המשפחתון
גן ילדים במתחם לווינסקי בתל אביב
המשפחתון

// יעל קציר

הילדים שלנו קולטים הכל. הם מבינים שמשהו קורה סביבם, הם מרגישים שההורים מפחדים או לחוצים, ואת המידע שחסר להם – הם משלימים בעצמם, מהדמיון.

אבינועם בן החמש אמר לאמו ש"גל הטרור" מפחיד אותו. כשנשאל מה זה גל הטרור (מושג ששמע בטלוויזיה) ענה שזה גל מהים ושמו טרור והוא מאוד גדול ומפחיד. אז מה עושים עם ילד/ה שמפחד/ת? איך מרגיעים את ילדינו כשאנחנו בעצמנו לא רגועים?

אורית, יועצת חינוכית ומדריכה במערכות גיל רך בתנועה הקיבוצית, מייעצת: "שגרה, יציבות וקביעות הם הביטחון של הילד/ה. חשוב להביא את הילד/ה יום יום למסגרת החינוכית ולסמוך על הצוות. בשעות אחר הצהריים יש לנו נטייה להיצמד לחדשות, לטלוויזיה או למחשב. נסו להימנע מכך אם הילדים בבית, כדי לחסוך מהם את המידע".

"הילד, שאינו מבין את התמונה המלאה ושומע קטעי דברים או רואה תמונות, ממשיך בדמיונו את המתרחש, נותן פרשנות מחיי היומיום המוכרים לו. לכן, השתדלו לא לדבר מעל ראשיהם של הילדים והימנעו מצפייה במדיה בחברתם. קחו את אחר הצהריים כמתנה גם עבורכם, להתנתק מהמצב וליהנות עם ילדיכם. הקשיבו לשיחותיהם, צפו במשחקם, היו ערניים לשינויים: האם הם שואלים יותר שאלות מהרגיל, שותקים, תוקפניים, מתקשים להירדם או סובלים משינה לא סדירה".

בועז בן השלוש אמר לאימו דנה, כשדיברה עם הגננת על פחדיה, שהוא ישמור עליה וידקור את הרעים עם הסכין שלו, והרים את החולצה והראה לה את המקל ששם בגומי מכנסיו.

"בועז שמע על אירועי הדקירות והרגיע את פחדיו בהתחמשות", אומרת אורית. "זו הזדמנות נפלאה לשיחה על מי ששומר עלינו, על המשטרה והצבא החזקים שלנו, ואולי לגשת לבקר את השומר ביישוב".

ילד מרגיע את פחדיו בהתחמשותצילום: יואב ארליך

"ילד/ה בגילאי 2-6 בערך ששואל אותנו שאלה, לא בהכרח שואל את מה שאנחנו חושבים שהוא שואל, ולא תמיד נכון לענות לו תשובה מעולמנו. הוא יכול לשאול למה האיש בטלוויזיה מחזיק סכין, למשל. הנטייה שלנו היא להסביר שהוא איש רע שעושה משהו לא טוב. ואם נחזיר את השאלה - למה אתה חושב? אז יענה כי הוא חותך אבטיח גדול. או אם הילד יראה בטלוויזיה את המכות שהרביצו, וישאל למה מכים את האיש - רגע לפני מתן התשובה - שאלו אותו. ייתכן שהוא יספר בכלל על מיטל מהגן שהרביץ היום לילד אחר. על מנת לענות לשאלות הילדים החזירו להם שאלות. אם הילד/ה ישתף שהוא מפחד, מספיק לומר לו/ה שמותר לפחד, אבל אנחנו חזקים ונזהרים ולא נפגעים בקלות, או שאבא ואמא שומרים עליו".

בנוסף, אורית ממליצה לא לבטל תוכניות ואירועים. "הילדים זקוקים לחיים נורמליים. אנחנו המבוגרים מהווים עבורם עוגן וביטחון, לכן חשוב לשדר תחושת ביטחון ומוגנות, לטפל בפחדים שלנו ולשמור על בריאותם הנפשית של הילדים".

"גם במסגרת החינוכית אליה משתייך הילד חשוב לשמור על סדר היום כפי שהיה עד כה. כן לצאת לחצר, כן לצאת לטיולים קצרים בקרבת הגן אם זה משהו שהיה נהוג לפני כן, ולתת לילדים לעבד את הקורה סביבם, את ששמעו והרגישו. חשוב כמובן לשמור על מה שנכון חינוכית לילדים".

"כדי לאפשר שגרה צריך לרתום גם את הצוות החינוכי. חשוב שהצוות החינוכי יהיה קשוב לשיחות הילדים, קשוב להתנהגותם, יתווך ויגיב בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי שלהם. מומלץ להקצות זמן בו יוכלו ההורים להתקשר ולהתעניין בשלום ילדם, ליידע על כל אמירה או אירוע חריג של ילד ולא לשפוט את ההורה החרד".

המשפחתון | |המשפחתון

המשפחתון הוא בלוג בענייני הורות, ילדים ומשפחה. 

יעל קציר

אם יחידנית לאביגיל. עורכת את המשפחתון, מעצבת וכותבת במערכת עיתון הארץ וכעצמאית, בוגרת תואר ראשון בעיצוב גרפי, חברה בתא העיתונאיות ובוועד עיתונאי הארץ-דה מרקר.

קישור לבלוג הקודם של יעל, "מבשלת הריון"

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ