"כשאני מנגנת עם האחים שלי אני חווה משהו חזק, טלפתי"

זה שנים רבות שענת כהן היא שם נרדף לאיכות עילאית בנגינה על קלרינט. בראיון לקראת הגעתה לסדרת מופעים בישראל היא מספרת על המשפחה המוזיקלית והעבודה עם הרכב של עשרה נגנים

יותם זיו
יותם זיו
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ענת כהן. יותר מעשר שנים נגנית הקלרינט הטובה בארה"ב
ענת כהן. יותר מעשר שנים נגנית הקלרינט הטובה בארה"בקרדיט: Shervin Lainez
יותם זיו
יותם זיו

ב-1999 הגיעה נגנית הקלרינט ענת כהן לניו יורק. שמונה שנים אחר כך היא הוכתרה על ידי איגוד מבקרי הג'ז בארה"ב כתגלית השנה וכבשה את הסצינה האמריקאית. מאז היא נבחרת שנה אחרי שנה לנגנית הקלרינט הטובה ביותר - הישג שאף מוזיקאי ישראלי אינו קרוב לזקוף לזכותו. לפני שנתיים הפכה כהן גם למוזיקאית הג'ז הישראלית הראשונה שמועמדת לפרס גראמי על אלבומהOutra Coisa: The Music Of Moacir Santos וגם על אלבומה "Rosa Dos Ventos" עם ההרכב "טריו ברזיליירו".

"הישראלים הרבים שבאים לניו יורק נחשבים ממש עם הגיעם לטופ של העיר. הם מביאים את ההוויה הישראלית, את הרצון להשתלב ולתקשר, וגם ניסיון וידע מקצועי שרכשו מטובי המורים שמלמדים בארץ", אומרת כהן בראיון טלפוני לקראת הגעתה לישראל לרגל פתיחת סדרת מופעי הג'ז החדשה Small Band-Big Band במרכז הג'ז בקונסרבטוריון תל אביב.

כהן היא כיום אחת מהכוכבות הגדולות של הג'ז העולמי ומופיעה עם כל גדולי הז'אנר. קשה לתפוס יותר מכמה ימים באותה מדינה או באותו אזור זמן. בשנה שעברה זכתה להזמנה ייחודית משניים מהמוסדות המוזיקליים האמריקאים החשובים ביותר: התזמורת הסימפונית של שיקגו וקרנגי הול. הפנייה הגיעה למעשה אל עודד לב ארי, חברה הטוב ושותפה ללייבל "Anzic Records". לב ארי התבקש להלחין באופן אישי עבור ענת והרכב של עשרה נגנים נוספים. מדובר במחווה נדירה מאוד לאמן ג'ז ובסימפונית של שיקגו זכו לה רק שני מוזיקאים קודם לכן. היצירה שכתב לב ארי הפכה במהירות לאלבום נהדר בשם Triple Helix.

ענת כהן ועודד לב ארי
ענת כהן ועודד לב אריצילום: Shervin Lainez

"בעשירייה חיפשנו עודד ואני הרכב שיהיה גדול ובו-זמנית גמיש סביב קלרינט. עודד הוא המנהל המוזיקלי ואני מאוד אוהבת לעבוד איתו. הוא מכיר את הנגינה שלי באופן יוצא דופן, מוזיקאי מעולה ואדם מדהים. העשיריה מטיילת בין פאנק, מוזיקה קלאסית, מוזיקה ברזילאית, ביג בנד ומוזיקה אפריקאית. רצינו ליצור מוזיקה שאפשר לזוז איתה להרבה מקומות. Triple Helix הוא בעיקר קונצ'רטו. עודד כתב אותו לכל אחד מאיתנו ממש כמו שדיוק אלינגטון כתב עבור כל אחד מהנגנים שלו. אני אוהבת את הסאונד המאסיבי שאפשר ליצור עם הרכב כל-כך גדול ולהיות מסוגלת להתעלות מעליו עם הקלרינט כשצריך או לנגן עם הרבה מרחב נשימה", היא אומרת.

"מירי" - קטע מתוך האלבום Triple Helix שהוקדש למורה מירי רזניק שהלכה לעולמה

כהן היא אחותם של אבישי ויובל כהן, שניים מנשפני הג'ז מהבולטים בתחומם. הקריירות של בני המשפחה התנהלו ופרחו על קווים מקבילים, עד שב-2003 איחדו השלושה כוחות לראשונה במפגש כמעט מקרי בפולין. "'שלושת הכהנים' היתה חוויה יחודית ומאותו רגע הבנו שאנחנו צרכים להופיע ולנגן יחד", מספרת ענת, "עד אז לא הבחנתי בדמיון בינינו. יש בינינו היכרות עמוקה וכבוד גדול. אני מעריכה ומעריצה את שניהם. בלעמוד ביניהם או לידם יש משהו חזק, טלפתי. ברבות הימים, הבנתי שמה שאני מחפשת כשאני מנגנת עם אחרים זה את הקרבה הזו, את הידיעה הזו שאתה מכיר וסומך. זה לא דבר מובן מאליו, אבל עם האחים שלי הוא מגיע הכי בטבעיות".

מה היה שם בילדות שהביא אתכם להישגים כל-כך יוצאי דופן?

"שלושת הכהנים"

"פשוט צריך להגיד תודה לאבא ואמא. גנים זה לא דבר שאתה בוחר. אין ספק שקיבלנו את החינוך והתמיכה המוזיקלית מההורים שלנו, אבל גם אחד מהשני וממיטב המורים. אפשר להגיד שלשלושתינו היה את הפוטנציאל, ואז בהחלט קיבלנו גם את ההזדמנות לממש אותו ולהתקדם".

עם מי את הכי אוהבת לנגן?

עם מרסלו גונסלבס

"מאוד קשה לומר. לאנשים שאני אוהבת לנגן איתם אני מיד חוזרת. למשל מרסלו גונסבלס (שותפה לאלבום Outra Coisa: The Music Of Moacir Santos) ועם טריו ברזיליירו. אני מאוד אוהבת לנגן בדואט עם פרד הרש (אחד מגדולי הפסנתרנים בסצינה העולמית - י.ז) - זו חוויה אדירה. ממש כמו לנסוע ברולס רויס, טיפ טופ. הוא כל-כך גמיש, כל-כך יצירתי ועם יכולת לתזמר את הפסנתר אבל גם לתת לי מקום. יש לו חוש הומור ויש בו אינטימיות".

את ההחלטה לייסד את Anzic Records קיבלה כהן באופן לא שגרתי כבר בתחילת דרכה בניו יורק. "עודד הוא המנהל והמוח מאחורי הלייבל. האלבומים שלי ושלו יוצאים במסגרתו ויש עוד מוזיקאים שמקליטים בו, אבל זה דבר שמשתנה. הלייבל התחיל מתוך מטרה לייצג את הסצינה שהיתה בניו יורק לפני עשר, 15 שנה. כולנו, חבר'ה מהג'מעה, הקלטנו בנפרד ואז אמרנו בואו נאחד כוחות ונוכל להשיג הפצה, קטלוג ויותר תשומת לב", הוא אומרת.

כהן עם הפסנתרן פרד הרש

מנקודת המבט שלך, איך הכי טוב ללמד ג'ז?

"ללמד ג'ז זה דבר מאוד לא פשוט. יש המון אסכולות והמון דרכים. בסופו של דבר   הדרך ללמוד היא לחיות את המוזיקה הזו, זה לא רק את האינפורמציה. בלי ניסיון בנגינה והבנה של מה שקורה בכל רגע נתון - אי אפשר לנגן ג'ז. ואחרי שאמרתי את זה, לדעתי לנגן ג'ז מלמד גם המון על הקשבה, דמוקרטיה, לדעת לעשות החלטות ברגעים מאוד מאוד קטנים ומהירים, לפתור דברים. זה מכין אותך לחיים, ג'אז זה אחלה!".

הקונצרט הראשון בסדרה Small Band-Big Band יתקיים ב-21 בנובמבר ב-20:30

יותם זיו

יותם זיו | |ג'ז חופשי

הג'ז הגיע לעולם כאמירה פוליטית לא מתריסה נגד הדיכוי וההשתקה. הוא מאופיין בהרבה חופש ועקרונותיו מבוססים בין היתר על שיתוף פעולה והקשבה.

כפי שיש מוצרי מזון הקרויים "סופר פוד", ג'ז הוא בעיני "סופר מוזיקה". זהו ז'אנר שכולל את הכל. לא כולם חושבים כמוני ואני מקווה לגרום להם לשנות את דעתם. אוהב מאוד לכתוב על ג'ז ויותר מזה להקשיב לו. נהנה משני התחומים כבר הרבה שנים.

עורך ומגיש את התוכנית "ג'ז ישראלי" ברדיו הבינתחומי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ