צדפות ובקבוקי בירה משייטים בין בלגיה לבריטניה ללא מגע יד אדם - אירופה הקלאסית - הבלוג של שלמה פפירבלט - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צדפות ובקבוקי בירה משייטים בין בלגיה לבריטניה ללא מגע יד אדם

בכורה עולמית חגיגית נרשמה בנמל הבלגי של העיר אוסטנד - ספינת מטען ראשונה עשתה דרכה בים הפתוח, ללא אנשי צוות על סיפונה

תגובות
גיף

באחד מימי השבוע שעבר, עם השקיעה, הלכה והתקרבה נקודה שחורה מקו האופק לעבר החוף, עד שהתבררה כספינה קטנה. שוברת את קצף הגלים היא תימרנה ונכנסה אל הנמל הבלגי של העיר אוסטנד, על חוף הים הצפוני, התמקמה לרוחב אחד המזחים ונקשרה אליו. פועלים שהמתינו במקום פרקו ממנה מטען של צדפות טריות אשר נשלח מבריטניה. כעבור שעות, הועמס עליה מטען של בקבוקי בירה, אשר יצא לדרכו חזרה. לכאורה, שום דבר יוצא דופן, למעשה, זאת היתה הפלגת בכורה מסחרית עולמית של ספינה ללא צוות.

על פי דיווח של ערוץ הטלוויזיה הבלגי RTBF, אשר היה הראשון לספר על כך, עשתה הספינה של חברת "סי-קיט" את הדרך מחוף לחוף במשך 22 שעות, כאשר כל הזמן הזה, שני קברניטים התחלפו ביניהם בפיקוח מרחוק על ההפלגה, כאשר הם מסובים בנוחות בחדר המבצעים של החברה, על החוף הבריטי.

הספינה, אשר אורכה 12 מטרים ורוחבה 2.2 מטרים, השלימה בהצלחה מלאה את משימתה, כאמור הראשונה מסוגה בים הפתוח, כאשר היא נעזרת בציוד משוכלל הכולל בין השאר מצלמות רגילות ותרמיות, ראדאר ומיקרופונים רגישים - על מנת למנוע התנגשות בינה לבין ספינות אחרות, או כל מכשול אחר העלול לצוף בדרכה. ההפלגה הראשונה הזאת היא פרי שיתוף פעולה מוצלח בין רשויות התחבורה הימית של בלגיה ושל בריטניה, המתכננות להרחיב אותו בעתיד הקרוב.

היזם הבלגי הפרטי המעורב בפרויקט, אנטון ואן קואילי, סיפר בראיון לטלוויזיה הבלגית, כי בתוך שנתיים הוא מתעתד גם להשתמש בספינות לא מאוישות להפלגות מסחריות בנתיבי המים הפנימיים של בלגיה. לדבריו, יש לכך יתרונות רבים: "כמעט 85% מהתאונות המתרחשות בהווה בנתיבים הימיים נגרמות על ידי טעויות אנוש. באמצעות הטכנולוגיה החדשה הזאת אנחנו הופכים את ההפלגות לבטוחות יותר, וגם לאקולוגיות יותר. פחות תאונות הגורמות לדלקים לזהם את הים - כפי שקורה בעשורים האחרונים".

לדבריו, "אכן הדבר יצמצם את הצורך באנשי צוות, אולם הכוונה שלנו היא להעביר הכשרה מתאימה חלק מהספנים, לתפקידי פיקוח מרחוק על הספינות".

מפתחי הטכנולוגיה של ספינות לא מאוישות, מיעדים את כלי השיט גם למשימות אחרות, מעבר לפעילות בקווי המטען. טווח הפעולה שלהם, כיום כ-12 אלף מייל ימי, ואוטונומיה במשך כ-200 ימים, הופכים אותם למשתתפים מצוינים בפעילויות של מחקרים סביבתיים בפינות נידחות של הימים והאוקיאנוסים, וכן במשימות של שמירה ופיקוח ביטחוני על החופים ועל מתקנים ימיים שונים עליהם מרחפת שכנה של פיגועי טרור או גניבה.

כרגע, מהירות הספינה ללא צוות הנעזרת במנוע היברידי - דיזל וחשמלי - היא כ-10 קמ"ש, אך כבר כעת מתוכננות ספינות בגודל כפול ועם ביצועים טובים יותר, אשר יושקו על פי התכנון בשנת 2020.

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#