יותם זיו
יותם זיו
אאוג'ניו מריה פג'אני. "צריך להגיע עם הרגליים לרצפה, אז התחלתי בגיל עשר"
אאוג'ניו מריה פג'אני. "צריך להגיע עם הרגליים לרצפה, אז התחלתי בגיל עשר"קרדיט: אלבום פרטי
יותם זיו
יותם זיו

בשבוע הבא יפגוש העוגב הוותיק ביותר בישראל, זה שמוצב בכנסייה הפרנציסקנית ביפו (כיכר קדומים) ונבנה ב-1847, בידיו העדינות של אאוג'ניו מריה פג'אני, נגן התזמורת הסימפונית המילאנזית "לה ורדי" ואחד העוגביסטים הטובים בעולם. האירוע המיוחד יתקיים במסגרת פסטיבל "טרה סנקטה - מוזיקה מכנסיות המזרח התיכון והלבנט", שנערך זו השנה השישית במקביל בישראל, ירדן, מצרים, לבנון, יוון, קפריסין ואפילו בסוריה. בישראל יתקיימו קונצרטים בתל אביב, ירושלים, נצרת וחיפה והם יהיו פתוחים חינם לקהל הרחב.

ישראל אינה זרה לפג'אני בן ה-47. הוא משמש גם כמנהלו האמנותי של הפסטיבל העוגב מטעם משמורת ארץ הקודש של הוותיקאן (קסטודיה טרה סנטה). "בכל במקום בישראל יש פיסת היסטוריה שמשתלבת עם ההיסטוריה של העולם. בגלל זה אני אוהב כל כך להיות פה," הוא אומר בראיון מיוחד לקראת הקונצרט. 

איך הגעת אל העוגב?

"הייתי ילד סקרן והתעניינתי בדרכים לייצר את הרעש הכי חזק שאני יכול. זה מה שעניין אותי באותו זמן - דברים גדולים, כבדים, רועשים ועם הרבה כוח. העוגב הכנסייתי בהחלט עמד בדרישות האלה (צוחק). עם העוגב אתה יכול ממש להרגיש איך הפנטזיות שלך הופכות למציאות. זה כבש אותי. עד היום הכלי הזה הוא האהבה הגדולה ביותר שלי אחרי אשתי וילדיי".

הנגינה בעוגב היתה נפוצה בסביבתך כילד?

"העוגב שונה מהפסנתר כי אתה חייב להשתמש גם ברגליים כדי לנגן. בשביל זה אתה חייב להגיע אל הרצפה, אז התחלתי בגיל עשר. זה ממש לא היה נפוץ, אבל אני מניח שזה כמו להתחיל לשחק או להתאמן בענף ספורט כלשהו. אין סיבה מסוימת לעשות זאת, אתה פשוט מרגיש את הרצון, ואם יש לך מספיק מזל לקבל הזדמנות ולהתאמן כמו שצריך מגיל צעיר - אתה תתמיד. המשפחה שלי היתה מעורבת בכנסייה המקומית ושם היתה לי היכולת להתפתח".

פג'אני מצר על כך שאין הרבה ישראלים שמנגנים בעוגב אך יודע מהיכן הדבר נובע. לדבריו, באיטליה ובמקומות נוספים באירופה כלי הנגינה הזה קשור לנצרות, בישראל (כמו גם ברוסיה) מדובר ביותר בתרבות נגינה ולכן הוא נפוץ פחות. "יש קהילות יהודיות באירופה שבהן מנגנים בעוגב בטקסים ואירועים של הקהילה", הוא אומר, "יש כאן כלי מדהים ששונה אמנם מתרבות המוזיקה הרגילה שלכם, אך בהחלט שווה להיחשף אליו. זה כמו לאכול במסעדה את אותה מנה בכל פעם ואז לנסות משהו חדש ולהתמכר אליו. נכון שהעוגב הוא שגריר של התרבות הנוצרית בישראל, אבל הוא גם מייצר שפה אוניברסלית וזה הייחוד שלו".

איזו שפה אוניברסלית?

"בפסטיבל הזה, מלבד המוזיקה עצמה, הייחוד הוא המפגש בתוך כנסייה בין דתות ועולמות. יהודים, נוצרים ומוסלמים בישראל יבואו לשמוע יחד את הנגינה בתוך כנסייה קתולית, וכולם ירגישו נוח ומאוחדים באותם רגעים. זה מרגש".

נגינה בעוגב בכנסייה בנצרת. "יש קהילות יהודיות באירופה שבהן מנגנים בכלי"
נגינה בעוגב בכנסייה בנצרת. "יש קהילות יהודיות באירופה שבהן מנגנים בכלי"צילום: קסטודיה טרה סנטה

פג'אני, המכונה באיטליה "קוסם האלתורים", צפוי להשתתף במהלך הפסטיבל לראשונה בשני מופעים אור-קוליים של אלתורי עוגב על רקע קטעים מסרט האילם "אחינו השמש" על חייו של פרנציסקוס הקדוש.

ג'ז היא מוזיקה מאולתרת, אתה מנגן ג'ז על עוגב?

"בעבר הרחוק מאוד היה טבעי לאלתר עם כל מיני סוגי כלים, במיוחד בחלקי הסולו בקונצרטים, וזה לא הוגדר כג'ז. עם השנים זה השתנה. למעשה, הכלי היחיד שממשיך לאלתר גם במסורות הקלאסיות הוא העוגב. זה מתאים לו מאוד. העוגב פתוח לעולמות ושפות שונות, זו פרקטיקה שונה מג'ז".

איך אתה מתאים את הנגינה שלך לסרט?

"אני מנסה להתאים את המוזיקה לסיטואציה בהקשרים שונים, ללא מלים, ולהתאים מנגינה נפרדת לכל דמות. כמובן שיש לך את המקום לאלתר כדי לחדד את האמירה שלך".

לתוכנית המלאה של פסטיבל העוגב "טרה סנקטה"

יותם זיו

יותם זיו | |ג'ז חופשי

הג'ז הגיע לעולם כאמירה פוליטית לא מתריסה נגד הדיכוי וההשתקה. הוא מאופיין בהרבה חופש ועם עקרונות המבוססים, בין היתר, על שיתוף פעולה והקשבה.

כפי שיש מוצרי מזון הקרויים "סופר פוד", ג'ז הוא בעיני "סופר מוזיקה". זהו ז'אנר שכולל את הכל. לא כולם חושבים כמוני ואני מקווה לגרום לאלו שלא חושבים כך, לשנות את דעתם. אוהב מאוד לכתוב על ג'ז ויותר מזה, להקשיב לו ונהנה משניהם כבר הרבה שנים. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ