הצטיינו במתמטיקה ובאנגלית - רק אל תבקשו זכויות - אמרתי לכם - הבלוג של טובי פולק - הארץ
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הצטיינו במתמטיקה ובאנגלית - רק אל תבקשו זכויות

המדינה מקדמת במרץ לימודי מורשת, מתמטיקה, אנגלית ומדעים - ובמקביל נוטשת את לימודי האזרחות, הדמוקרטיה והממשל. המדינה יודעת שידע הוא כוח, הכרת הזכויות היא סכנה ומי שיידע מה לשאול עלול גם לדרוש תשובות. ואין סכנה גדולה יותר לשלטון מאזרחים שתובעים את זכויותיהם

תגובות
תלמידי תיכון נבחנים באנגלית
ניר כפרי

בסוף הכל מתחיל ונגמר בחינוך. בצבירת ידע. ברכישת השכלה. כי מותר לחשוב אחרת, מותר להאמין בדברים אחרים, לגיטימי להתנגד לדעתו של האחר - אבל מתוך ידע. אחרי לימוד. תוך הקשבה. בהכרת העובדות, ניתוחן, הסקת מסקנות ורק בסוף קביעת עמדה. לעימות רעיוני, ויכוח - עמוק ונוקב וסוער ככל שיהיה - יש ערך רק אם מתקיים בין צדדים שווים, בתנאים זהים. חילוקי הדעות יכולים להיות מלובנים כששני הצדדים מגיעים לשולחן כשהם מצוידים באותם כלי העבודה: ידע, הבנה, יכולת השוואה, ניתוח והסקת מסקנות.

כששואלים תלמידים שבגרו אחרי שסיימו את הלימודים בשלל בתי הספר שלהם - יסודי, תיכון ואפילו אקדמיה - איפה וממי הם למדו הכי הרבה, התשובה היא כמעט תמיד: הבית. מההורים, מהמשפחה הקרובה, מהאחים הבוגרים, מסבא וסבתא. האישיות שלנו מעוצבת ומורכבת ממה שהנחילו לנו הורינו וגם מהכלים שהם התעקשו שנקבל - בבית ומחוץ לבית.

הכל מתחיל מהבסיס והבסיס הוא הבית. ההורים. מה שהילד סופג מהסביבה שבה הוא מבלה את רוב שנות הילדות והנערות שלו, הוא לוקח איתו לחיים עצמם. יכולות ההקשבה, הסקרנות, הרצון לדעת. מבית הספר ומהמורים אנחנו מקבלים את הדברים שלא היינו יכולים לקבל מההורים; בבית אנחנו מקבלים את הרצון להתעשר בידע ובהשכלה. את הבנת חשיבותו הידע. היתרון שבהתבוננות הרחבה. של הסקרנות. התהייה. החקר.

ומעל הכל, רק בבית אנחנו יכולים לקבל את השיעור הכי חשוב של החיים ולחיים: את האנושיות. האהבה. החמלה. ההוגנות. ההגינות. היכולת לקבל או להתנגד. רק בבית שבו אתה גדל אתה לומד להיות בנאדם.


זכויות האזרח הן לא תמיד זכויותיו של האזרח

אבל לא כל דבר אפשר ללמוד בבית. לא בכל בית. ובשביל מה שלא כל אחד מקבל בבית, בשביל זה יש את מערכת החינוך. את בתי הספר. את המורים. אז היום תלמידים יקרים, היום נדבר על אזרחות. על דמוקרטיה. על שיטות ממשל. על הפרדת הרשויות, שהיא תנאי יסוד לקיומה של חברה דמוקרטית. על השוויון בכלל והשוויון בפני החוק בפרט. על הדרך והשיטה שבה נבחרים נבחרי הציבור, על זכויותיהם ובעיקר על חובותיהם. על הדרך שבה הרשות הנבחרת, המחוקקת, ממנה את הרשות המבצעת ומפקחת עליה. נלמד מה זו קואליציה, מה לעזאזל היא אופוזיציה ולמה בכלל צריך אותה. מה תפקידה של זו ומהן חובותיה של ההיא. נלמד על הרשות החוקרת, על רשויות האכיפה והרישוי, על משרדי הממשלה ואופן תפקודם. על הצבא ועל המשטרה. על מוסדות הביטחון ומערכת המשפט. נלמד מי כפוף למי, מי אחראי על מה ומי חייב לתת לנו, האזרחים - שהם הם הריבון האמיתי - דין-וחשבון על מה שעשו עבורנו ובעיקר על מה שלא עשו. נלמד על אחריות הרוב וגם על זכויות המיעוט. בעיקר על חשיבות השמירה על זכויות המיעוט. נלמד על דמוקרטיה.

תלמידים לומדים לקראת מבחן בגרות במתמטיקה במרכז הארץ
ניר קידר

בהמשך נלמד על שומרי הסף ועל התפקיד הקריטי שהם ממלאים בקיומה ושרידותה של החברה, של הדמוקרטיה. על התובע הכללי שהוא גם היועץ המשפטי לממשלה. כיצד הוא נבחר ומי ממנה אותו. מהן הסמכויות שלו ולמי הוא חייב בדין וחשבון ואת מי הוא אמור לשרת. נלמד על פרקליט המדינה והפרקליטות, על ערכאות המשפט השונות, על חובות התביעה ועל זכויות הנחקרים והנתבעים. נבין מי זה ומה זה מבקר המדינה ומה הוא אמור לעשות וננסה להבין מה זה נציבות שירות המדינה ומה צריך לעשות נציב השירות. נלמד מיהו המפקד העליון של הצבא, מי האחראי על המשטרה, מוסמך להחליט על יציאה למלחמה ואיך מתקבלת הכרעה על הסכם שלום.

ואם יישאר זמן, תלמידים יקרים, נלמד גם על החופש. כן, החופש. לא, לא החופש הגדול וגם לא חופשת פסח - אלא על החופש שבבסיס זכויות האזרח. הזכות הבסיסית של כל אזרחית ואזרח להיות חופשיים. לא להיות מופלים ולא להירדף בגלל מינם, מוצאם, נטייתם המינית, אמונתם או אי אמונתם הדתית. החופש שלהם ללבוש את הלבוש שהם לובשים והאוכל שהם אוכלים. נלמד על עקרון הפרדת הדת מהמדינה. נלמד על הזכות לבחור ולהיבחר. על חופש הדת והפולחן. נלמד מה זה חופש התנועה. נזכיר את הזכות להינשא ולהביא לעולם ילדים. הזכות לרכוש השכלה וחינוך. הזכות למשפט הוגן, נלמד על חזקת החפות וגם הזכות לפרטיות וגם את חובת השקיפות והזכות לחופש המידע. נלמד כל מה שצריך לדעת על זכויות האזרח. הזכויות של כולנו.


הזמן נגמר, כולם להפוך מחברות

אבל רגע, אופס - כבר צלצול? מה, נגמרו הלימודים? אבל היי, המורה: לא הספקנו כלום. אז איך נדע מה נכון ומה לא? מי יגיד לנו מה מותר ומה אסור? איך נבין מה בדיוק קורה ביום הבחירות? איך נדע לבדוק ולוודא שאלה שבחרנו באמת עובדים בשבילנו? שהם ממלאים את החובות שלהם ושומרים על הזכויות שלנו?

ובכן תלמידים, כדאי שתדעו: הצלצול הגואל הוא לא שלכם - הוא של המורה. תיקון: של אלה שהיו אמורים להיות המורים שלכם. המחנכים. ובעצם, הצלצול הוא אפילו לא של המורה - הוא שייך למנהל. והמנהלים שלכם, תלמידים יקרים, המנהלים שלכם לא ממש רוצים שתדעו את התשובות  לכל השאלות האלה. כי הם יודעים שידע הוא כוח. שמי שיודע מה לשאול, גם ידרוש תשובות. ואם יתעקש, בסוף הוא יחשוף את השקרים שלהם. אז הם שמחים שהצלצול הגיע. הם דאגו שהוא יגיע, כי מתאים להם ככה. בלי השאלות הקשות ובטח בלי התשובות המסוכנות.

אז הם נשארים באזורי הנוחות שלהם ודואגים לפמפם לכם את האמת שנוחה להם: שבבחירות דמוקרטיות המנצח לוקח הכל. שמשמעות הניצחון הפוליטי היא שהמנצח יכול לעשות כרצונו. שכל הזכויות שמורות למנצחים ולהם בלבד. והם גם קובעים מה נכון ומה לא, מה מותר ומה אסור, מה חוקי ועל מה ואת מי הם יוכלו לרדוף וגם לגרש. והמיעוט? אותו חלק בציבור הבוחרים שלא ניצח בבחירות? הלך עליו. בעיה שלו.

ועם זה, תלמידים יקרים - עם ההסתרה והנצחת הבורות, עם ההפחדה והרדיפה, עם ההסתה, השיסוי, האלימות, האיומים, הגזל, ההדרה, האפליה, הדיכוי, ההשפלה וכל השאר - עם כל אלה הם משאירים אתכם להתמודד לבד. לשרוד. וכל אותם דברים שאתם לא יודעים ולא תשאלו, הם הערובה לכך שהעולם שלכם יהיה לעולם העולם שלהם.

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#