פיתוח הולנדי מהפכני: מטוסים ינחתו על מסלול עגול - אירופה הקלאסית - הבלוג של שלמה פפירבלט - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פיתוח הולנדי מהפכני: מטוסים ינחתו על מסלול עגול

לאפשרות לנחות - או להמריא - על כל נקודה על מסלול "שאינו נגמר" יש יתרונות רבים, גם סביבתיים. כסף של האיחוד האירופי מימן את מחקרו פורץ הדרך של ההולנדי הנק הסלינק

תגובות
..
צילום מסך, יוטיוב

דדלוס ואיקרוס בנו המריאו מראש מגדל בכרתים, אבל מאז שהאחים וילבור ואורוויל רייט יצאו לטיסתם הראשונה בת 12 השניות, ב-17 בדצמבר 1903, עושים זאת המטוסים להם נחוץ מסלול המראה - על גבי מסלול ישר, באורך משתנה. הנק הסלינק, מדען הולנדי, אשר עבד על הרעיון בסיוע כספי של מוסדות המועצה האירופית, פרסם בימים אלה את תכנית "המסלול הבלתי נגמר", מסלול נחיתה למטוסים שצורתו עיגול - 360 מעלות. היתרונות הגלומים בכך רבים מאוד ומגוונים, לדעתו של הסלינק.

בכתבה אשר הקדיש לו ערוץ הטלוויזיה ההולנדי NOS, אומר בין השאר המדען, "הרעיון של המסלול העגול הוא שמטוס יכול לנחות עליו או להמריא מכל נקודה שייבחר. וכך במזג אוויר לא נוח, כאשר יש רוחות צד, לטייסים לא יהיה צורך בביצוע תמרונים קשים לעתים והם יוכלו לנחות או להמריא מכל כיוון שהוא…".

על פי התכניות המפורטות מאוד של הנק הסלינק, מסלול שדה התעופה העגול יהיה בקוטר של בין 3 ל-3.5 קילומטר - זה מה שדרוש על מנת לתת את רמת הבטיחות אשר מספקים המסלולים הישרים הקיימים היום - כאשר כל המבנים של שדה התעופה עצמו ממוקמים במרכז (בשדות התעופה המרכזיים בעולם יש בדרך כלל מספר מסלולים, בכיוונים שונים, שאורכם הוא עד 4 קילומטר).

מעבר לנוחות ובטיחות ההמראות והנחיתות, מסלול הנחיתה העגול מבטיח גם להיות ידידותי יותר לסביבה. המטוסים באופן טבעי יגיעו בדרך קצרה יותר מהמסלול אל הטרמינלים ובחזרה (מה שמכונה "טקסי" בעגה המקצועית), והדבר יביא כמובן לחיסכון בשרפת דלק, "אבל גם התמרונים באוויר לקראת הנחיתה יהיו קצרים יותר במקרים רבים" - אומר הסלינק, "אתה יכול לטוס ישר לשדה התעופה. כאשר מטוס נוסעים מגיע למשל מפריז לשדה התעופה סכיפול באמסטרדם, הוא צריך בדרך כלל לחוג סביב השדה. עם מסלול עגול, הוא יכול כמובן לנחות בנקודה הנמצאת ישר בקצה נתיב ההגעה שלו".

ובזה לא תמו היתרונות לסביבה. נזקי הרעש שמייצר שדה תעופה לשכונות הנמצאות בסביבתו, יהיו בשליטה טובה יותר - "מכיוון שהמטוסים יכולים לנחות ולהמריא מכל נקודה על פני המסלול, הרי שזה אפשרי בתנאי מזג אוויר נוחים, להימנע מעשיית רעש ככל שניתן מעל אזורי מגורים מסוימים, וכמו כן 'לחלק' את הרעש באופן מבוקר על פני שכונות שונות".

..
צילום מסך, יוטיוב

העניין ברור לגבי הנמצאים סביב שדה התעופה, אך מה בנוגע למי שנמצא במטוס עצמו? כיצד הוא יחוש בעת נחיתה על מסלול עגול. "הנוסעים יחוו נטייה קלה הצידה, בדומה למה שהם חשים כאשר המטוס משנה כיוון באוויר, וזאת כיוון שהכוחות הצנטריפוגליים באופן אוטומטי יהיו איטיים יותר וילכו לכיוון אמצע המסלול", אומר המדען ההולנדי.

הנק הסלינק, אשר מכון המחקר ההולנדי בו הוא עובד נעזר גם בחמישה מכוני מחקר אירופאים אחרים לצורך תכנון הפרויקט, מספר כי על פי הידוע לו, בשנות ה-60 של המאה שעברה, נעשה ניסיון קצר ימים על ידי חיל האוויר של ארצות הברית לבדוק אפשרויות של שימוש במסלול עגול - אך העניין לא המריא בסופו של דבר. הוא מסביר את הכישלון של אז באמרו: "בתקופה ההיא הטכנולוגיה לא הייתה מפותחת די, והטייסים טסו באמצעות מראה עיניים ו'הרגשה'. כיום יש מספיק מכשור על המטוסים ועל הקרקע על מנת לאפשר שימוש במסלול עגול ללא כל בעיה". בדיקות באמצעות סימולטורים שנעשו - הראו זאת. ועוד, בתנאי מזג אוויר סבירים שלושה מטוסים יוכלו לנחות או להמריא בעת ובעונה אחת על המסלול העגול.

בינתיים, אין שדה תעופה המתכנן לנצל את התכנית ההולנדית, והסלינק עצמו מסכים כי הסבה של שדה תעופה קיים תהייה יקרה יותר מידי. אולם הוא מקווה כי בעתיד, כאשר יוקם שדה תעופה חדש אי שם באירופה - ייקחו מתכנניו בחשבון את האפשרות החדשה הזאת שהוא מציע.


 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#