בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תנועת ההשכלה: האפליקציה הרגה את הטלפון הסלולרי

האם אפליקציית WhatsApp היא המסמר האחרון שנועצים הסמארטפונים בארון הקבורה של הטלפונים הניידים?

תגובות

באוקטובר 2010 הודיעה חברת סוני שהיא מפסיקה לייצר את הווקמן, נגן הקלטות ששינה בשנות ה-80 הרגלי האזנה של מיליונים והיה למכשיר האישי הנייד החשוב הראשון בסיפור התרבותי-טכנולוגי של רבים. בהפסקה זו אין שום אלמנט טרגי שיש לבכות למעט הרכיב הנוסטלגי. הווקמן איפשר לראשונה להאזין למוסיקה לפי דרישה ובעריכה אישית, ובמותו הצטרף לשורה של מוצרי צריכה שעשו את שלהם: מסכי CTR למחשבים או טלוויזיות, כונן ודיסק הפלופי או הווידיאו, אם למנות רק כמה מהם.

בחינה תקופתית כזו מעוררת שאלות על אודות הרלוונטיות ואורך החיים המשוער של מוצרים אחרים. לדוגמה, המחשב הנייח שנתוני המכירות שלו כבר מצביעים על ירידה לטובת המחשבים הניידים, שבעצמם מתחילים לאבד גובה לטובת הנט-בוקים והטאבלטים, או נגני האמ-פי 3, שנתח השוק שלהם הולך וקטן בהשוואה למכשירי טלפון ניידים הכוללים נגן מובנה. גם מעמדם של טלפונים סלולריים "לא חכמים" עומד כעת למבחן, ונשאלת השאלה אם עידן הסמארטפונים גזר את קצם.

כמעט 90 מיליון מכשירי אייפון של אפל נמכרו בעולם מאז הושק הדגם הראשון ב-2007. שנה לאחר מכן השיקה אפל את חנות האפליקציות שלה, iStore, שבה הורדו עד היום כ-10 מיליארד אפליקציות, רובן למכשירי האייפון. ב-2008 הצטרפה גוגל לשוק הטלפונים החכמים והשיקה את "אנדרואיד", מערכת הפעלה לסמארטפונים שיכולה לעבוד על מכשירים שונים (להבדיל מ-iOS, מערכת ההפעלה של אפל, שעובדת רק על המכשירים שלה).

לפי כל התחזיות, גוגל עשויה לעקוף את אפל בשוק הטלפונים החכמים כבר במרוצת השנה הנוכחית. ב-2010 נמכרו יותר סמראטפונים מבוססי אנדרואיד מאייפונים, אף על פי שידה של אפל עדיין על העליונה כשמונים את מספר המכשירים הקיימים כרגע בשוק.

לשתי הענקיות - גוגל ואפל - יש להוסיף את חברת RIM הקנדית, יצרנית הבלקברי, שמחזיקה בכמעט 30% משוק הסמארטפונים בארצות הברית, וגם לה חנות אפליקציות מצליחה.

התחזיות, לפיהן שוק האפליקציות לטלפונים החכמים יגלגל בשנתיים הקרובות כ-30 מיליארד דולר, אינן מפתיעות, בעיקר משום שאפשר למצוא היום אפליקציה לכל תחום, לרבות כאלה שעונות על צרכים אישיים או מקצועיים ומספקות בידור, גירוי אינטלקטואלי או סתם אמצעי יעיל להדברת השעמום. אולם למרות ההתפתחות המרשימה בתחום האפליקציות, הטלפונים הניידים עדיין מושלים בהודעות הטקסט. את המסרונים, או האס-אם-אס, עדיין נהוג לשלוח בטלפונים סלולריים רגילים.

ב-2010 נשלחו ברחבי העולם כ-6.5 טריליון הודעות אס-אם-אס. הודעות טקסט המשמשות לחידוש תוקף חניה או לבחירת משתתף ב"אח הגדול" נספרו גם הן, אבל רוב המסרונים היו חלופת מסרים בין אישית. אם מביאים בחשבון את העלות הכספית הגבוהה יחסית של הודעת טקסט, מגיעים לסכומי עתק שנכנסים לכיסי המפעילות הסלולריות, בארץ כמו בחו"ל. מבט על חשבון הטלפון הנייד החודשי יכול לאפשר לכל אחד לחשב את תרומתו האישית לסיפור.

ייתכן שגם במערכה הזאת הטלפונים הניידים עומדים לספוג תבוסה - למשל, במצב שהודעות טקסט נשלחות ללא עלות החיוב הגבוהה ולמעשה, ללא עלות חיוב בכלל. תרחיש שכזה קיים כבר מזמן בזכות ה-- Voip קיצור למושג Voice over Internet Protocol - שמאחוריו טכנולוגיה המאפשרת שיחות טלפון ו/או טקסט על גבי האינטרנט, במקום השימוש ברשתות הטלפון הרגילות, וזאת בעזרת התקנה פשוטה של תוכנה מיוחדת וללא העלות הרגילה של שיחת טלפון בכלל. במלים אחרות, שיחות טלפון חינמיות לגמרי.

ל-Voip מספר צורות התקשרות; המוכרת מכולם היא היכולת לנהל שיחת טלפון בין שני מחשבים. "סקייפ" - תוכנת ה-Voip הפופולרית - היא דוגמה לתקשורת שכזו ואכן, רבים עברו לנהל את השיחות עם הדודים בחו"ל לאחר ההתקנה הפשוטה של תוכנה זו על המחשב. לסקייפ, כמו לתוכנות Voip אחרות (פרינג', וויבר או גיזמו), יש גם אפליקציות לסמארטפונים, ואלו הביאו את בשורת ה"חינם אין כסף" גם לחוויה המוביילית.

לצד היתרון הכלכלי, טכנולוגית Voip נהנית מנגישות וזמינות בזכות הפרישה הרחבה של רשת האינטרנט בעולם, אלא שכאן גם החיסרון המובנה בה, מפני שכדי להשתמש בה צריך להיות מחוברים. בטלפונים חכמים, חיבור הדור השלישי פותר את הבעיה הזאת, אבל יוצר אחרות - השהיה מציקה בשיחות (כתוצאה ממערכת העברת הנתונים), חוסר אחידות בשירות בין הספקיות השונות, רוחב פס משתנה והפרעות "קול" הן רק כמה מהן. לכן נכון להיום, שיחות טלפון על גבי הרשת עוד רחוקות מלהיות שירות אופטימלי.

אלא שטכנולוגיית ה-Voip מאפשרת גם תקשורת טקסטואלית באמצעות תוכנות מסרים מיידיים, כמו אי-סי-קיו או המסנג'ר הקלאסי של מיקרוסופט. ואם מביאים בחשבון את הדינמיקה הטבעית של תקשורת טקסטואלית לעומת שיחת טלפון, שהיא סלחנית בהרבה ביחס לעיכובים ושההבדלים ברמת השירות בין ספק לספק שקופים בנוגע אליה, אפשר להבין את הזינוק המורגש במספר המשתמשים של WhatsApp, אפליקציית האס-אם-אס החמה של הרגע.

ככה זה עובד: בעלי סמארטפונים מוזמנים לרכוש בדולר אחד ובהוצאה חד פעמית את האפליקציה. ההתקנה שלה פשוטה (לחיצה אחת ויחידה) ואינה מצריכה רישום או כניסה למערכת. WhatsApp מותאמת לאייפון 3 ו-4, לבלקברי ולמכשירי אנדרואיד השונים. גרסת בטא שלה בעבור נוקיה סימביאן s60 ואנדרואיד X2 נמצאת כרגע בהרצה. פועל יוצא מכך היא אפשרות תקשורת חינמית לגמרי בין בעלי מכשירים שונים והקטנה משמעותית בהוצאה החודשית על מסרונים.

מהרגע שהותקנה, WhatsApp "מתלבשת" על ממשק הטלפון הקיים במכשיר, מזהה את רשימת אנשי הקשר של המשתמש ומאתרת מי מהם כבר התקינו אותה במכשירם. אליהם נשלחת הודעת טקסט שמפרסמת את הצטרפותו של חבר חדש למאגר המשתמשים. בפעולה הזאת יש אלמנט ויראלי מובנה ולמעשה האפליקציה "מפיצה" את עצמה.

חוויית השיחה הטקסטואלית של WhatsApp היא בהמשכיות, באופן זהה לשיחה בתוכנת מסרים. לא התקשרות חד פעמית של מסרי טקסט, אלא שיחה של ממש. בכך, היא למעשה מאחדת בין תקשורת הרשת המוכרת מדואר אלקטרוני ותוכנות מסרים מיידיים לבין התקשורת הטלפונית.

את השינוי הזה בתפישה של ניראות השיחה עשה סטיב ג'ובס לראשונה כשהציג את ממשק הודעות האס-אם-אס באייפון המקורי. מאז מחקות כל מערכות ההפעלה הסלולריות את העיצוב ואת החוויה האלה. לבד מטקסטים, האפליקציה מאפשרת לשלוח תמונות, וידיאו, קובצי קול, כרטיסי קשר או הודעת מיקום. כך החוויה נהפכת לעשירה במדיה וקורצת בהרבה משיחת אס-אם-אס רגילה.

מובן כי WhatsApp אינה האפליקציה היחידה בתחום המסרים על גבי הרשת, אבל היא מצליחה משום שהיא עושה את כל מה שצריך לעשות נכון - היא נגישה במספר גבוה של מכשירים, ממשק הפעולה שלה זהה לזה הקיים בעבור הודעות האס-אם-אס הרגילות, היא ידידותית למשתמש הפשוט, היא אופנתית בזכות ההפצה במעגלים החברתיים של בעל המכשיר ומאחר ששליחת הודעה דרכה אינה עולה כסף, היא מבטיחה צמצום משמעותי בחשבון הטלפון החודשי.

זה לא אומר כמובן שחברות הסלולר עומדות להיסגר מחרתיים. במקרה הטוב, הן עשויות להשכיל לקרוא את המפה ולהוזיל משמעותית עלויות, אבל גם לווקמן לקח 30 שנה למות. לטלפונים הלא חכמים זה ייקח כנראה פחות.




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו