מפקד שלא מכריח לקיים מצוות עובר עבירה - זה מה שלומדים חניכי מכינת עלי - בממלכתיות - הארץ

מפקד שלא מכריח לקיים מצוות עובר עבירה - זה מה שלומדים חניכי מכינת עלי

".זה נובע מאהבת ישראל שלנו, אהבה זה דבר אקטיבי, בשבילו אנחנו כופים הלכות, זה בשביל שאנחנו אוהבים אותו.. הכל מתוך אהבה... המון המון אהבה וערבות הדדית"

יאיר נהוראי
יאיר נהוראי
הרב אליעזר קשתיאל
יאיר נהוראי
יאיר נהוראי

חקיקה דתית, חובה או רשות? לדיון הלכתי זה נדרש הרב אליעזר קשתיאל בשיעור "לפני עיוור לא תתן מכשול" שנתן לחניכיו במכינת "עלי".

קשתיאל, לצד היותו מרבניה הבולטים של המשיחיות, הוא ראש הישיבה לבוגרים במכינת עלי, ולפיכך סמכות הלכתית.

הנה פסק ההלכה שלו, וכבר ייאמר הטקסט נערך כדי לאפשר קריאה בהירה, השיעור בשלמותו מופיע באתר מכינת בני דוד "עלי".

ניתן לצפות בשיעור במלואו באתר מכינת בני דוד "עלי"

***

"הפסוק "לפני עיוור לא תתן מכשול", מלמד שיש לנו מקור לחיוב להפעיל סמכות, פקודות או חקיקה כדי למנוע מיהודים לעבור עבירות. ואם לא מנענו, אז בעצמינו עברנו עבירה.. חקיקה דתית היא לא רק רשות, היא חובה הלכתית.. כל בעל סמכות מחוייב להפעיל את הסמכות כדי למנוע מאנשים לעבור על איסור. .."..חשוב לקדם תורה ומצוות בעם ישראל. כי הם חיינו, זה העתיד שלנו..".. 

..".. לא הפעלתי סמכות, עברתי בעצמי על איסור. אני מחוייב לעשות כל שביכולתי למנוע מיהודים לעבור איסורים. בכוונה להקשות עליהם את החיים: פקודות חוקים הוראות כל מיני דברים, כדי שלא יעברו עבירות...

..".זה נובע מאהבת ישראל שלנו, להציל יהודי מלעבור על איסור... אקטיביות של אהבה. אהבה זה דבר אקטיבי.... עזור, תן יד, תושיע, אל תעמוד מנגד. למה? כי יש לנו אחריות אחד על השני... ישראל ערבים זה לזה....

"אנחנו צריכים לעשות מהפכה בראש, להבין שאנחנו לא דואגים לעצמינו. לפעמים זה נתפס שאנחנו דואגים לעצמינו: שלנו תהיה אוירת שבת, שלנו יהיה אוכל כשר, אבל המהפכה בראש זה להבין שאנחנו בכלל דואגים לזולת, בשבילו אנחנו כופים הלכות, זה בשביל שאנחנו אוהבים אותו. הוא לא עושה לי טובה, אני עושה לו טובה.

..."... ככה מצילים יהודים מעבירות. על ידי חקיקה וחוקי עזר עירונים ופקודות הוראות, והפעלת סמכות... לפעמים בן אדם לא מקשיב לך, זה לא מעניין אותו, אז אתה חייב למצוא דרכים עוקפות נוספות, מתוחכמות, כדי למנוע ממנו לעבור על איסורים... אז נכון, קצת אנשים לא יהיו מבסוטים אבל זה ימנע מהם לעבור עבירות. אנשים גם לא מבסוטים מחוקי תעבורה..."..

..".. ואם זה גורם לשנאה? זה שיקול, אבל גם כן, יש שנאה ויש "לא נעים", מתעצבנים קצת וזהו. מפקד נותן הרבה פקודות לא כולם אוהבים את הפקודות שלו, אז הוא נותן עוד אחת... אני לא מספר להם שזה אסור לפי התורה, אני רק גורם שהם לא יעשו. אני נועל את השער של הבסיס, אף אחד לא יכול להכנס או לצאת וככה מנעתי חילולי שבת

.."...מי שיש לו אהבת ישראל חייב להציל יהודי מאיסורים, להושיע אותו מדין גיהנום, זה חיוב בסיסי של אהבת ישראל. יהודי שעובר עבירה אין לו יותר סיעתה דישמיה, זה מקלקל לו את הנפש... העבירה מזיקה. אוכל לא כשר מזיק, חילול שבת מזיק. אפילו מומר אתה חייב להתרות בו.

האם צריך לחפש להפעיל סמכות?

.."...צריך יוזמה. כל אחד נתקל במקומות שיש את הקטע העדין של לקחת יוזמה. חובה עלינו מאהבת ישראל למנוע איסור מאנשים, בכל דרך שאנחנו יכולים.. בדרכים נעימות...".. 

כך למשל חבר כנסת חייב לקדם חקיקה שתמנע מאנשים לעשות עבירות.

כך למשל, אני מחוייב למנוע אכילת חמץ גם מיהודים שממש לא אכפת להם, ואם לא מנעתי אז עברתי עבירה.

כך למשל אם יש באפשרותי, אני מחוייב להתנות מתן הכשר לעסק בתנאי לא יעבוד בשבת, אפילו שלבעלי העסק ממש לא אכפת לחלל שבת, ולמה? כי אני מציל אותם.

כך למשל מפקד פלוגה יכול לתת כל מיני פקודות, אז הוא יכול לתת עוד פקודה ולמנוע מחמישים חיילים לעבור על איסור, ואם הוא לא נותן את הפקודה הוא עובר עבירה.

כך למשל אם אני יכול לגרום לכך שחיילים לא יחללו שבת, יאכלו חמץ או אוכל שאינו כשר, אני מחוייב לעשות זאת. ואם יכולתי ולא אכפתי את הפקודה הכשלתי אנשים.

כך למשל כשחבר כנסת או איש ציבור יכול על ידי תקנות, חקיקה כללים או כל דבר אחר למנוע מיהודים לעבור על איסורים, מוטלת עליו החובה לעשות זאת.

כך למשל כאשר אתה מנהל תרגיל ויש לך יכולת השפעה לגרום לכך שלא יהיה חילול שבת או כשרות, חובתך לעשות זאת.

כך למשל אם אתה מפקד על אוטובוס של חיילים, ואתה יכול להחליט "בוא ניסע עוד עשר דקות, למסעדה כשרה", הצלת חמישים חיילים. אתה יודע איזה השפעה עצומה זאת? זה הנפש שלהם, הנשמה שלהם.

כמובן הכל מתוך אהבה. חשוב להדגיש, המון המון אהבה וערבות הדדית"..

***

קשתיאל מלמד את חניכיו בני ה-17 וקצת, שכדרך חיים עליהם לכפות על הזולת את אמונתם, רצונם, מחשבתם, ואורח חייהם. 'זאת אהבה', הוא מסביר, ועל הדרך מעביר להם שיעור בעברית משיחית. ראש המכינה מרוקן את המושג 'אהבה' מהתכנים המוסכמים, ויוצק לתוכה משמעויות מנוגדות. אהבה הוא קובע, היא הבסיס המוסרי לשלול מהזולת את החופש להיות שונה. בעברית זה אומר, ש'אהבה משיחית' משמעותה זלזול בשונותו של האחר, באמונותיו בתפיסת עולמו, בבחירותיו במעשיו ובאורח חייו. בעברית זה אומר ש'אהבה משיחית', משמעותה יהירות, שחצנות ופטרונות.

אמור מעתה: כשרבני המשיחיות מדברים 'אהבת ישראל', בעברית הם אומרים כפייה דתית.

נדמה שהשיעור מעלה תהיות רבות בתחום המוסרי והערכי כמו גם המערכתי חינוכי. אבל בסוף כך נדמה, את השאלה האם מותר לקשתיאל, ולרבני המשיחיות, להפנים ערכים שמנוגדים לערכי צה"ל ולערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אצל תלמידיהם במסגרת הכנתם לצבא, צריך להפנות לפטרון המכינה, שר החינוך נפתלי בנט, שמשרדו מתקצב אותה בלפחות עשרה מיליון שקל בשנה, ושאף העניק את פרס ישראל לראש המכינה הרב אלי סדן, ובכך חיבק אותה חיבוק ממסדי ערכי.

יאיר נהוראי
יאיר נהוראי |בממלכתיות

בממלכתיות - תפישת העולם מבית מדרשו של הרב קוק, לפיה יש לנקוט ביחס של כבוד רב כלפי המדינה כחלק מתפיסתה כ"ראשית צמיחת גאולתנו". 

עו"ד יאיר נהוראי, המנהל המשפטי של רבנים למען זכויות אדם, בעל משרד פרטי המתמחה בפלילים, ובעתירות מנהליות - בג"ץ.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ