מה גורם לילדים להימנע אפילו מלנסות להצליח? - תיהנו מהילדים - הבלוג של טלי פלג - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה גורם לילדים להימנע אפילו מלנסות להצליח?

ילדים שאינם מקבלים את תשומת הלב שהם זקוקים לה וצוברים חוויות שליליות מרימים ידיים, מפסיקים להתאמץ בלימודים ומעדיפים להסתגר ולא ליצור קשרים חברתיים

תגובות

רודולף דרייקורס חילק את ההתנהגויות המפריעות של הילד לארבע מטרות מוטעות שגורמות לילד להרגשת שייכות: העסקת יתר, מאבק כוח, נקמה והימנעות. כששאלו אותו למה הוא "מקטלג" התנהגויות מפריעות, הוא אמר שהוא לא מעוניין להדביק תוויות, אבל הוא "מוצא" את הילדים בכל פעם באחת מהקטגוריות האלו. הימנעות היא המטרה המוטעית הרביעית, ובה נמצא גם את רמת הייאוש הגבוהה ביותר אצל הילד וגם אצל ההורה.

איך "הידרדרנו" לשלב של הימנעות? פעוט צמא לתשומת לב, וכשהוא לא מקבל אותה באופן יזום וחיובי הוא מוצא שיטות לקבל תשומת לב שלילית, כמו יללות, נגיעה בשקע חשמל או זריקת אוכל על הרצפה. אחרי תקופה מסוימת הצורך בתשומת לב מוגזמת מסלים לכיוון של מאבק כוח,שבו ההורה והילד כועסים וכל אחד רוצה לנצח. סגנון יחסים כוחני מוביל לשלב הנקמה שבו הילד וההורה פגועים ופוגעים זה בזה, ולאחר רצף של חוויות שליליות הכוללות ביקורת, חוסר כבוד, עונשים, חוסר או עודף גבולות ושליטה אנחנו בשלב הרביעי, הוא שלב ההימנעות.

מהי הימנעות? הימנעות היא מטרה מוטעית, במסגרתה הילד מרגיש שהוא לא מסוגל לעשות שום דבר היטב ולכן גם לא ינסה. הילד מרגיש שייך רק כשהוא משכנע את ההורים לא לצפות ממנו לכלום, וההורה המיואש מרחם על הילד ומרגיש חוסר אונים. הימנעות כוללת מצב שבו הילד מרים ידיים בתחום הלימודים, פורש ממגמה, מחליט לא לגשת לבגרות או מפסיק ללכת לבית הספר. הימנעות כוללת גם בעיית השמנה שבה הילד מדוכא, לא מעוניין לקבל עזרה ולא מאמין שיצליח לרדת במשקל.

בעיות חברתיות הן מאפיין נוסף של הימנעות – הילד מתקשה בשדה החברתי, מרגיש בודד וחסרים לו כלים לשפר את המצב. פחדים הם מצב טיפוסי של הימנעות ואם הם לא מטופלים, הם מתעצמים ומשתקים. עם ילדים צעירים, מצב של הימנעות יכלול הימנעות מללכת לחוג, הימנעות מקריאה או כתיבה, הימנעות ממפגשי חברים או אפילו הימנעות מפעולות המשלבות מוטוריקה עדינה כמו ציור, בניית לגו או פאזל. לילד קשה והוא מחליט שלא להתמודד עם המשימה.

איור ילדה
איור : עדי עמנואל

מטאפורת מגרש הספורט מסבירה את ארבע המטרות המוטעות של הילד. בהעסקת יתר הילד ירוץ במגרש, יעשה רעש ויתיש את ההורה; במאבק כוח הילד וההורה יריבו על המגרש; בנקמה הילד יושב מחוץ למגרש וזורק מדי פעם אבן על ההורה; ואילו בהימנעות הילד מחוץ למגרש, הרים ידיים, פאסיבי ומעדיף לפרוש מהמשחק.

איך אפשר לעזור לילד? משפטי עידוד הם כלי קריטי העוזר לילד להאמין בעצמו, לשפר את הדימוי העצמי שלו ולתת לו אומץ להתמודד עם אתגרי החיים. משפטים כמו "אולי אתה לא מרגיש שהגעת למטרה שלך, אבל תראה איך התקדמת..."; "זה באמת מצב לא פשוט..."; "מכיוון שאתה לא מרוצה, מה לדעתך אתה יכול לעשות כדי לשפר את המצב?"; "יש לי אמון בך, בשיפוט שלך..."; "יש לך כוחות להתמודד עם ...". משפטי עידוד הם נבואה שמגשימה את עצמה והם מעבירים מסר מעצים – ההורה מאמין בילד ומסתכל עליו כאדם עם מסוגלות, חוסן ויכולת התאוששות. חשוב להימנע מלהציל את הילד, לרחם עליו או להסתכל עליו כאדם שברירי, פגיע, עשוי מפורצלן שזקוק לכוחות הצלה. עידוד כולל קבלה של הילד כמו שהוא ולא בתנאי שהציונים ישתפרו, הפחד ייעלם או הילד יראה נכונות לשינוי. קבלה ללא תנאי היא היכולת לקבל, להכיל ולאהוב את הילד עם "החבילה" שלו.

קיבעו קצב פעולה וצרו דימוי חיובי. חשוב שההורה יקבע לעצמו קצב פעולה ריאלי ויבין שהשינוי והתהליך נמשכים לעתים חודשים או אפילו שנים. לא מומלץ שהורה לילד עם בעיית גמילה מחיתולים מתמשכת יקציב לעצמו שבוע לסיום הפרשה או שהורה שילדו מפחד לישון לבד בלילה או לצאת למחנה צופים, יצפה שהילד יתגבר על הפחד אחרי כמה שיחות והסכמים. בנוסף, מומלץ שההורה יצור בדמיונו תדמית חיובית של הילד, כדי להיפטר מ"פשעי עבר" ולפתוח דף חדש. כששאלתי הורה של מתבגרת סוערת מתי הוא זוכר רגע נעים וחיובי עם הילדה הוא מיד אמר שאין רגעים כאלה, הכל קשה ושלילי. כשהתעקשתי שימצא רגע מהנה, הופיע על פניו חצי חיוך והוא נזכר שלפני שבוע היתה להם הליכה קצרה ומהנה על חוף הים. חשוב שנאחז בדקות אלו או אפילו ניצור דימוי דמיוני, כדי ליצור במוח חיווטים חדשים שיעזרו לנו להיות אופטימיים וחיוביים.

חינוך בית ספר יסודי עין הים
ניר כפרי

התחילו בצעד קטן. בשלב ההימנעות המטרה היא לעזור לילד ליצור תנועה, לפתח אצלו את האומץ לחזור למגרש ולכן ביטוי המפתח הוא צעד קטן. צעד קטן לילד הנמנע מללכת לחוג יהיה ללוות אותו ולהישאר לצפות בו אפילו אם אנחנו ההורים היחידים בחדר. אפשר גם להציע שיילך לחוג רק פעם בשבוע במקום פעמיים, לתאם שיעורים פרטיים עם המדריך שיחזק אותו בפורמט מצומצם או אפילו להחליף חוג.

צעד קטן לילד שמתקשה בקריאה יהיה להקריא לו ספרים או לעודד אותו לקרוא ספר קומיקס עם מעט מלל והרבה תמונות. צעד קטן לילד שמתקשה חברתית יהיה לעזור לו לארגן מפגש חברים קצר הנמשך שעה בשבוע, רק עם חבר אחד בכל פעם. כדי לתזמן הצלחה אפשר שההורה יהיה פעיל ויכין איתם פיצה או יצירה.

צעד קטן לילדה עם בעיית עודף משקל יהיה לבצע בדיקות דם, לתאם מפגש שבועי עם תזונאית מקופת החולים, לרשום אותה לחדר כושר, למאמן כושר אישי או לקבוצת הרזיה, הכל כמובן בהסכמה מלאה מצד הילדה. צעד קטן עם מתבגר הנכשל בלימודים יהיה לבדוק אם יש לו לקות למידה, לגייס את המערכת לתמוך במתבגר, לבחור מקצוע אחד מבין חמישה שבהם נכשל ולעזור לו לשפר ציון או לבדוק אפשרות לצמצם את הפער בעזרת מורה פרטי.

ילדה מתאמנת עם המאמן שלה
רויטרס

קבלת עזרה מקצועית. בשלב הימנעות, שהוא הקיצוני בארבעת השלבים ומצביע על הידרדרות, יש לעתים צורך שההורה ייצא מהנוסחה ויקבל עזרה מקצועית והדרכה. טיפול קצר וממוקד עם מטפל בשיטת CBT יכול לעזור לילד להתמודד עם פחדים, ביקור אצל פסיכיאטר וקבלת מרשם תרופתי עם מעקב צמוד עד למציאת המינון הנכון יכול לעזור לילד להתמודד טוב יותר עם משימות החיים וטיפול פסיכולוגי יכול לעזור לילד להתמודד עם קשיים רגשיים וללוות אותו במשברים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#