"חליטת עינוגי התפוח בתחת שלך! הערב אנחנו שותים חליטת קסם הקינמון מאדרפאקר!"

הבשורה על פי ויסוצקי: גירלפרנד, לך בעלך לא יגיד איזו חליטה לשתות! נגמרו הימים שבעלך קובע לך איזו חליטה תשתי בערב

רונלד מקדונלד
הפרסומאי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אניה בוקשטיין מתוך הפרסומת החדשה
אניה בוקשטיין מתוך הפרסומת החדשהקרדיט: ערוץ היוטיוב של ויסוצקי ישראל
רונלד מקדונלד
הפרסומאי

קל לקטול את הפרסומת החדשה של ויסוצקי בכיכובה של אניה בוקשטיין עם הסלוגן הקליט "את מחליטה איזו חליטה", ולהאשים אותה שהיא מנסה לרכב ללא הצדקה על גל הפמיניזם הנוכחי. אבל דמיינו לעצמכם רגע נערה צעירה ומוחלשת משכונת מצוקה בדרום הארץ בשם אורטל. אורטלי הקטנה תמיד חלמה לשיר, אבל בעולם כה פטריארכלי היא לא מאמינה שהיא יכולה. כמו בכל שבוע, היא צופה באחת מתוכניות השירה שעל המרקע כשלפתע עולה הפרסומת של בוקשטיין לאוויר. היא שומעת את אניה אומרת "אני מחליטה מה נכנס לי ללב, מה יוצא לי מהפה. מה לחשוב, מה לשנות. לפעמים אלה החלטות גורליות, ולפעמים זה פשוט מה לשתות. אני מחליטה איזו חליטה". הנערה פוערת עיניה מול המסך, זה כאילו אניה מדברת רק אליה. ובבת אחת כל תפיסת עולמה משתנה. היא מחליטה! היא יכולה להחליט בעצמה איזו חליטה, וגאד דאם איט, היא יכולה גם לשיר!

סתם, סתם, זו פרסומת מפגרת מכל כך הרבה סיבות.

הפמיניזם בפרסום הוא טרנד. כן, ברור שאנחנו בעיצומה של מהפכה חברתית וכו' וכו', אבל בפרסום העצמה נשית היא מהפכה מושלמת לרכב עליה בלי להסתכן פוליטית. בניגוד לקידום זכויות של ערבים או סודנים, לדוגמה, אף אחד לא יעז להתנגד לקצת גירל פאוור וזה יוציא אותך טוב מול כולם (מלבד אולי הציבור החרדי, אבל בשבילו יש פרסום מגזרי ללא נשים ובטח שלא נשים מחליטות). בימינו נשים חזקות הן כמעט טרנדיות כמו שילוב בפרסומת של זוג גיי חתיך.

ב-2006 יצאה פרסומת של דאב בשם אבולוציה שחשפה את המניפולציות של עולם הפרסום ויצירת אידיאל יופי בלתי אפשרי. בזמנו זה היה נועז מאוד, בעיקר כשזה בא מחברת מוצרי טיפוח. ב-2014 אולווייז הוציאו את "Like a Girl", שהתובנה שלו נתנה לחצי עולם סטירה. קאט לשלהי 2017, קמפיין #METOO משנה את החוקים. גברים מבינים שהזמנים בהם יכלו לכפות את המיניות שלהם על נשים ללא הזמנה השתנו, והחברים בראובני פרידן עולים על משחק המלים הנועז "את מחליטה איזו חליטה". כן, גירלפרנד! נגמרו הזמנים בהם גבר יגיד לך לדבר אל הבולבול שלו באודישן כמו אלכס גלעדי, נגמרו הזמנים בהם גבר חזק "יבקש רשות" לאונן מולך כמו לואי סי-קיי, ויודעת מה? נגמרו הימים שבעלך קובע לך איזו חליטה תשתי בערב. "חליטת עינוגי התפוח בתחת שלך! לא שמעת את אניה? הערב אנחנו שותים חליטת קסם הקינמון מאדרפאקר!".

אני חלילה לא רוצה לזלזל במחקרים וקבוצות המיקוד שעשו שם בויסוצקי, אבל האם העצמה נשית ורוחניות הם בכלל כיוון נכון למכור תה? הקמפיין הקודם בכיכובה של בוקשטיין, עם W ירוק מצויר על פניה א-לה דייוויד בואי, עודד אותנו לשנות, תחת המסר האסטרטגי "מחליפים קפה אחד ביום בויסוצקי ירוק". גם שם ניסו לרכוב על מסר ניו-אייג'י מיושן ("תשנו מסלול, תשנו דעה. לא חייבים לשנות את העולם. אפשר רק משהו קטן בסלון"). בשביל לנסות ולנגוס משוק הקפה. זה שכנע מישהו? אין לדעת.

ומסר קטנוני לסיום: למה אניה בוקשטיין? היא מייצגת בעיניכם אשה חזקה מודרנית ובועטת? מישהו קונה את המגניבות שלה? כאילו היא מוכשרת וכל זה, אבל זה די ברור שכל תנועות הגוף התיאטרליות האלה שלה שהיא קראה איפשהו שמייצגות ספונטניות ויצריות, מכסות על דודתיות אשכנזית. אתם מדברים על שינוי ועל נשים חזקות, אולי תקחו מישהי שמייצגת מאבק אמיתי? סתם סתם, אני יודע שזה יכול להרגיז מישהו.

רונלד מקדונלד

הפרסומאי | |הברייק

לפרסומות יש השפעה לא קטנה עלינו, אז הנה ביקורת עליהן. הכותב הוא איש פרסום עצמאי וצקצקן.

תגובות