יאיר נהוראי
יאיר נהוראי
הרב קלנר. "קמעות וסגולות וברכות זה לא היהדות"
הרב קלנר. "קמעות וסגולות וברכות זה לא היהדות"קרדיט: צילום מסך
יאיר נהוראי
יאיר נהוראי

בשונה ממלחמת החורמה שמנהלת היהדות המשיחית נגד הזרמים הפלורליסטים ביהדות (חלקים בציונות דתית הליברלית, הרפורמית, הקונסרבטיבית, המתחדשת והחילונית), המסכנים לתפישתה את עצם קיומו של העם היהודי ואת בטחונה של המדינה, הדברים שיובאו בפוסט זה ייחודיים. זאת, מכיוון שאפשר שהם מספקים הצצה נדירה ליחס של גורמים מרכזיים ביהדות המשיחית לזרם המיסטי של יהדות המזרח.

בעוד שהביקורת כלפי הזרמים האחרים נאמרת בראש חוצות, לפיה הם נושאים איתם את "ארס הנחש הנוצרי" בכך שהם מוותרים על קיום דקדקני של המצוות לטובת ערכי "מוסר הנביאים", הרי שהביקורת, ככל שהיא קיימת, כלפי הזרם המיסטי ביהדות המזרח, נאמרת בחדרי חדרים. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כשמדובר בביטויים קשים כמו: "נחשלות איסלאמית שחדרה לתוך המציאות היהדותית", "סטייה", "נחשלות אומללה של חברה פרימיטיבית שהולכת ומשתלטת וצובעת לנו את היהדות".

בעיני, הפער הזה נובע מסיבות מהותיות ופרוזאיות: מבחינה מהותית, היהדות המשיחית שואפת להקים מדינת הלכה, ולכן עיקר המאבק שלה מופנה נגד זרמים שאימצו ערכים ליברלים כחלק מ"עבודת השם". אלה מהווים מכשול בלתי עביר בדרך להגשמת החזון. יהדות המזרח אינה נתפשת כאיום שכזה משום שהיהדות המשיחית מוצאת מכנה משותף עמה בשאיפה לשמור על "המסורת". מסיבה זו, לתפישתי לפחות, היהדות המשיחית רואה בש"ס "שותפה טבעית", על אחת כמה וכמה לאור עמדותיה הימניות המובהקות. איתה, ניתן יהיה "להתחיל יחד" את המהפכה שתכפה את ההלכה על המרחב הציבורי. ברמה הפרוזאית, ייתכן כי היהדות המשיחית מבינה שריב פומבי, מעליב, מתריס ופוגעני עם יהדות המזרח לא יתרום דבר להגשמת חזונה.

על הרקע הזה ניגש לדברים שאמר הרב יוסף קלנר, המלמד במכינה הקדם צבאית "בני דוד" בעלי ונחשב לאחת הדמויות המרכזיות ביהדות המשיחית. קלנר נחשב בקיא בכתבי הרב קוק ובנו, וגם חיבר את "מילון הראי"ה". נכון בעיני להתייחס ברצינות לדברים המובאים כאן מפיו, ולבחון אותם כחלק מתפישת עולם כוללת ולא לפתור אותם בהינף יד. דברי קלנר מופיעים בשיעור "המקום לפלורליזם - מהות תפקיד הרבנים" שבו ניתן לצפות באתר המכינה. בעיני חשוב לראות את השיעור כולו, אך בשל קוצר היריעה אביא כאן קטעים נבחרים. 

ושתי הערות לפני הקטעים: מכינת עלי מקבלת מדי שנה כעשרה מיליון שקל מכספי משרד החינוך במטרה לחנך להזדהות עם ערכיה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית כמשמעה במגילת העצמאות ובחוקי היסוד, ואחד מביטוייה הוא כיבוד הפלורליזם הדתי, בחברה הישראלית. מכינת עלי והרב אלי סדן העומד בראשה מנהלים נגדי בימים אלה שתי תביעות השתקה ("דיבה" ו"זכויות יוצרים") בסכום כולל של 1.7 מיליון שקל. מטרתם היא למנוע ממני להפיץ את תורתם. בעקבות כך פתחתי בגיוס המונים באמצעות דף הפייסבוק של הבלוג להתמודדות עם תביעות אלה וכדי להרחיב את המאבק ביהדות המשיחית.

1.

קלנר: "...קמעות וסגולות וברכות זה לא היהדות. יהדות קודם כל זה שכל. אין לך שכל - אתה משוחרר. אדם מישראל, מה שנקרא 'תלמיד חכם', אבל אם הוא טמבל וכל מה שהוא יודע זה להגיד מלים קדושות, אז זה לא חכם. ומתי שעושים מכל היהדות את כל האטמוספוריה הזאת, זה נחשלות איסלאמית שחדרה לתוך המציאות היהדותית, זה הכל מאגיות, שדים ורוחות. מי שבקיא בעולם האיסאלמי, יודע שזה... וכך הדברים מתנהלים, אין שם שכל, אין שם כלום, יש שם את אללה הוא אכבר, וכתוצאה מזה הכל יכול להיות, זהו הכל טוב, עכשיו במקום לאללה - לך לבאבה והוא יגיד 'לך תעשה כך, תעשה כך, ברכה כך, ברכה כך ואתה מסודר'. נחשלות אומללה של חברה פרימטיבית והיא הולכת ומשתלטת וצובעת לנו את היהדות".

"(פונה לתלמיד) אחר כך אני אומר כאן משפטים ואתה מתקומם כנגד מה שאני אומר. אני אמרתי את הדברים האלה וזה מקומם אותך ומבהיל אותך, אבל קמעות? זה קמעות שלנו. מה יהיה? איפה יש קמעות בתורה? מהמזוזה עושים היום קמע, המזוזה זה כמעט כמו חמסה, אתה מבין?... לא יודעים שזה נצרות. לקוח ישר מהברית החדשה. זה בסדר, זה סגולה".

2.

קלנר: "...איך שמבינים אנשים את נושא הקמעות והברכות והסגולות והחכמים - אין לזה מקום בכלל, בכלל. זה פשוט טמטום. (פונה לתלמיד) כמו שאתה אומר 'תראה אני יוצא כנגד הנצרות, לפי ההתנגדות שלך אין לזה מקום בכלל. בסך הכל יש שם דברים טובים, יש שם חסד, יש שם הצלת השכבות הפרמטיביות של העולם מהתקופה הפאגנית שלהם, יש להם בקשת אלוהים'. אני יכול לעשות עכשיו רשימה אינסופית של הדברים הטובים שיש בנצרות, אז למה אתה חושב שאין לזה מקום בכלל?' כי זה מעוות, זה יצא מהמסגרת שלו, זה נתפש על ידי אנשים לא נכונים במידה לא נכונה, במסגרת לא נכונה, בתבלוללת של המון דברים מופרעים מעין כמותם, אין לזה מקום בכלל".

"אותו דבר ביחס לכל היהדות, שאתה קורא לה 'יהדות', או הקמעות או הסגולות והקדושות והבאבות והנסים והנפלאות - אין לזה מקום בכלל, בכלל. הדברים הנכונים, אם תלמד אותם, תבין שהם שונים לחלוטין, הם מובנים אחרת, הם בגישה אחרת, בקונטקס אחר... ואנשים כאלה כמו שהם מתעסקים - אין לזה מקום בכלל.... אם ככה הם מתנהגים בעיני הם לא רבנים גדולים, זה בעיני הם לא רבנים גדולים".

3.

קלנר: "יש מן חברה כזאת שהיא נכנסת לבועה כזאת שכל כולה זה הזייה ותלותיות כזאת, כי היא מאפסנת את השכל שלה ואת המוסר שלה במסגרת הסגולות והתיקונים והנשמות והרבנים והברכות והזה והזה, אבל בסך הכל מה יוצא מזה? חברה מובסת, מבחינה שכלית ומוסרית. שני הדברים האלה פשוט לא משתמשים בהם. אתה לא משתמש בכוחות האלה אז הם מתנוונים והולכים. אז זה דבר שהוא כל דבר חוץ מאשר היהדות. זה דבר לא מוסרי וכל אדם רציני ואדם גדול אפילו לא אדם גדול - אדם שפוי, אדם אכפתי מהחברה, צריך להתקומם כנגד זה.

4.

קלנר: "... יש פה גן עדן של שוטים כי חושבים שהכל בסדר, כתוצאה מהניוון הזה אז הגיע המצב שכל עם ישראל הוא מחוץ לתורה. ועכשיו אנחנו במשבר נוסף כי כל היהדות, כל היהודים הפכו להיות לחילונים וכופרים ושונאי תורה וכו', וחיו את המאה השנים האחרונות בחילוניות בהמית מטורפת וחייתית, עד שעכשיו מרוב טירוף אז הם כבר מוכנים לחזור לכל דבר ולכל באבה..." 

"העיקר חוזרים בתשובה, תעשה כמה תיקונים - הכל יהיה לך טוב. מזה אתה מקבל אישורים על דרכך? מזה שמחים? זה אסון עוד יותר גדול. זה מטורפים ואלה משוגעים וכולם חוגגים יחד ותחת הכותרת של 'יהדות'. אחר כך, מאידך, באים כל העשבים השוטים שקופצים לכל הכוונים כולם, יהדות מתקדמת יהדות, צהרית, יהדות פלורליסטית, יהדות ניאו-אורתודוכסית, כי? סך הכל כולם משוגעים. 'אז אני רוצה, למה שתרד עלי? זכותי. קצת סבלנות אז הכל יהיה בסדר'. זה הופך להיות פה מאורת פריצים ומדור גיהנום... הכל פה בשיגעון, זה מתחיל מהקלקול של התורה, משם זה מתחיל".

יאיר נהוראי

יאיר נהוראי | |בממלכתיות

בממלכתיות - תפישת העולם מבית מדרשו של הרב קוק, לפיה יש לנקוט ביחס של כבוד רב כלפי המדינה כחלק מתפיסתה כ"ראשית צמיחת גאולתנו". 

עו"ד יאיר נהוראי הוא מנהל המחלקה המשפטית של "רבנים למען זכויות אדם", בעל משרד פרטי המתמחה בפלילים ובעתירות מנהליות לבג"ץ.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ