו) סיפק דווקא איש הממסד הרבני: הרב הצבאי הראשי לשעבר וחבר בית דין לגיור בהווה הרב ישראל וייס.  וייס דיבר בכנס בנושא הגיור שערכה לפני הפסח הבימה לשיח יהודי ודמוקרטי של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן.

התחזית: חצי מיליון. הנתונים המדהימים שהביא הרב וייס בכנס מבוססים, כך מתברר, על נייר העמדה, "אתגר הגיור בישראל", שפרסם בשנה שעברה ד"ר נתנאל פישר (האוניברסיטה הפתוחה) במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה. "מסוף שנות ה-90 ועד עתה", כתב פישר, "כ-50% מכלל העולים לישראל אינם יהודים על פי ההלכה". הוא מציין ש"הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה צופה שב-2035 תמנה קבוצת 'האחרים' הלא יהודים קרוב ל-500 אלף נפש".

הפער ילך ויגדל. ב-2015 גדל מספר העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר ל-15 אלף. לפי הנתונים של פישר זה אומר שהיו בשנה שעברה לא פחות מ-7500 עולים לא יהודים, כלומר בסך הכל מספר הלא יהודים גדל בשנה שעברה ב-11500, שישה לא יהודים על כל גר. "לדעתי ולצערי הרב לא נצליח לעולם להדביק את הפער בין מספר המצטרפים למספר המתגיירים", אמר לי פישר בשבוע שעבר. "זה רק ילך ויגדל. גם השעור של זוגות מעורבים".

הכי ידידותיים בעולם. ובחזרה לדיון בבר אילן: וייס היה היחיד בדיון שניסה להגן על המערכת הקיימת. "אנחנו לא רשעים, אנחנו לא מיושנים, אנחנו יודעים את השפה, אנחנו מכירים את החשיבות, אנחנו הכי ידידותיים בעולם", אמר וייס. הוא גם ציין שבתי הדין הולכים עד קצה היכולת ההלכתית ולפעמים "מגיעים עד התהום". אם נבחר להאמין לו, זה רק יוכיח כמה המונופול האורתודוכסי על הגיור לא רלבנטי וכמה פישר צודק, שאין לו סיכוי להתמודד עם אתגר הגיור.

הרב ישראל וייס בזמן כהונתו כרב הצבאי הראשי. צילום: דודו בכר
הרב ישראל וייס בזמן כהונתו כרב הצבאי הראשי: אנחנו לא רשעים, אנחנו הכי ידידותיים בעולםצילום: דודו בכר

ביטול גיור? אין דבר כזה. השופט מנחם פינשלשטיין, מחבר הספר "הגיור – הלכה ומעשה", ציין שעד שנות ה-80 של המאה הקודמת לא היו כלל ביהדות ביטולי גיורים. אז איך זה יכול להיות שבתי דין רבניים רשמיים של מדינת שיראל, שבהם יושבים דיינים חרדיים, מתיימרים לבטל גיורים? באמת איך. פרופ' צבי זוהר, ממחברי הספר "גיור וזהות יהודית", ציין שאין בשום ספר הלכה חובה שהגר יצהיר על כוונה לשמור מצוות, כפי שדורשים בתי הדין האורתודוכסיים. להיפך. לדבריו הגמרא מבהירה שגיורים ממניעים זרים תקפים. "קונספט הכוונה הוא רעיון נוצרי שחדר ליהדות", אמר זוהר.

זרם חדש ביהדות. מה זה מלמד אותנו? (מכאן אני מפסיק לצטט אחרים ועובר לדברים שאמרתי אני בדיון ולכן גם מוותר על המרכאות). זה מלמד שבין הליך הגיור האורתודוכסי הרשמי במדינת ישראל לבין ההלכה היהודית אין קשר. זה מלמד גם שהחרדיות היא זרם חדש ביהדות, שהמציא כללים חדשים לרוב. זהו זרם רפורמי הרבה יותר מהרפורמים. העובדה שאין התארגנות של הרבנים הדתיים לאומיים לתקוף את מבטלי הגיורים ולהוקיע אותם כמסלפי היהדות מעידה על רגשי נחיתות עמוקים. האחרון שהעז לומר לחרדים שההלכה היא כדרכו ולא כדרכם היה הרב הראשי המנוח שלמה גורן. החרדים התייחסו אליו כאל סוג של רפורמי. נראה שהפחד מגורל דומה לשל גורן חזק בקרב הרבנים הדתיים לאומיים מהחובה הדתית המוטלת עליהם (על פי השקפתם) להוכיח את הרבנים החרדים על סילוף היהדות.

גיור פרושו לשקר. הדבר שמסמל יותר מכל בדורנו את הגיור, את המרת הדת ליהדות, הוא השקר. זו בעצם המהות של הגיור האורתודכסי בישראל. במקרה הטוב חלק גדול מהגרים משקרים רק כשהם נשאלים אם בכוונתם לשמור מצוות ואחרי הגיור חוזרים לחיות כיהודים חילונים טובים. במקרה הרע הם גם יחיו בשקר כשומרי תורה ומצוות, למשל ישלחו את ילדיהם לחינוך דתי, בניגוד לאמונתם. סוג של אנוסים מודרניים.

הזרם הגדול ביהדות איננו הזרם האורתודוכסי ואפילו לא הרפורמי, אלא החילונים. נכון הרפורמים הם הזרם המאורגן הגדול ביותר. אבל יש הרבה יותר חילונים. בישראל למשל יש יותר מ-40% חילונים. אם מצרפים את המסורתיים הקרובים לחילוניות מגיעים לכשני שליש. על רקע זה המצב שבו אין הליך הצטרפות חילוני לעם היהודי הוא אבסורד מוחלט. המצב שבו חילוני חסר דת שמבקש להפוך לחילוני יהודי צריך לעבור טקס דתי שבו ישקר ויבטיח להיות דתי הוא בלתי נסבל ומגוחך.

דרוש גיור חילוני. לכאורה מה הצורך בגיור חילוני? הרי הציבור החילוני מקבל את חסרי הדת כחלק מהעם עם או בלי אישור הרבנים. אלא שהיהדות מעניקה בישראל את הזכויות לאזרחות ולרישום כיהודי ולנישואין. במצב הזה קשה להבין איך קרה שהפרטנו את השליטה בשערי העם היהודי והעברנו אותה לרבנים של מיעוט אורתודוכסי קטן שחלקו בכלל אנטי ציוני. לכן דרוש הליך הצטרפות חילוני לעם היהודי. העובדה שעולם ההתחדשות היהודי הפורח בישראל לא הקים מתוכו את האולפנים והמסגרות לקבלה חילונית לעם היהודי היא בעיני מחדל. היא מעלה את החשש שבתחום הזה לפחות הוא עדין מקבל את העליונות החרדית.

שעור לקראת גיור רפורמי בתל אביב. צילום: ניר קידר
שעור לקראת גיור רפורמי בתל אביב. בשום מקום בהלכה לא כתוב שהגר צריך להתחייב לשמור מצוותצילום: ניר קידר

שחר אילן | |משגיח כשרות

משגיח כשרות נולד כבלוג פרלמנטרי אבל הפך בשנים האחרונות לבלוג שעסק בעיקר בנושאי דת ומדינה. מלבד זה הוא עוסק בעוד נושאים שמעניינים אותי: כנסת ודמוקרטיה, ירושלים ואדריכלות, אבל גם ספרי מדע בדיוני ופנטסיה, קפה, גלידות ועוד. המשגיח הוא בלוג פרטי ואינו קשור לעמותת חדו"ש שאני הסמנכ"ל שלה. כל עמדה פוליטית שאני מבטא היא של המשגיח בלבד ואינה על דעת העמותה.

לארכיון הפוסטים של "משגיח כשרות": http://blogs.haaretz.co.il/shaharilan

לכתובת הבלוג הראשונה במרקר קפה: http://cafe.themarker.com/blog/127809/

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ