ליאונרד ברנשטיין רוקד סלסה בגיל מאה

הרכב הג'ז האפרו-קאריבי "נואבה מנטקה" מגיע לסיבוב הופעות בישראל עם גרסה לטינית למחזמר המפורסם "סיפור הפרברים". הסקסופוניסט בן ואן דן דונגן מסביר איך זה עובד

יותם זיו
יותם זיו
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בן ואן דן דונגן. השראה מהסצינה ההולנדית הגדולה של סוף שנות השבעים
בן ואן דן דונגן. השראה מהסצינה ההולנדית הגדולה של סוף שנות השבעיםקרדיט: Peter Putters
יותם זיו
יותם זיו

הולנד של שנות השבעים המאוחרות היתה אחד המקומות המועדפים על מוזיקאי הג'ז האמריקאים הגדולים. עובדה זו הפכה את סצינת הג'ז שלה לסוערת וייחודית במיוחד באותן שנים, בוודאי ביחס לנעשה בשאר מדינות מערב אירופה. דקסטר גורדון, צ'ט בייקר, וודי שו, ג'וני גריפין, בן וובסטר - הם חלק מאותם גדולים שהתגוררו אז שם.

באותם השנים נוסד בהאג פסטיבל הג'ז של הים הצפוני, והפך במהירות לאחד הגדולים והמשפיעים של הז'אנר. בן ואן דן דונגן הוא מוזיקאי הולנדי שנולד בעיר וספג, לדבריו, השראה מכל עבר. בשבוע הבא הוא יבוא לישראל עם ההרכב הלטיני שלו "נואבה מנטקה" לציון 100 שנה להולדתו של המלחין האגדי ליאונרד ברנשטיין. נואבה מנטקה צפויים לבצע את הגרסה הלטינית שלהם לאחת היצירות המפורסמות ביותר של ברנשטיין - "סיפור הפרברים".

ואן דן דונגן מספר כי הגיע לסקסופון ולג'ז בגיל מאוחר יחסית. "התחלתי לנגן בשביל הכיף בבית הספר. לנגינה מקצוענית הגעתי ממש במקרה, למדתי בכלל בישול צרפתי", הוא מספר בראיון טלפוני מביתו שבאמסטרדם. "כשהייתי בן 19 קניתי כלי נשיפה והתחלתי. היו לי מורים נהדרים והרבה מודלים לחיקוי מסביב. זה מאוד חשוב ועושה את כל ההבדל. כעבור כמה שנים החלטתי ללמוד בקונסרבטוריון בהאג. השאר היה סוג של התפתחות טבעית". מי שעיצבו את עולמו המוזיקלי באותן שנים, היו צמד הענקים מיילס דייויס וג'ון קולטריין עם אלבומיהם המשותפים הנפלאים של שנות השישים.

איך הגעת מהג'ז של דייויס וקולטריין למוזיקה לטינית וסלסה?

"בהולנד תמיד היתה סצינה לטינית משמעותית בגלל המושבות בקאריבים. בשנות השמונים היה 'מפץ' סלסה גדול ובאותו זמן גם נולדה הלהקה שלנו. למעשה, נואבה מנטקה היתה הלהקה המקצועית הראשונה שבה ניגנתי".

מה מאפיין את הלהקה?

"נואבה מנטקה היא קבוצה שמשלבת ג'ז ומוזיקה אפרו-קאריבית. תמיד אהבתי את המוזיקה הזאת ותמיד התחברתי אליה, כך שעבורי זה מעבר טבעי. במובן מסוים ג'ז ומוזיקה לטינית הם קרובי משפחה ומשלימים זה את זו".

איך הגעתם לסיפור הפרברים?

"אנחנו תמיד מחפשים השראה שלא מגיעה דווקא ממוזיקה לטינית מסורתית. יש בג'ז ובמוזיקה קלאסית כל-כך הרבה יצירות ופרויקטים נהדרים שלא משתמשים בהם בכיוונים אחרים. אם רק מנסים מגלים שהם יכולים להתחבר בקלות למסורות לטיניות. מה שיפה אצלנו הוא התערובת בין מוזיקאים אירופיים ולטיניים. כשאנחנו מנגנים יחד הכל מתערבב. סיפור הפרברים הוא קומפוזיציה מושלמת עבור הלהקה, אך גם השראה שמעניין לעבוד עליה". 

העובדה שעלילת סיפור הפרברים עוסקת במהגרים לטינים באופן שלא ממש בא לידי ביטוי במוזיקה, לא מפריעה לואן דן דונגן. "עבורי זה מחזמר בהשראת מוזיקה קלאסית וג'ז ללא קשר למסורת הלטינית. המוזיקה כל-כך יפה וגאונותו של ברנשטיין ניכרת בכל תו. אמנם ניסינו לתת ליצירה פרספקטיבה אחרת, לקחנו למקומות אינסטרומנטליים וג'ז לטיני, אבל זו עדיין המוזיקה של ברנשטיין".

"ארט בלייקי (אחד מגדולי המתופפים ומי שהנהיג במשך 30 שנה את "שליחי הג'ז" - י.ז.) אמר פעם שמוזיקה חייבת להיות 'מוזיקה שאפשר לרקוד אותה'. בשבילי, מוזיקה חייבת להיות פיזית, הרבה יותר מאינטלקטואלית. אני רוצה להרגיש אותה, לא לחשוב עליה. להבין אותה ואז להתחבר אליה. בסיפור הפרברים יש הכל והסיפור על-זמני ורב-תרבותי".

מה אתה חושב שברנשטיין היה חושב על העיבודים?

"אני לא יודע. אני חושב שהוא היה מופתע, ולחיוב".

יותם זיו

יותם זיו | |ג'ז חופשי

הג'ז הגיע לעולם כאמירה פוליטית לא מתריסה נגד הדיכוי וההשתקה. הוא מאופיין בהרבה חופש ועקרונותיו מבוססים בין היתר על שיתוף פעולה והקשבה.

כפי שיש מוצרי מזון הקרויים "סופר פוד", ג'ז הוא בעיני "סופר מוזיקה". זהו ז'אנר שכולל את הכל. לא כולם חושבים כמוני ואני מקווה לגרום להם לשנות את דעתם. אוהב מאוד לכתוב על ג'ז ויותר מזה להקשיב לו. נהנה משני התחומים כבר הרבה שנים.

עורך ומגיש את התוכנית "ג'ז ישראלי" ברדיו הבינתחומי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ