שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

Shalosh היא רוקנרול במנטליות וג׳ז במהות

אחרי שני אלבומים עצמאיים, חתם הרכבם של שלושת חברי הילדות מירושלים בלייבל מהשורה הראשונה וכעת הוא מגיע לישראל עם אלבומו השלישי. טריו שמרגיש כמו הרכב עם המון נגנים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חברי "Shalosh". הקטעים נולדו והתגבשו בדרכים מהופעה להופעה. כל שנותר הוא להקליט
חברי "Shalosh". הקטעים נולדו והתגבשו בדרכים מהופעה להופעה. כל שנותר הוא להקליטקרדיט: זוהר רון
יותם זיו
יותם זיו

לא מעט להקות ישראליות החלו את דרכן בתיכון, הרבה פחות שרדו יותר מכמה שנים ובודדות המשיכו וזכו להצלחה בינלאומית. להקת "Shalosh" הנמצאת בימים אלה בעיצומו של סיבוב הופעות עולמי לרגל אלבומה השלישי Onwards and Upwards, היא אחת מהן.

על פניו מדובר בטריו ג'ז קלאסי, אך ייחודה הגדול של Shalosh בכך שנדמה כי את המוזיקה שהיא יוצרת מנפק מספר רב יותר של נגנים. Shalosh נולדה לפני יותר מעשר שנים, בכיתה שבה למדו גדי שטרן ומתן אסייג, בבית הספר לאמנויות בירושלים. הם היו אז בני 15. שטרן ניגן פסנתר, אסייג בתופים ואליהם הצטרף דוד מיכאלי בקונטרבאס. "ג'ז, רוק, קלאסי, הן כולן מלים שמנסות לתאר סאונד", אומר מיכאלי, "אנחנו מנסים להתעלם משמות תואר לז׳אנרים כשאנחנו יוצרים ומנסים להגיע ישר אל מוזיקה. למוזיקה לא אכפת איך היא נקראת, היא פשוט מוזיקה".

ובכל זאת, ההצלחה של Shalosh קשורה גם לתאוצה שממנה נהנים בעשור האחרון הרכבים שאינם מחויבים סגנונית. מי שסימן את הכיוון הוא הטריו האמריקאי "באד פלוס" שהחל את דרכו בשנת 2000. גם הוא מורכב מפסנתר, בס ותופים ויוצר מוזיקה מגוונת שאינה רק ג'ז. בבאד פלוס היה אלמנט נוסף חדש ומרענן: זו להקה שפועלת בלי מוביל ובלי סייד-מן, וכפועל יוצא מכך בלי סולואים מתחלפים.

"בשנת 2005, כשהיינו בני 17, התגלגל אלינו האלבום הראשון של באד פלוס והעיף אותנו", מספר אסייג, "הם הראשונים שהכירו לנו את האופציה להיות רוקנרול במנטליות וג׳אז במהות. מאד התחברנו אל ההומור שלהם, בעוד שהמוזיקה עצמה מלאה מורכבות רגשית". אפשר לומר שהמעגל הזה עם באד פלוס נסגר בשבוע שעבר אחרי שמבקר הג'ז של העיתון הבריטי "גרדיאן" השווה את Shalosh ללהקה האמריקאית, כמו גם ל-E.S.T - הרכבו של הפסנתרן השוודי האגדי אסביורן סוונסון.

למה "Shalosh"?

שטרן: "בהתחלה זה סתם נשמע לנו טוב. אחר כך הבנו שהרעיון של הלהקה הוא לוותר קצת מעצמנו וליצור משהו שהוא סך של שלוש ישויות. לכן אנחנו 'שלוש' ולא 'שלושה'. Shalosh זה שלוש אבל זה גם 1 ובהרבה דתות 1 זה מספר חזק. במשולש יש יציבות שנובעת מכך ששלוש נקודות מושכות קו אל כיוון מדויק. אני מאמין גדול בכוחות של התת מודע".

"היו כמה לילות של שינה משותפת על הרצפה באיזה חדר"
"היו כמה לילות של שינה משותפת על הרצפה באיזה חדר"

Shalosh מצליחה מאד כיום, אך דרכה אל הנקודה הזו לא היתה קלה. את שני אלבומיה הראשונים הוציאה באופן עצמאי ואת ניהול ההופעות בארץ ובעולם עשו חברי ההרכב בעצמם. "הכל קרה באופן מאד הדרגתי, עם מחשבה וכיוון שלנו מאחורי הקלעים", אומר אסייג, "באלבום הראשון עשינו הכל אינדי לגמרי - העטיפה, ההדפסה, כל פרט הכי קטן הגיע מאיתנו. אחר כך התחלנו לעשות טורים כמו להקת רוקנרול. שבועות על גבי שבועות נסענו בוואן מעיר לעיר, מנגנים בברים בעיירות באמצע שומקום. היו כמה לילות של שינה משותפת על הרצפה באיזה חדר. לאט לאט ההופעות הפכו יותר ויותר גדולות ועם תנאים יותר טובים. במקביל, למדנו על התעשייה ואיך דברים עובדים".

את האלבום השני - Rules of Oppression - כבר הוציאה הלהקה עם חוזה הפצה בינלאומי בשני לייבלים אירופיים. "הבנו שאנחנו צריכים להתחיל בקטן. לא חשבנו אפילו לפנות ללייבל כמו Act, לא היינו מוכנים עדיין", מוסיף אסייג, "לפני שנה הוצאנו אלבום לייב עם לייבל גרמני ואז כבר היה לנו ברור שהלהקה צריכה לעשות צעד נוסף למעלה ולחתום בלייבל גדול. לכן חיכינו בסבלנות עם האלבום הזה. היינו יכולים להקליט אותו כבר לפני יותר משנה וחצי, אבל החלטנו לחכות להצעה טובה שלמרבה המזל הגיעה מ-Act. זה מרגש שלייבל בסדר גודל כזה מאמין במוזיקה שלך".

איך הגעתם אל האלבום החדש? איפה הקלטתם?

מיכאלי: "הקלטנו באולפן מדהים בשם 'נילנטו' שנמצא בלב יער בשוודיה. זו היתה חוויה מדהימה לא רק בגלל האולפן אלא בגלל המסע הרגשי והפיזי שעברנו בשנתיים קודם לכן. היו לנו 150-200 הופעות. רוב המוזיקה נוצרה והתגבשה בדרכים. לנסוע להקליט בלב יער הרגיש כמו סגירת מעגל אחד ופתיחה של מעגל חדש. הסיפור שרצינו לספר כבר היה מוכן. הקלטנו את השירים בזה אחרי זה כפי שהם מופיעים באלבום".

לאלבום הקודם קראו Rules Of Oppression (כללי הדיכוי) ובאלבום החדש ישנו קטע שנקרא After The War 

שטרן: "יש איזושהי מגמה של מוזיקאים לצאת בסדר עם כולם, לא להביע דעה פוליטית, וכשכן מביעים - אז לעשות זאת בצורה שתפנה לכמה כיוונים ולא תציק לאף אחד. זה פחות הווייב שלנו. אנחנו מנסים להיות הכי כנים במוזיקה וחלק מזה קשור גם לפוליטיקה של המקום שבו אנחנו יוצרים. יש שירים על תקווה ואהבה ויש שירים שאומרים 'פאק איט, למה המצב פה כל כך גרוע', 'למה למנהיגים שלנו אין שום אינטרס שיהיה פה יותר טוב' וכדומה. יש שירים על הטמטום והשגעון של המלחמה, על שגעון הגדלות של מנהיגים ועוד. היופי במוזיקה אינסטרומנטלית זה שאפשר להציב דעות חזקות מבלי ליפול לקלישאות של טקסט. הרי המלים רק מנסות לתאר תחושה וצלילים עושים זאת באופן מדויק יותר".

Shalosh תופיע ב-22 ביוני ב"בארבי" תל אביב

יותם זיו
יותם זיו |ג'ז חופשי

הג'ז הגיע לעולם כאמירה פוליטית לא מתריסה נגד הדיכוי וההשתקה. הוא מאופיין בהרבה חופש ועם עקרונות המבוססים, בין היתר, על שיתוף פעולה והקשבה.

כפי שיש מוצרי מזון הקרויים "סופר פוד", ג'ז הוא בעיני "סופר מוזיקה". זהו ז'אנר שכולל את הכל. לא כולם חושבים כמוני ואני מקווה לגרום לאלו שלא חושבים כך, לשנות את דעתם. אוהב מאוד לכתוב על ג'ז ויותר מזה, להקשיב לו ונהנה משניהם כבר הרבה שנים. 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ