"חי - חילונים ירוקים" - סיעה גזענית בתחפושת ליברלית

הסיעה בראשותם של ראובן לדיאנסקי ואברהם פורז מתארת חרדים במונחים הלקוחים מבריאות הנפש, מתייחסת אליהם כצוררים ותליינים ברעל תעמולתי המזכיר את זה של "שינוי"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
לדיאנסקי ופורז בכרזה של "חי - חילונים ירוקים"

חרף הצהרותיה על ליברליזם וסובלנות נוהגת סיעת "חי - חילונים ירוקים" למועצת העיר תל אביב בסגירות תרבותית חשוכה. היא לא מציעה לתושבי העיר, באשר הם, להצביע לה על בסיס הסתייגותם מכפייה דתית, אלא פונה אליהם בהתאם לפרמטר אחר בתכלית - היותם חילונים ולא דתיים. שמה של הסיעה מורה לך מפורשות: גם אם הנך ירא שמיים הדוגל באורח חיים דתי מבלי לכפות דבר על איש - אין לך מקום אצלנו.

בהמשך מתגבשים הסגירות והבידול לכדי בוז. כאשר ראש הסיעה, עו"ד ראובן לדיאנסקי, מבטיח להיאבק כדי שהעיר "תמשיך להיות שפויה וחילונית", ניכר שהמאבק לדידו אינו פוליטי אלא שייך לתחום בריאות הנפש. לדיאנסקי ושותפו, אברהם פורז, הם אנשים "שפויים" בעוד שהדתיים פסיכוטים מטבעם ולא חלילה ציבור שיש מולו מחלוקות קשות.

קריאה של חי לפתוח עסקים בתשעה באב

לבסוף עולה הגזענות. באתר הסיעה מצוטט מאמר של נחמיה שטרסלר הנפתח במלים: "בשבט זולו רעש מהומה, תייר לבן אחד סיפר להם שיש בבני ברק שבט מתחרה", ואני עוצר נשימתי כדי לעכל את הכתוב. אני בוטח בשפיותם של לדיאנסקי ופורז, ומכאן שהם נושאים באחריות למלים. פתאום לא אכפת לי ממאבקם בהדתה ואף לא ממאבקם למען בעלי חיים. מה זה שווה אם זו הדרך? כמה מהר תנועות הרואות בחילוניות ערך פוליטי, משחזרות את השיח הגזעני הישן של מפלגת "שינוי".

אבל הגזענות של "חי - חילונים ירוקים" נוסקת לגבהים חדשים במשחק רשת סאטירי שיצרה והפיצה הסיעה, בשם: "החילוני האחרון". לא ניתן לקרוא זאת ללא הד לספרו הנודע של יורם קניוק "היהודי האחרון", ומבלי להיווכח שבעיני רוחה מנהלת הסיעה קרב מול צוררים (לכן גם בחרה בשם "חי", אשר מלבד ראשי התיבות מבטא את גורליות המאבק). אם עסקינן בשורד אחרון, מאליו מובן שהדתיים מפונטזים כתליינים המדללים את אוכלוסיית העיר, ומולם נאבקים לא על מרחב מחולן אלא על החיים עצמם.

דף סיום משחק הרשת שהפיצה חי

הצופה במשחק מוזמן לירות חצים למטרה וכך להגדיל את כוח הסיעה. הרטוריקה לקוחה מתחום הלוחמה: "הנשק - מצביעים לרשימת חי. המטרה - תל אביב חילונית, פתוחה, שלנו". המשחק, כצפוי, לא פונה לכל אדם המתנגד לכפייה דתית אלא לחילונים בלבד, מתוקף חילוניותם: "כל חילוני וחילוני חייב לשחק לפחות פעם אחת לפני הבחירות".

פורז, שהצטרף לסיעה באוגוסט האחרון, היה אמון בעברו על הנהגת "שינוי", אחת המפלגות הגזעניות שידעה ישראל. היא זכורה ברעל ששפכה על חרדים ובפסילת סרטון התעמולה שלה על ידי בג"ץ, עליו כתב השופט ברק: "יש בו דמיון מעורר חלחלה לתעמולה אנטישמית, ההופך את היהודי החרדי ליצור חסר פנים, ל'לא אדם' הזוחל על הרצפה ונצמד כעלוקה לחילוני. סופו של חרדי זה שהוא מתאדה ונעלם בעשן".

נוכח רוח הסיעה והכרזתה על שפיותה מול כוחות הרוע, שבה ועלתה בראשי דמותו של סבי ז"ל, חובש כיפה, תושב תל אביב, שתמיד נקט חשיבה הגיונית קרה כקרח, לצד אהבת הבריות שלהטה בתוכו. ותמיד חשבתי שהיה בריא בנפשו. על מצבתו כתבנו: "הצנוע והישר באדם".

יקי שגיא

יקי שגיא | דיני נפשות

פסיכולוג קליני, יליד תל-אביב, מתגורר ביפו עם אשתי ובני. כותב על סוגיות פוליטיות, תרבותיות ופסיכולוגיות ועל נקודות ההשקה שלהן בחיינו. מבקש לעצמי קריאה ביקורתית של התקופה; של מערכות, של אנשים ושל טקסטים, של פעולות והשפעותיהן, של מה שסמלי ומה שממשי. ואולי לפעמים להצליח ולהצביע גם על חסד.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ