חרדי אחד יותר מדי עבור אריאנה מלמד - דיני נפשות - הארץ

חרדי אחד יותר מדי עבור אריאנה מלמד

מופעו של מלך זילברשלג בסרטוני "כאן" מקודד על ידי מבקרת התרבות כמעשה רמייה. לשיטתה, הסובייקט החרדי לא רשאי לפנות לקהלים אחרים, וחמור מכך - להטעין חילונים ביצר מיני

יקי שגיא
יקי שגיא
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מלך זילברשלג
יקי שגיא
יקי שגיא

כשראיתיו לראשונה על המסך, תהיתי אם ייתכן שזהו הסובייקט החרדי הראשון שראיתי מימי בחוג הבידור הישראלי. בטבעיות נהג שם צעיר בשם מלך זילברשלג, כוכב אחד לבד, שהעז לפרוץ את שערי ההון הסימבולי של הניו מדיה. הדרך בטח לא היתה לו קלה ולמרות זאת - הנה הוא מככב בסרטוני "כאן", מספר על חייו, מגשר על תהומות, מפריך בּוּרוּת, שטריימל לראשו, ציצית בין בגדיו. ושמחתי.

אבל זילברשלג לא ידע לעצור. אמנם היה כנראה החרדי היחיד בביזנס, אך דומה שהיה חרדי אחד יותר מדי עבור אריאנה מלמד. כשלבסוף ההין והשתתף בקמפיין הדיוטי פרי של חברת "אופיס דיפו", נזדעקה מבקרת התרבות נגד יומרתו לאתגר את הגדר שנקבעה לו. "הדובר המקסים של אלוהים", כינתה אותו בבוז, "עלם תכול עיניים עם פאות שהוא מקפיד לסלסל בחיוך וחולצה לבנה. יחד עם אלוהיו, עוד יצליח זילברשלג למכור לכם משהו, לא חשוב מה...". 

מלמד כנראה לא שמעה עד היום על שניים-שלושה חילונים שניסו "למכור משהו, לא חשוב מה", ולכן קבלה נגד הפרזנטור החרדי שהרביץ כאן קונספט חדש, שנכנהו מעתה "תרבות הצריכה". לא לחינם היא מציינת שזילברשלג "מקפיד" לסלסל את פאותיו - ללמדנו שזו אינה פעולה הטבעית לו אלא כזו שנועדה לכזב ולהקסים. חיוכו ואפילו לובן חולצתו מיוחסים אצלה לתרמית שתכליתה לעודד קנייה, וזאת - מה אגיד לכם - הפעם הראשונה שעולם הפרסום משתמש כך ביופיים ויפי מחלצותיהם של אנשיו.

כל מופעו של הצעיר החרדי מקודד בטקסט של מלמד כמעשה רמייה. במיוחד הדגישה שהקמפיין פונה לחילונים בלבד ("ספק גדול אם חרדים ינהרו לחנות בנתב"ג וייצאו ממנה עם סמארטפונים ממותגים"), כאילו שבכך הופכת הופעתו של זילברשלג לפסולה מוסרית. דומה שבתפישתה, הסובייקט החרדי לא רשאי לפנות לקהלים אחרים, להתגשם בצורות שונות ומגוונות של יחס אל האחר ושל כינון עצמו, מתוך שלל חירויות ואופני ביטוי. חופש כזה שמור בעיקר לסובייקטים חילוניים, למשל כמו אריאנה מלמד. אלו נהנים מאשראי להתחדש ולהשתנות בשדה החברתי, המקצועי, האישיותי, באופן הנשלל מהחרדי מתוקף חרדיותו.

אבל האישום המרכזי על פי מלמד הוא ניצול העולם החרדי כדי לעורר בצופה החילוני יצר מיני, ולהמירו ביצר קנייה. בפרסומת תוהה זילברשלג איך שומרים נגיעה ואז מגלה שניתן לגעת במכשירים בחנות. בסך הכל הומור עצמי בטעם טוב, אבל מלמד מסיקה מכך שזילברשלג "מדבר לחילונים בלבד, אלה שמסוקרנים, נבוכים ומוקסמים מההתנזרות הקיצונית ממגע שחרדים כופים על עצמם". מדהים. לראשונה בהיסטוריה מזהירה מבקרת תרבות מפני כוחם של חרדים להטעין חילונים בדחף מיני, להטריף את חושיהם עם עולם הדת הסגור שלהם, ואז להמיר את היצר בצרכנות. איזה מעוף פילוסופי נגייס כדי לבקר נוכחות של חרדי על המרקע. ובכן, חילונים תמימים, הישמרו לנפשותיכם מחובשי כיפה בפרסומות.

האמת היא שמלמד רואה את זילברשלג וצועקת געוואלד. המהפך הושלם: רגש החשדנות שחילונים מעוררים לא פעם בעולם החרדי, מוכיח שבכוחו לנוע בכיוון ההפוך. הכל תלוי בסגירותך התודעתית. שיאה של ההפחדה מגיע באזהרה ששולחת מלמד לחילונים מפני כוחו של זילברשלג למכור להם מוצרים, "ועל הדרך לגרום לכם לחשוב שאתם חיים טוב יותר בעולם הנאור והחופשי שממנו הוא שומר מרחק מדוד, מתעתע ומתגמל".

עד כדי כך הוא מסוכן בעיניה. כל עוד לא ימיר את חרדיותו לטובת ערכים חדשים, יואשם על ידה כמי ששייך לעולם זר שעה שמתענג על עולמה התמים, הטוב, "המתגמל" אותו. איזה חרדי נכלולי. הסר את הכיפה, זילברשלג. גזור את הפאות. נקבל אותך רק כשמרחקך מעולמנו לא יהא "מתעתע". אבל רגע אחד ברצינות - אל תקשיב לכל זה, מלך. הוסף לפרוץ גבולות כאילו שפתיחוּת תרבותית מחכה לך במחוזותינו בשפע.

יקי שגיא
יקי שגיא |דיני נפשות

פסיכולוג קליני, יליד העיר תל-אביב, מתגורר ביפו עם אשתי, קארין.

כותב על תחום הנפש ועל המעמד שהפסיכולוגיה צברה בישראל ובמערב בכלל, בניסיון לנסח גבול בין שיח הטיפול הנפשי, לבין סוגיות של מוסר, ערכים ועמדות פוליטיות, שאינן שייכות ל"לא מודע".

אתייחס לסוגיות פוליטיות ובראשן למציאות הכיבוש, הדיכוי והאלימות שמקיימת ישראל, כמו גם לאופי השיח שמתקיים בארץ בין ימין לשמאל, ולקשיי השמאל בהווה לשאת את קולו מבלי לסרס עצמו מבעוד מועד בחשש והתנצלות.

אגע בנושא האחד הבוער בנפשי - אסונם של בעלי החיים, צער הנפש ועינויי הגוף וההשמדה השיטתית שאין שני לה, אסון שאינו נותן לי מנוח, שעוברות החיות למען הנאות החך של האדם. אין דיכוי כמו דיכוי החיה.    

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ