הצצה אל עולם "חבילות המיתוג" באתרי הבריאות והרפואה

תכתובת בין פסיכולוגית לבין סמנכ"ל שיווק באתר "הדוקטור" מציגה את העסקה שמציעים באתר. אפשר לכתוב חינם ולעמוד בדרישות מדעיות מחמירות, או לשלם ולקבל את הזכות לכתוב מה שבא לך

טלי חרותי-סובר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דף הבית של האתר "הדוקטור"
דף הבית של האתר "הדוקטור"קרדיט: צילום מסך
טלי חרותי-סובר

נניח ויש לכם שאלה או הרהור בעניין בריאותי. עוד לפני שתפנו לרופא, סביר שתעשו גוגל ותחפשו קצת תשובות וידע מקצועי בעניין. בין שורה ארוכה של אתרים המספקים הסברים כלליים, חדשות בתחום הרפואה, תקצירי מחקרים ומיני המלצות, תוכלו למצוא את האתר "הדוקטור".

"הדוקטור" מגדיר עצמו "פורטל בריאות ורפואה עשיר וייחודי המציע לגולשים מידע מגוון בתחומי הבריאות, הרפואה והפנאי". הוא מתגאה בין היתר ב"כתבות מעמיקות, מאמרים ותקצירי מחקרים בתחומי הרפואה, סיקורים תקשורתיים בנושאים אקטואליים בתחום הבריאות בארץ ובעולם" ומספר לקוראיו כי הוא בעל "שיתופי פעולה עם אתרי אינטרנט, שותפי תוכן ייחודיים ועדכוני מידע מהגופים המובילים בישראל, ובהם מוסדות מחקר, אקדמיה, אגודות וגופי תוכן בינלאומיים וישראלים". על פניו, מרשים בהחלט. 

והנה, תכתובת שהגיעה אלי באחרונה בטעות שופכת אור על אופן פעילותו של "הדוקטור" וכפועל יוצא מכך על הרמה בחלק ניכר מהפרסומים בו. מדובר בשיחה בין הפסיכולוגית רות אנגל אלדר, תושבת חיפה, שבעבר התהדרה בתואר "פסיכולוגית קלינית" וגם הופיעה בבלוג זה, לבין סמנכ"ל השיווק של "הדוקטור", לביא סיגמן. בתכתובת מתלוננת אנגל אלדר כי האתר מבקש ממנה עוד ועוד פרטים (למשל ביבליוגרפיה) בנוגע למאמר מדעי ששלחה. "בחנתי מאמרים אחרים והם רחוקים מהרמה הזו ומהמאמץ שהעורך דורש ממני להשקיע... הרגתם אותי", כתבה.

סיגמן הסביר לאנגל אלדר כי הוא מבין, אך הדגיש בפניה ש"זו בעיה". עד כאן יפה מאוד, אלא שנקודה זו הוא מציע לפסיכולוגית חלופה: "יש הרבה מאמרים באתר שהם בתשלום... אלו מאמרים מקצועיים שמנסים לתת לכותב מיתוג ועולים 2,000 שקל פלוס מע"מ. אם מעלים טור דו-שבועי כזה, אז כמובן שעל 20 מאמרים משלמים פחות מ-40 אלף שקל. אלו הן חבילות מיתוגיות כמו שכל המתחרים שלנו עושים. אבל, מאמרים ללא תשלום, שזה דבר נדיר, מחויבים להיות ברמה אקדמית. אם תעדיפי לכתוב מאמרים בקלילות, ללא השקעה ועם תכנים משוכפלים שלך, כמו מה שראית באתר, אז נעבור למודל של מאמרים בתשלום. תגידי לי כמה מאמרים תרצי לפרסם ואתן לך הצעת מחיר בהתאם".

אנגל אלדר עונה לסיגמן בקצרה "טוב, וואו", והאחרון ממשיך: "אז תעדכני אותי אם את רוצה לעבור למסלול של מאמרים ברמת המינוס, בלי דרישות, בהם תכתבי מה שבא לך (אני יכול לתת לך הנחה משמעותית. זה לא יגיע ל-40 אלף ל-20 מאמרים... אפשר לתת לך חבילה מסובסדת שתעלה בסביבות 28,500 שקל אבל לא כולל מע"מ) או שאת רוצה להישאר במתכונת הזו. תעדכני. אם תיקחי את החבילה הפרסומית נוכל לתת לך צ'ופרים כמו ללקוחות הכי טובים שלנו".

עוד באותו יום עלה לאתר "הדוקטור" מאמר של אנגל אלדר. אסתפק בלומר כי הוא כתוב וערוך בצורה מוזרה. תשפטו בעצמכם. אנשי אקדמיה יכולים רק לפנטז שמאמריהם יתפרסמו בקלות שכזו. זאת ועוד, נבירה לא ארוכה בתוכן שמציע "הדוקטור" מגלה כי חלק נכבד מהמאמרים באתר אינם חתומים, קצרים מאוד ועל רמתם המקצועית עדיף שלא להרחיב.

לביא סיגמן מספר בדף הפייסבוק שלו כי למעט "הדוקטור", הוא משמש גם כמנהל השיווק של אתר בשם "הידען". על עצמו הוא כותב: "עורך דין הפעיל בתחום היזמות, מנהל, מייעץ ושותף בחברות סטארט אפ, מייעץ ליזמים וחברות בתחום הטכנולוגיה והיזמות, מכהן כשותף ודירקטור במיזמים וחברות בישראל ובעולם בתחומי הרפואה, ביו-טק, כימיה ואקולוגיה, מסחר אלקטרוני ופיננסים". במקום אחר ברשת נכתב עליו: "בעל השכלה אקדמית בפסיכולוגיה, משפטים וייעוץ ארגוני (אוניברסיטת חיפה). עורך דין בתחום היזמות הטכנולוגית, יזם ושותף במיזמי סטארט-אפ בתחום הרפואה".

צלצלתי לסיגמן ובשיחתנו הוא טען כי באתר "הדוקטור" - "אין כרגע מאמרים בתשלום ומעולם לא היו". אחר כך הוא התחרט ואמר כי בעבר כן היו מאמרים בתשלום. בנוגע לשיחתו עם אנגל אלדר, טען סיגמן כי כתב לה את הדברים "כדי להוריד אותה ממנו" וציין כי היא "היחידה לה הציע חבילות מיתוגיות". כמקובל, הוא גם איים עלי בתביעת דיבה.

תגובתו הרשמית של סיגמן מעט שונה: "תכני האתר 'הדוקטור' איכותיים ומגוונים ומקורם במידע ממוסדות, מאוניברסיטאות, מכתבי עת מדעיים אודות מחקרים פורצי דרך, ומתכני כותבים ומומחים". אציין כי ביקשתי מסיגמן לשלוח לי את אישורי השימוש שקיבל מהמוסדות שציין. הוא לא עשה זאת. 

בנושא התשלום, כתב סיגמן: "האתר מציע לעתים רחוקות, לכותבים, בתמורה לתשלום, לכתוב מאמרים מקצועיים המספקים תוכן איכותי וערך לגולשים, ולצד זה לקבל חשיפה. 'הדוקטור' הוא אתר תוכן איכותי. הוא אינו עיתון או כתב עת, אך כל המאמרים המפורסמים בו נדרשים לעמוד בסטנדרטים של איכות ומקצועיות. נהוג באתרים רבים לגבות תשלום מכותב על פרסום תוכן וחשיפה. גם אתר דה מרקר ואתרים אחרים מציעים שירותים כאלה כפי שפורסם במחירונים ובפרסומים בנושא".

בנקודה זו צודק סיגמן. תוכן שיווקי אכן הפך לחלק בלתי נפרד מאתרי אינטרנט שונים, אלא שהם מחויבים להציגו תחת המושג "תוכן שיווקי" ולדאוג לבידול חזותי בינו לבין "תוכן מערכתי" לצד גילוי נאות ברור. כל זה אינו קיים באתר "הדוקטור" וסיגמן גם לא ידע לספק לי הוכחה לגילוי נאות כזה או אחר באתר.

טלי חרותי-סובר | |אשה עובדת

עורכת מדור שוק העבודה - ניהול, יזמות, קריירה ב-TheMarker מאז 2007. לפני כן כתבה בגלובס ו-ynet ומרצה מן החוץ באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. עוסקת בשוק העבודה ובהתפתחויותיו מימי המערה עד היום, מתוך תקווה אופטימית (שאין לה תמיד בסיס במציאות) לעתיד נבון, רגיש ושווה יותר. 

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ