תמונה שווה אלף יח"צנים: כשחברת North Face השתלטה על ויקיפדיה

אם כולם בוחנים תמונות לפני ההחלטה לצאת לטיול, וכל התמונות הראשונות נשאבות מוויקיפדיה, מתי ינצלו את התמונות למטרות מסחריות? השבוע, מסתבר

איתן לשם
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מטיילים בהרים
צילום: Karin Laub/אי־פי
איתן לשם

ויקיפדיה היא האנציקלופדיה הפופולרית ביותר, וכנראה גם המושמצת ביותר בהיסטוריה. מיום היווסדה אי שם ב-2001 היא ספגה ביקורת, ומאז הביקורת רק גברה והלכה - החל מטענות על שוביניזם של עורכיה, ועד תלונות על פוליטיזציה של ערכיה. למרות זאת, דבר אחד עוד לא הצליחו להדביק לה, וזה כוונות מסחריות. חברת North Face, שמספקת ציוד מחנאות וטיולים אתגריים, החליטה לנצל את "התמימות" של ויקיפדיה, כמו גם את הכח שהיא זוכה לו בגוגל, כדי לקדם את עצמה. התגובות היו אכזריות.

נורת פייס, יחד עם חברת היח"צ שלה, החליטה להחליף את התמונות בוויקיפדיה של מספר יעדי טיולים מובילים, זאת אחרי שגילו כי התמונות מהאנציקלופדיה המקוונת מוצגות בראש רשימת התמונות בחיפוש גוגל. לשם כך הם הוציאו צוות צילום שצילם תמונות של היעדים הנבחרים, כשבפריים נראים דוגמנים המציגים לראווה את דגמי החברה. לאחר מכן הם פשוט החליפו את התמונות של הערך המבוקש בתמונות שצילמו, והצליחו להגיע למקום הראשון בתמונות בחיפושי גוגל. פשוט, לא?

אלא שבוויקיפדיה לא אהבו את התרגיל, ומיהרו להסיר את התמונות מהערכים המדוברים ואף הוציאו הודעת גינוי חריפה. "מדובר בפגיעה ברכוש הציבור", נכתב בהודעה. "אנחנו לא שיתפנו פעולה עם החברה בשום צורה, ולמעשה אנחנו פגועים מהפרת האמון הציבורי עבור תעלול שיווקי קצר מועד שכזה". התגובה הזו סותרת את הודעת נורת פייס לפיה "התעלול השיווקי לא עלה לנו כלום, פרט לשיתוף הפעולה עם ויקיפדיה", זאת מאחר שהאחרונה מכחישה, כאמור, כל שיתוף פעולה עם המהלך.

"ההשתלטות העוינת", כפי שגולשים רבים כינו את המהלך, היא אמנם ראשונה מסוגה בכל הנוגע להחלפת תמונות על מנת להשיג מיקום גבוה בגוגל, אך היא אינה התעלול השיווקי הראשון שוויקיפדיה סופגת. ב-2017, חברת ברגר קינג השתלטה על דף הוויקיפדיה שלה כדי להציג בו את הפרסומת החדשה של החברה. גם במקרה זה הדף החדש הוסר והוחזר למקור במהרה, והאנציקלופדיה התלוננה על החברה בגין "הפרת כללי השימוש".

מעבר לעובדה שהסיפור הזה מגלה לנו שוב עד כמה רחוק הולך המשפט "אין דבר כזה פרסום רע", הרי שהוא מספר לנו משהו על אופי המידע בגוגל וחשיבותו המכרעת עבור רבים. בבסיס התעלול עומדת ההנחה שכל מטייל בודק בגוגל על היעד המבוקש לפני הטיול, ולרוב עושה זאת בעזרת בחינת תמונות. ההבנה של אנשי היח"צ שתמונות נתפסות כאמינות, והאמונה העיוורת של האלגוריתם של מנוע החיפוש העוצמתי בוויקיפידיה, מהווה פתח מסוכן להבנת הקלות שבה מניפולציה בקנה מידה רחב יכולה להתקיים בעולם שעורך את כל החיפושים במקום אחד בלבד.

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ