"מפעילות מזל"טים פרצו בבכי וסירבו לירות במחבלים" - זה מה שמלמד הרב במכינת עלי

ראש הישיבה מתנגד נחרצות לכל שינוי במעמד האשה המסורתי, מבהיר לחניכיו כי עמדתו היא עמדת התורה, ומי שכופר בה גורם נזק נפשי ופיזי לעצמו ולמשפחתו, ופוגע בבטחון המדינה

יאיר נהוראי
יאיר נהוראי
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הרב אליעזר קשתיאל
הרב אליעזר קשתיאל. "אין לנו ציפייה מאשה ללמוד גמרא, וזה גם לא פייר להפעיל עליה לחץ חברתי שכאילו היא חייבת. זה כמו לצפות מנשים שיהיו לוחמות"קרדיט: ערוץ היוטיוב של מכינת בני דוד
יאיר נהוראי
יאיר נהוראי

לפחות בשתי הזדמנויות שונות בשנתיים האחרונות, לימד הרב אליעזר קשתיאל את חניכיו במכינת עלי, מה הם ההבדלים הנפשיים שבין נשים לגברים, וכיצד אלו משפיעים על עבודת האל, כמו גם על התפקידים החברתיים. קשתיאל, לצד היותו ראש הישיבה לבוגרי צבא ב"עלי", הוא גם רב ב"מדרשת דניאלי", שהיא מכינת בת ל"עלי" אשר מכשירה בנות לקראת השירות הלאומי, ובעבר אף כיהן כראש המדרשה.

הנה תקציר השיעור שנקרא "ההבדלים הנפשיים בין גברים לנשים ומשמעותם", תוך התאמה מתבקשת, לטקסט הכתוב. את השיעור במלואו ניתן לראות מטה:

..".ברגע שמפעילות המזלט"ים הבינו שהטיל שהן משחררות בלחיצת הכפתור באמת הורג, הן הזדעזעו והתחילו לבכות, והתברר שהן לא לחצו על הכפתור, שהן החטיאו בכוונה. זו טעות לתת להן את המשימה הזו. זה לא מתאים לנפש שלהן. מה אתה עושה להן? מי שהפסיד מזה היו הגברים, כי יש פה מחבל שלא הרגו אותו, יש מחבל שלא ירו עליו..".

"...יש מחשבה מאוד עמוקה מצד התורה על ההבדלים שבין נשים לגברים. התורה זה מדע מדוייק, מלא תבונה מלא העמקה מלא חכמה, צריך לחשוב מה הטעם בהבדלים, צריך להעמיק...אחד הדברים שגורמים הכי הרבה נזק נפשי ורוחני לכל האנושות, זה שלא מבינים שיש הבדל בין נשים וגברים....

"..גברים צריכים שיהיו לידם נשים, ונשים צריכות לידן גברים. גבר צריך איזון וגם אישה צריכה איזון, וזה יושרה וזה ענווה וזה בריאות נפשית...אם אישה, אין מולה גבר, אלא סוג של אשה, אז היא לא מרוצה.

".. הוא בחור, אבל כל שיחו ושיגו וכל המנטליות שלו וכל הנושא השיחה שלו ומה שמעניין אותו, והעולם המחשבתי והרגשי והנפשי שלו הוא עולם נשי, ולמה? כי הוא מאוד רוצה להיות כמו נשים. אז האשה אומרת לעצמה: בשביל מה התחתנתי... והוא? הוא לא רוצה להיות גבר, הוא רוצה לדבר בשפה הנשית...אומרים לו תהיה גבר, תלחם את מלחמתה של התורה, כי גבר צריך ללחום מלחמה של תורה, כי גברים צריכים להילחם, ככה זה בחיים...אבל הוא לא רוצה. הוא רוצה דברי תורה נשיים - בלי מאבקים בלי מלחמות בלי תירוצים וקושיות משהו כזה יפה ונחמד, דברים רכים. הוא לא רוצה דברים קשים. לא דיוני הלכה חריפים ולא מחלוקות.

"....כך למשל, אם תבוא לשיעור נשים ותגיד 'אני מציג לכן שלוש ארבע שיטות ראשונים ,והוויכוח ביניהם הוא כך וכך'...הן יזרקו עליך עגבניות. אף אחת לא תבוא יותר לשיעור. אני אומר לכם, הן או נרדמות, או הולכות...לעומת זאת בשיעור גברים אם תגיד שיש הסכמות , יגידו לך בשביל זה באת? גברים רוצים מלחמה בין רש"י לתוספות, בשביל זה באנו...אבל פתאום גברים רוצים להיות נשים, רוצים דבר תורה נשי...מי שאומלל זה לא הגבר, מי שאומללה זו האשה, כי אין לה גבר. בשביל מה התחתנה. מה מאזן אותה בחיים. וכנ"ל הפוך.

"...הגבר חי שנים בדירת רווקים ומתחתן, ופתאום בא הביתה ורואה גבר מולו. אשה ,אבל גבר. אז בשביל מה התחתן? כל הבעיות הרוחניות והנפשיות נובעות מזה שהאשה רוצה לכבוש והאיש רוצה להפסיק לכבוש...כך גם בתפילה. גברים צריכים חפצים כדי להתפלל: תפילין, טלית, לולב שופר, וכו'. נשים לא צריכות, הן משוחררות מהתלות הזו בחפצים.

"אז מה באה האשה ואומרת? "ה ממש לא בסדר, גם אני רוצה נכות, למה רק אתה רוצה חפצים, גם אני רוצה חפצים. תגידי תודה שאת לא מחוברת לאינפוזיה! אבל לא. האשה אומרת: זה לא פייר. אני גם רוצה משקלים תפסיקי! את עושה נזק לבעל שלך ולעולם הגברי. גבר אם אין סביבו תשעה אנשים הוא לא מרוכז בתפילה, זה בדוק. גבר לבד לא יכול להתרכז. גבר אם אין לו ארון קודש מולו, התפילה שלו לא בסדר.

"אז מה ההגיון לקנא בנכות, זה אופי אחר, זה צרכים אחרים. אתם לא מבינים שיש פה איזונים?. אם עזרת נשים היא חיקוי של עזרת גברים אז לא עשינו כלום. וגם רגשי הנחיתות מוטעים. נשים, תפתחו עולם שלכם, אחר. 

כבר למדנו: "אל תרבה שיחה עם האשה", תבינו, זה מצוין לדבר עם אשתך, אבל תשים לב שהשיחה לא תהפוך להיות נשית, כי אז אשתך תהיה עצובה ובודדה היא תהיה לבד, כי אין לה גבר.

***

הנה תקציר השיעור שנקרא "לימוד תורה לנשים", ושוב, בהתאמות המתבקשות. לשיעור הזה ניתן להאזין מטה:

..."... אין לנו ציפייה מאשה ללמוד גמרא, וזה גם לא פייר להפעיל עליה לחץ חברתי שכאילו היא חייבת. זה כמו לצפות מנשים שיהיו לוחמות...זה כמו שאני אבוא לבית מדרש ואשדר לכם שיש לי ציפייה שתפעלו בניגוד לאופי הגברי שלכם ושכל יום במשך ארבע שעות ננתח שיריים, זה לא נכון, זו לא צפייה נכונה. 

"....הגמרא נכתבה בסגנון מאוד גברי, כי יש המון מלחמה- מקשים קושיות, מתרצים, קורים המון דברים, אין זמן לנשום ,אין משהו רגוע, פנימי ,רעיוני, ורגשי. הכל מאוד פלפולי, וגם עוסקים בדברים שהם לא יישימים, אז זה פחות מתאים לנטייה הנשית. אשה שואלת: "טוב, מה אני עושה עם זה?

"....אצל גברים הציפייה הוא ללמוד הרבה ובשקידה, אצל נשים העומס הלימודי הוא לא ציפייה נכונה, הן צריכות ללמוד מוסר אמונה תנ"ך...לנשים אין יכולת התמדה, וגם אם הן נמצאות בשיעור, זה לא אומר שהן לומדות, הן מדברות הרבה...לנשים יש יתרונות על גברים למשל - הן נאמנות, לוקחות ללב וגם מבינות מה הנקודה, אבל אני מדבר על היכולות הנפשיות לא האינטלקטואליות".

***

הדברים של קשתיאל ברורים, ראש הישיבה מתנגד נחרצות לכל שינוי בתפקידה המסורתי של האשה, הן בחוויה הדתית ובהווי בית הכנסת, והן בחברה האזרחית והצבאית.

עם זאת נדמה שראוי להתעכב על שיטת החינוך בה בחר ראש הישיבה להפנים את מסריו. חינוך לפיו עמדתו היא היא עמדת התורה ומי שכופר בה כופר בעיקר, משל אין זרמים אחרים בציונות הדתית בפרט, וביהדות בכלל. חינוך לפיו תלמיד הכופר בדבריו, גורם נזק נפשי ופיזי לעצמו ולמשפחתו, ופוגע בביטחון המדינה. מותר לתהות איך, אם בכלל, מתמודד נער מתבגר עם טיעונים שמגייסים את אמונתו התמימה באל, את החרדה הטבעית לבריאות נפשית ופיזית, ואת מחוייבותו לבטחון המדינה.

והדיון אינו בהכרח תיאורטי. שהרי מחר יעמוד התלמיד של היום בפני החלטה ביחס לחיילת שתחת פיקודו, מה אז? אבל בסוף נדמה שאת התשובות צריך לתת שר החינוך נפתלי בנט, שמתקצב את שיטת החינוך הזו במיליונים כל שנה.

0:00
0:00
יאיר נהוראי

יאיר נהוראי | |בממלכתיות

בממלכתיות - תפישת העולם מבית מדרשו של הרב קוק, לפיה יש לנקוט ביחס של כבוד רב כלפי המדינה כחלק מתפיסתה כ"ראשית צמיחת גאולתנו". 

עו"ד יאיר נהוראי הוא מנהל המחלקה המשפטית של "רבנים למען זכויות אדם", בעל משרד פרטי המתמחה בפלילים ובעתירות מנהליות לבג"ץ.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ